رئیس دانشگاه بیرجند گفت: آموزش عالی لجام گسیخته شده و میلیاردها تومان اعتبار بدون برنامه برای ساخت ساختمانهای بلااستفاده صرف شده؛ نمونه آن دانشگاه پیام نور بیرجند است.
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، جلسه مجمع نمایندگان خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی به درخواست رئیس دانشگاه بیرجند و با هدف تبیین طرح ساماندهی و مدیریت استانی آموزش عالی و سند آمایش دانشگاه بیرجند برگزار شد.
حسین خسروی، نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی در این جلسه، گفت: وزارت علوم تصمیم دارد تا در هر استان دانشگاه معین ایجاد کند که طبیعتا در خراسان جنوبی، دانشگاه معین، دانشگاه بیرجند خواهد بود.
وی افزود: اکنون باید نمایندگان در جریان اصل سند قرار بگیرند تا زمانی که طرح نهایی شود با حضور همکاران در شورا، جزئیتر وارد موضوع شویم.
رئیس مجمع نمایندگان مردم خراسان جنوبی در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: در تمام دنیا یکی از مبانی توسعه، دانشگاهها هستند. همانطور که امیرالمونین (ع) در ۱۴۰۰ سال قبل فرمودند که علم قدرت میآورد و هر کس علم داشت بر دیگران قدرت پیدا میکند و هر کسی نداشت دیگران بر او غلبه پیدا خواهند کرد، که در این مورد شکی نیست.
خسروی ادامه داد: دیگران مانند آمریکاییها و اروپاییها از قدرت علمی خود سوء استفاده میکنند، اما نظام جمهوری اسلامی از علم برای تکامل بشریت استفاده میکند.
وی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری در سالهای ۱۳۷۵ و ۱۳۷۶ که دستور دادند تا مدیریت کشور چند ماه از نفت فاصله بگیرد، گفت:، اما اکنون ما در عمل به این نتیجه رسیده ایم که نباید تکیه ما بر نفت باشد. به همین دلیل در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، در ۴۱ درصد بودجه به نفت تکیه شده که معلوم نیست چقدر از آن محقق شود.
تنظیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ بر مبنای صادرات غیر نفتی/ از تمرکز زدایی اقتصاد در دولت تجربه بگیریم/ طرح ساماندهی آموزش عالی اقناع سازی تخصصی و عمومی شود
نماینده مردم بیرجند، درمیان و خوسف در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه در شرایط اقتصادی کنونی، یکی از مبانی توسعه دانشگاهها است، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۰، رفتن به سمت صادرات غیرنفتی ذکر شده است که ریشه این نوع صادرات، اقتصاد دانش بنیان است و تولید ثروت با علم است.
خسروی به اقناع سازی عمومی و تبیین سند آمایش دانشگاه بیرجند در جلسات شورای اداری استان و شهرستان بیرجند اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه یک بعد اقتصاد مقاومتی که دنبال اجرای آن هستیم، صرفه جویی است، اما متاسفانه اکنون بسیاری از ساختمانهای دانشگاهی بدون استفاده مانده است که باید به نوعی مورد استفاده قرار گیرد.
وی با تاکید بر اقناع سازی تخصصی برای دانشگاههای همکار، بیان کرد: اصل مطلب یعنی تمرکز زدایی به نفع همه است که در این خصوص باید از تمرکز زدایی اقتصاد در دولت، تجربه بگیریم تا دچار آثار سوئی نشویم.
طرح ساماندهی و مدیریت استانی آموزش عالی اجرا میشود
احمد خامسان رئیس دانشگاه بیرجند نیز در این جلسه، با اشاره به طرح ساماندهی و مدیریت استانی آموزش عالی، اظهار کرد: بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی هدف از اجرای این طرح دو بحث مدیریت آموزش عالی و ساماندهی آموزش عالی در چهارچوب آمایش آموزش عالی است که چندین سال است در این شورا مورد بحث است.
خامسان گفت: بر اساس دستورالعملی که وجود داشت، ابتدا قصد بود تا آموزش عالی با هدف تمرکز زدایی و تفویض اختیارات، منطقهای شود. اما این طرح انجام نشد و اکنون رایزنیهایی در حال انجام است تا استانی شود. به این معنی که در هر استان؛ شورای مدیریت آموزش عالی ایجاد و تفویض اختیارات وزارت علوم در ابعاد مختلف انجام و تمرکز زدایی شود.
وی افزود: این اقدام با محوریت دانشگاه معین استان و تفویض اختیارات انجام میشود تا مکاتبه با مرکز به حداقل برسد.
استفاده از سلف پیام نور به عنوان تالار عروسی!
رئیس دانشگاه بیرجند ادامه داد: در این خصوص باید شورایی تشکیل شود که شاکله اصلی آن سه دانشگاه بزرگ استان شامل دانشگاه بیرجند، بزرگمهر قاین و صنعتی بیرجند است و دانشگاههای دیگر هم به عنوان نماینده و مدعو در جلسات حضور پیدا کنند.
خامسان بیان کرد: متاسفانه هم اکنون آموزش عالی لجام گسیخته شده و میلیاردها تومان اعتبار بدون برنامه برای ساخت ساختمانها صرف شده و حالا این سرمایهها بلااستفاده مانده است. نمونه این موضوع دانشگاه پیام نور بیرجند است که در حدود ۳۰ هکتار ساخته شده و اکنون بسیاری از ساختمانهای آن بدون استفاده باقی مانده است و حتی سلف سرویس آن به تالار عروسی تبدیل شده است.
