محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی در خصوص افزایش قیمت دوباره این محصولات لبنی اظهار داشت: طبیعتا مانند سایر کالاها و اجناس موجود در بازار هزینههای تولید محصولات لبنی نیز افزایش یافته است.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، هفته گذشته بود که ستاد تنظیم بازار در مصوبه جدید خود برای دومین بار حکم به افزایش ۴۰ درصدی قیمت شیر خام و ۱۰ محصول پرمصرف لبنی مشمول قیمتگذاری دولتی در سبد خانوارها داد و تعیین قیمت سایر فرآوردههای لبنی کممصرف را به تشکلهای صنفی و سازمان حمایت واگذار کرد.
این در حالی است که در آبان ماه مشاهدات حاکی از آن بود تولیدکنندگان و شرکتهای بزرگ بدون اخذ مصوبه ستاد تنظیم بازار اقدام به گران کردن محصولات خودشان کرده بودند، به همین دلیل هم بود که ستاد تنظیم بازار با درخواست جلسه تولیدکنندگان و واحدهای صنفی موافقت کرد و اواخر آبان ماه به گفتگو با آنان پرداخت که این مصوبه نیز پس از یک هفته از این جلسه منتج شده است.
ستاد تنظیم بازار در این مصوبه آورده است با توجه به درخواست تشکلها و انجمنهای مربوطه و وزارت جهاد کشاورزی برای اصلاح نرخ شیرخام و محاسبه سهم اثر نرخ جدید نهادها و سایر هزینههای تولید، کمیته مربوطه با مسئولیت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان تشکیل و قیمت فروش شیر خام (با مشخصات ۳.۲ درصد چربی و بار میکروبی زیر ۱۰۰ هزار) مبلغ ۴۵۰۰ تومان به ازای هر کیلوگرم درب دامداری تصویب گردید.
اما جای تعجب دارد که با وجود آنکه قیمت فرآوردههای لبنی در ۴ تیر امسال بنابر مصوبه ستاد تنظیم بازار ۲۲ تا ۲۸ درصد افزایش یافت، قبل از پایان سال بار دیگر ۴۰ درصد گران شد که این افزایش ها، دهکهای ضعیف جامعه را در تامین سبد مصرفی خود دچار مشکل کرده است و کار را به جایی رساند که بسیاری از خانوارها چارهای جز حذف محصولات لبنی ندارند چرا که درآمدهای ناچیز جوابگوی رشد افسار گسیخته قیمت اقلام اساسی را ندارد.
بسیاری از مسئولان بر این باورند که با وجود افزایش چندبرابری هزینههای تولید، کارخانههای لبنی چارهای جز افزایش قیمت یا تعطیلی واحدهای لبنی خود نداشتند، اما با شرایط فعلی اقتصاد و کاهش قدرت خرید خانوار انتظار میرود که سیاست گذاران اقتصاد تدابیری برای رفع این بحران بیاندیشند به طوریکه حداقل سه قلم اصلی فرآورده لبنی اعم از ماست، شیر و پنیر را با قیمت مناسب در اختیار ۴ دهک ضعیف جامعه قرار دهند، به همین دلیل خبرنگار رادار اقتصاد به گفتگو با مسئولین مربوطه پرداخته و از آنها افزایش قیمت دوباره محصولات لبنی را جویا شده است.
دامداران شیر را گران میفروشند، مجبور شدیم افزایش قیمت دهیم
محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنایع لبنی در خصوص افزایش قیمت دوباره این محصولات لبنی اظهار کرد: طبیعتا مانند سایر کالاها و اجناس موجود در بازار هزینههای تولید محصولات لبنی نیز افزایش یافته است به همین دلیل شاهد رشد قیمت محصولات لبنی در بازار هستیم.
وی افزود: قیمت شیر ۶۵ درصد هزینههای تولید را در برمی گیرد و ۳۵ درصد دیگر مربوط به حمل و نقل، کارگر، بسته بندی و مالیات و.. میباشد، در وضعیت فعلی متاسفانه با وجود مصوبه جدید هیچ نظارتی بر بازار شیر صورت نمیگیرد به طوری که در وضعیت فعلی شیرخام مصوب ستاد تنظیم بازار ۴۵۰۰ تومان است، ولی دامداران برای تحویل آن درب کارخانهها آن را تنها به قیمت ۴۸۰۰ تا ۵ هزار تومان به فروش میرسانند.
این مقام صنفی در ادامه یادآور شد: علی رغم آنکه سازمان حمایت ۲۸ آبان قیمت محصولات لبنی را بر مبنای نرخ مصوب ۴ هزار و ۱۵۰ تومانی مصوب کرد، اما ۲ روز بعد قیمت شیرخام ۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام شد که ۶ درصد قیمت تولید را بالا برد و از آن جا که کارخانهها ۲ تا ۳ درصد در فروش محصول سود میکردند با این ضریب افزایش شیرخام، محصولات خود را باید با زیان عرضه کنند.
بنی طبا گفت: احتمالا با توجه به این که وارد فصل زمستان که فصل پرشیری دامهاست نزدیک میشویم قیمت شیر ثابت بماند، ولی در عین حال همچنان نظارتی روی این محصول نیست.
وی افزود: دامدارن میگویند وقتی نهادههای دامی در بازار با افزایش سرسام آور روبرو شده و آنها مجبورند آن را به نرخ آزاد خریداری کنند پس نرخ شیر نیز باید افزایش یابد به همین دلیل این افزایش نرخ شیر، افزایش نرخ محصولات لبنی را در پی دارد.
