گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو- عباس اسماعیل گل؛ هر سال با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر که از آن به عنوان بهار سینمای ایران یاد میشود، یکی از بحثهای اصلی درباره عدم اکران شماری از آثار باقیمانده از جشنواره سال گذشته و سنگینتر شدن بار چرخه اکران در این زمینه است. این چرخه هر سال سنگینتر میشود و شمار بیشتری از آثار اکران نشده به قطار طولانی آثار اکران نشده سینمای ایران اضافه میشود. قطاری که تنها راه رهایی از آن، یا گسترش چشمگیر ظرفیتهای ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه هزینههای سنگین آن امکان پذیر نیست یا استفاده راهحلهای جایگزینی همچون اکران آنلاین است. روشی که سالهاست در سینمای جهان هم در حال انجام است.
شیوع بیماری کرونا، اتفاقی بود که چرخه نیمه جان اکران در سینمای ایران را به سمت مرگ بود. چرخهای که اگر تا پیش از این با هر زحمتی که بود که کار خود را پیش میبرد، با ماجرای کرونا به شکلی زمینگیر شد که حالا شمار آثاری که در نوبت اکران هستند، از شمارش در رفته است!
تصمیم ابراهیم حاتمیکیا و سازندگان فیلم سینمایی «خروج» برای اکران آنلاین این فیلم، تصمیمی جسورانه برای کمک به این چرخه در حال فروپاشی بود. اتفاقی که با اکران آنلاین فیلم «طلا» به کارگردانی شهبازی و تهیه کنندگی رامبد جوان ادامه یافته است و اگر در ادامه با حمایت مردم و عدم استفاده آنها از نسخههای قاچاق همراه شود، میتواند مسیری تازه پیش روی سینمای ایران قرار دهد. این مسیر نه فقط در ایام شیوع بیماری کرونا بلکه تا سالها میتواند ادامه پیدا کند و به چرخه اکران آثار سینمایی کمک کند.
اکران آنلاین فیلم های «خروج» و«طلا» در ابتدا در مرحله اجرا دارای ایرادات و مشکلاتی بود با این همه آنچه که میتوان به شکل قطعی درباره این اتفاق تازه سینمای ایران گفت آن است که با وجود همه این انتقادات، باز هم آغاز اکران آنلاین با اثری مهم همچون «خروج» گامی رو به جلو برای سینمای ایران محسوب میشود که میتواند نه فقط در دوره شیوع بیماری کرونا بلکه پس از آن نیز بخشی مهم از مشکلات اقتصادی سینما به ویژه در حوزه چرخه اکران را حل کند و البته عدالت در توزیع محصولات سینمایی را تا حدودی برقرار سازد و به همه سینماگران این شانس را دهد تا راحتتر آثارشان را به دست مخاطبان برسانند.
بر همین اساس طی این مدت حرف و حدیث های فراوانی برای فیلم هایی که سازندگان آن برای حضور در طرح "اکران آنلاین" مشغول مذاکرات هستند به گوش میرسد که اکران آنلاین برخی از این آثار قطعی به نظر میرسد و برخی برای نهایی شدن، همچنان مشغول مذاکرات و رایزنی هستند که در ادامه گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو نگاهی داشته است به آثاری که با برخورداری از شانس بالای پیوستن به «اکران آنلاین»، باید بجای پرده نقره ای سالن های سینماها برای نخستین بار در خانه های مردم اکران شود که در ادامه این گزارش از نظرتان میگذرد:
«هفت و نیم» از ۸ مرداد
اما فیلم سینمایی «هفت و نیم» ساخته نوید محمودی(کارگردان افغانستانی) از چهارشنبه ۸ مرداد ماه اکران آنلاین میشود، «هفت و نیم» که محصول مشترک ایران و افغانستان است، ماجرای زندگی هفت دختر افغانی و ایرانی را در هفت اپیزود به صورت سکانس پلان روایت میکند، این فیلم قصه دخترانی است که جمعه شب مراسم عروسی آنها برگزار شود، اما هر کدام از آنها به نوعی درگیر مسئلهای هستند.
