وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی در بنادر موجود است گفت: یک عده دوست ندارند کالاهایشان را از بنادر خارج کنند که این کاهلی در تخلیه کالا از بنادر عادی نیست.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، محمد اسلامی با اشاره به اتمام کار اجرایی راه آهن خواف- هرات گفت: این پروژه یکی از کریدورهای مهم ترانزیتی برای منطقه خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی افزود: این پروژه میتواند تحرک خوبی در توسعه زیرساختها در افغانستان ایجاد کنند برای این که این طرح امکان بهره برداری از معادن این کشور را برای ملت افغانستان مهیا میکند که میتواند موجب شکوفایی اقتصادشان شود.
وی با بیان این که این طرح به تمامی با بودجه دولت ساخته شده است، با اشاره به تاریخچه طرح گفت: از ۲ سال پیش ما این طرح را به صورت بسیار جدی و قاطع پیگیری کردیم و امروز تمام ایستگاهها و خطهای آن آماده شده و پس فردا (روز پنج شنبه) با حضور روسای جمهور دو کشور ایران و افغانستان افتتاح خواهد شد.
اسلامی با برشمردن مزیتهای اقتصادی طرح برای کشورهای منطقه گفت: طرح حدود ۱۴۰ کیلومتر است و حدود ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه داشته است.
وزیر راه با اشاره به برگزاری جشن خودکفایی ساخت واگن در داخل کشور گفت: با بکارگیری همه ظرفیتهای شرکتهای دانش بنیان امروز میتوانیم همه محصولات و تجهیزات مورد استفاده در صنعت ریلی را در داخل تولید کنیم.
محمد اسلامی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اجرای طرح اقدام ملی مسکن نیز گفت: از لحاظ تامین زمین و تعریف پروژه و سازنده، همه اقدامات برای ۴۰۰ هزار واحد صورت گرفته است که از این تعداد ۱۴۰ هزار واحد را خود مردم میسازند و زمینش را گرفته اند و پیشرفت خوبی هم داشته اند.
او گفت: ۲۳۰ هزار واحد دیگر از طریق مجتمع سازی و ۳۰ هزار واحد هم به صورت مشارکتی ساخته میشود که مراحل اجرای اینها هم مسیر خودش را دارد طی میکند.
وزیر راه تاکید کرد: هرچه مردم زودتر پول و آورده اولیه را به حساب بریزند کار زودتر پیش میرود.
اسلامی در ادامه درباره موجودی کالاها در بنادر هم گفت: در بنادر بیش از ۴ میلیون تن کالای اساسی وجود دارد که حدود ۵۰۰ هزار تن آن روغن خوراکی و ۳.۵ میلیون تن آن هم کالاهایی مثل دانههای روغنی و نهادههای دام و طیور است.
وزیر راه گفت: درباره رسوب کالا در بنادر یک بحثی هست آن هم این که یک عده دوست ندارند کالاهایشان را از بندر خارج کنند شاید به دلیل مزیتهای اقتصادی، اما این کاهلی در تخلیه بار، به ویژه کالاهای اساسی از بندر عادی نیست و با این همه دستورات و پیگیریها هنوز هم روند خروج کالا افزایش چشمگیری نداشته است.
او گفت: اکنون حدود ۱۴ میلیون تن کالا در بنادر موجودی داریم یعنی به اندازه عملکرد یکماهه بار در بنادر است که حدود ۳۰ درصد و از حد متعارف بیشتر است و حل این به قابلیت مدیریت دستگاه متولی برمی گردد که بتواند کالاها را به موقع ترخیص کند.