سخنگوی انجمن صنایع لبنی اذعان داشت: صنایع لبنی مقصر گرانی لبنیات نیستند به طوری که سال گذشته قیمت شیرخام ۲۳۹۰ بود، ولی امسال با ۸۸ درصد افزایش به ۴۵۰۰ تومان رسیده، این در حالی است که نرخ تورم در محصولات لبنی و تخم مرغ ۴۰ درصد بوده است که این زیان ۴۴ درصد ضرر صنایع لبنی را میرساند.
بنی طبا با تاکید بر این که کارخانجات صنایع لبنی به هیچ وجه از دامداران غیر صنعتی شیر خریداری نمیکنند، بیان داشت: کارخانجات تنها از دامداران صنعتی که شیر بسیار باکیفیتی تولید میکنند شیر خریداری میکنند به طوری که ممکن است روزی ۳۰۰ تن از آنها خریداری کنند که البته نرخ این شیر بسیار بالاتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار است و این کارخانجات به قیمت هر کیلوگرم ۵ هزار تومان شیر خود را عرضه میکنند.
قیمت افزایش یابد به ضرر ماست
در همین خصوص ظفری مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای لبنی نیز با اشاره به دلایل گرانی قیمت لبنیات در بازار اظهار کرد: با توجه به افزایش قیمت نهادههای دامی، شیرخام، حمل و نقل و سایر مواد اولیه قیمت محصولات لبنی به ناچار ۲۵ درصد افزایش یافته است.
وی با اشاره به تاثیرات سو افزایش قیمت لبنیات در بازار افزود: هرچه قدر قیمت لبنیات افزایش یابد، تقاضا برای خرید در بازار کاهش مییابد که این امر آسیب جدی به صنعت وارد میکند.
ظفری ادامه داد: گرچه با افزایش هزینههای تولید، دولت نمیتواند به دنبال مهار قیمتها باشد، اما برای قشر آسیب پذیر سه قلم کالا نظیر شیر، ماست و پنیر را با قیمت مناسب در تمامی فروشگاهها باید عرضه شود تا اقشار ضعیف از جامعه لبنیات دور نشوند.
مدیر عامل اتحادیه تعاونیهای لبنی با اشاره به علت اختلاف قیمت شیربطری در برندهای مختلف بیان کرد: عرضه شیر بطری با نرخهای متفاوت تحت اسمهای عجیب و غریب تخلف محسوب میشود، به همین خاطر انتظار داریم کارخانههای لبنی کمی به خود آیند چرا که خانوارها توان این قیمتها را ندارند.
به گفته وی، با وجود افزایش مجدد قیمت لبنیات، دولت به منظور حمایت از اقشار ضعیف جامعه اختلاف ارز ۴۲۰۰ تومانی و ارز آزاد را باید به سه قلم شیر، ماست و پنیر اختصاص دهند و قیمت سایر محصولات لبنی را آزاد کنند چرا که عمده نیاز دهکهای پایین جامعه این سه قلممحصول لبنی است که متاسفانه دولت وارد نمیشود.
این مقام مسئول با بیان اینکه مردم از لبنیات گریزان هستند، گفت: با افزایش قیمت لبنیات این پیشنهاد را به دولت داده ایم که اگر بستر را به گونهای فراهم کنند که افراد ۳۰ درصد قیمت تمام شده را بابت سه قلم اصلی شیر، پنیر و ماست پرداخت کنند، تغییری در میزان مصرف نخواهیم داشت که علت مقابله با این موضوع را دولتیها باید پاسخ دهند.
نهاده دامی را گران میخریم پس قیمت شیر را افزایش دادیم
سعید سلطانی سروستانی مدیر عامل اتحادیه دامداران نیز از افزایش قیمت شیرخام خبر داد و گفت: بنابر آنالیز هزینه تمام شده تولید، قیمت هر کیلو شیرخام بدون احتساب سود برای دامدار ۴ هزار و ۴۰۰ تومان است که در جلسه سازمان حمایت با در نظرگرفتن مسائل و مشکلات مصرف کننده، نرخ ۴ هزار و ۱۵۰ تومان با چربی ۳.۲ درصد درب دامداری مصوب شده بود و به ازای هر دهم درصد چربی مازاد ۶۰ تومان بر این قیمت افزوده میشد.
وی افزود: با توجه به نرخ مصوب ۴ هزار و ۱۵۰ تومان، دامدار سود چندانی نمیبرد، اما در هر حال امیدواریم دولت به تعهدات خود عمل کند و ۴ قلم سبوس، جو، ذرت و کنجاله سویا را ۱۰۰ درصد با نرخ مصوب در اختیار دامدار قرار دهد.
سلطانی درباره تاثیر افزایش قیمت لبنیات در خرید سبد خانوار بیان کرد: افزایش قیمت برای برخی اقلامخوراکی که کالای استراتژیک محسوب میشود و در پیشگیری از بیماریها و رشد فکری و جسمی کودکان نقش بسزایی دارد، دولت باید به اقشار آسیب پذیر جامعه کمک کند تا این اقلام در سبد مصرفی حفظ شود.
مدیر عامل اتحادیه دامداران ادامه داد: با وجود آنکه شیرخام ماده اصلی تولید محصولات لبنی است، اما متاسفانه اختلاف قیمت شیرخام با محصولات لبنی بسیار چشمگیر است که این موضوع هیچ ارتباطی به دامدار ندارد.
وی در پایان تصریح کرد: در شرایط فعلی شیر ارزانترین کالا در مقایسه با سبزیجات، حبوبات و سایر کالاهای مصرفی سبد خانوار محسوب میشود که دولت برای حفظ اینمحصول در سبد مصرفی باید از اقشار اسیب پذیر و دهکهای ضعیف جامعه حمایت کند.