نوید محمودی، غزال طلایی هشتمین جشنواره جهانی فیلم پارسی را برای فیلم «هفت و نیم» دریافت کرده است.
بازیگران «هفت و نیم» به ترتیب قصهها عبارتند از:
قصه شبانه: ندا جبرائیلی، شادی مختاری، آتیه جاوید
قصه نگار: هستی مهدوی، محمدرضا غفاری
قصه ناهید: آناهیتا افشار، علی رضا کمالی نژاد
قصه فرشته: فرشته حسینی، حسین مهری، رویا جاویدنیا، هانیه قاسمی
قصه نیلوفر: شیدا خلیق، علی رضا استادی
قصه شکر: متین حیدری نیا، روژان تقی زاده
قصه راحیل: افسانه کمالی، زهرا بهروز منش، مهسا همتی، محیا صدرزاده، آرمیتا فروزنده، فاطمه صادقی.
روایتی از جدایی معروف سینما
«صحنههایی از یک جدایی» به کارگردانی وحید صداقت نخستین مستند اکران آنلاین، اکران خود را آغاز کرده است.
مستند «صحنههایی از یک جدایی» به کارگردانی وحید صداقت با توجه به اوجگیری ویروس کرونا تصمیم به اکران آنلاین گرفتند.
اکران آنلاین این مستند به مدت یک ماه ادامه خواهد داشت. اکران این مستند که در دهمین سال ساخت فیلم «جدایی نادر از سیمین» آماده نمایش شده است، همچنان در سینماهای گروه هنر و تجربه ادامه دارد.
این مستند روایتی از شکلگیری ایده و فیلمنامه فیلم «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی است و مراحل انتخاب بازیگران و تمرین با آنها را تا پایان فیلمبرداری این فیلم و بازتابهای جهانی آن مرور میکند. این مستند همراه با تصاویری از فیلم و پشت صحنه آن با روایت اصغر فرهادی و مصاحبههایی با مایک لی فیلمساز انگلیسی، ژان کلود کریر فیلمنامه نویس فرانسوی و ابراهیم گلستان فیلمساز و نویسنده ایرانی درباره سینمای فرهادی تکمیل میشود.
فیلمی عارفانه در اکران آنلاین
نرگس مست فیلمی به کارگردانی و نویسندگی سید جلالالدین دری و تهیهکنندگی عبدالله اسفندیاری شاید بتوان متفاوت ترین فیلم اکران آنلاین دانست که فضایی تاریخی، عارفانه دارد. این فیلم برندهٔ جایزه بهترین فیلم تکنیکی و هنری از منظر داوران جشنوارهٔ ایندین فست آمریکا شد. نرگس مست اولین تجربه بلند سینمایی دری است. او پیش از این سابقه کارگردانی سریال کپی برابر اصل را داشته و بیشتر به عنوان فیلمنامهنویس مشغول بوده است .
این فیلم داستان یک سازنده قدیمی تار است که در خانهاش با گروه جوانی که تمرین موسیقی میکنند، مراوده دارد. او در فضای ذهنی خودش استادان موسیقی ایران را گاه به جای آنها تصور میکند و ما ترانههای ماندگار فارسی را از آن استادان میشنویم.
این فیلم زندگی ۴ شاعر و تصنیفساز معاصر را همراه با بازخوانیِ تصنیفها و آثاری از آنان به تصویر میکشد. آهنگساز این فیلم مجید درخشانی است و در آن اشکان کمانگیری، عباس حبیبیان، فائزه کامیاب به خوانندگی پرداختهاند.
بازيگران: میترا حجار ،مهدی پاکدل ،سعید پورصمیمی ،سیامک صفری ،رضا فیاضی ،هومن برقنورد ،متین ستوده ،بهنام قربانی ،امیرحسین مدرس.