وی با بیان اینکه اکنون شورای عالی انقلاب فرهنگی به این نتیجه رسیده است که دانشگاهها باید مدیریت شود، اظهار کرد: مثلا در نهبندان ساختمان دانشگاه در حاشیه شهر ساخته شده و بدون استفاده مانده است، در سربیشه نیز همینطور. در سرایان که یکی از بهترین ساختمانهای دانشگاههای اقماری کشور ساخته شده است، امسال ۵ نفر دانشجو ثبت نام کرده اند و اکنون این دانشگاه دارای حدود ۳۵ کارمند و ۵۰ دانشجو است که جای تفکر دارد. با توجه به اینکه این دانشگاهها برای توسعه شهرها ایجاد شده و سرمایه مملکت است، نباید اجازه دهیم از بین برود.
تغییر کاربری دانشگاههای بلااستفاده
رئیس دانشگاه بیرجند تصریح کرد: بهتر بود به جای ساخت این دانشگاه ها، ساختمانها برای کارخانهای ساخته میشد. به طور مثال در سربیشه کاش به جای ساخت ساختمان دانشگاه، مرکز پرورش بز معروف سربیشه ساخته میشد تا اکنون شاهد بکارگیری نیروهای جذب شده در این دانشگاه، در بیرجند نمیبودیم. در این خصوص نه تنها به سربیشه خدمتی نکرده ایم بلکه ضرر هم رسانده ایم، چون ممکن است این چند نفر نیرو از رفت و آمد خسته و سکونت خود را به بیرجند منتقل کنند.
خامسان افزود: در دانشگاه بزرگمهر قاین، حدود یک هزار و ۲۰۰ دانشجو تحصیل میکنند که باید برای افزایش دانشجویان به یک هزار و ۵۰۰ نفر تلاش کنیم. البته با تجدید نظر و ایجاد رشتههای جدید.
وی با بیان اینکه در این طرح قرار است برای قوی شدن همه دانشگاهها برنامه ریزی شود و دانشگاههای بلااستفاده تغییر کاربری دهد، گفت: باید در دانشگاهها رشتههایی ایجاد شود که هم اکنون برای آن متقاضی و بازار کار وجود داشته باشد. بطور مثال با توجه به رقابتی شدن رشته مکانیک در دانشگاه بزرگمهر، بهتر است به جای این رشته، رشته اقتصاد ایجاد شود.
نگران دانشگاه بیرجندیم
رئیس دانشگاه بیرجند تاکید کرد: متاسفانه در دانشگاههای ایجاد شده در تمام شهرستانهای استان، رشتههای موجود رقابتی و مثل هم است و در هر دانشگاه تعداد اندکی دانشجو وجود دارد. مثلا در دانشگاه بیرجند و صنعتی بیرجند، همه رشتهها وجود دارد. در حالی که این موضوع باید مدیریت شود و به سمت مامور گرایی پیش برویم.
خامسان با تاکید بر اینکه در این طرح؛ بحث مدیریت آموزش عالی است نه حذف آن، افزود: دانشگاهی که دانشجو نداشته باشد چه فایدهای دارد؟ ۱۶ سال است که که رشته معدن نهبندان و دام سربیشه را اعلام میکنیم، اما شاید هر سال فقط یک نفر متقاضی داشته باشد. شاید بهتر باشد دانشگاه سرایان هم تغییر کاربری داده شود. در خضری نیز راه خدمت این نبوده که از دانشگاه فقط یک اتاقک و یک تابلو نصب شود که همین نیز تعطیل شده است.
وی تصریح کرد: اکنون حتی نگران دانشگاه بیرجند هم هستیم، چرا که این دانشگاه در اوج خود ۱۵ هزار دانشجو داشت که متاسفانه اکنون به ۱۱ هزار دانشجو رسیده و سیر آن کاملا نزولی است. تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد بیرجند نیز اکنون از ۱۳ هزار نفر به ۴ هزار نفر رسیده است.
پژوهشکده انار فردوس بدون استفاده مانده
رئیس دانشگاه بیرجند با بیان اینکه اگر برای برخی از ساختمانهای دانشگاهی اقدامی انجام نشود، قطعا از بین خواهند رفت، افزود: نظر ما بر تعطیلی دانشگاهها نیست، اما باید از امکانات ایجاد شده به نحو احسن استفاده شود.
خامسان با بیان اینکه اکنون از پژوهشکده انار فردوس هیچ استفادهای نمیشود، گفت: شهرداری و شورای شهر این منطقه برای استفاده از ساختمان این پژوهشکده درخواستی داشته اند که با توجه به اینکه پژوهشکدهای در کار نیست و ساختمان آن در حال از بین رفتن است، برای واگذاری ساختمان مخالفتی نداریم.
وی افزود: این طرح باید با هدف تقویت دانشگاههای دارای ظرفیت اجرا و ساختمانهای خالی هم مدیریت شود و به معنای نابودی دانشگاهها نیست.
سقوط آزاد جذب دانشجو در دانشگاهها
رئیس دانشگاه بیرجند تصریح کرد: با ایجاد رقابت در دانشگاههای متعدد، در حالی که پول دولت صرف ساخت ساختمانها شده است، اما اکنون همه دانشگاهها زمین گیر شده اند. در حالی که اگر رقابتی وجود نمیداشت، همه آنها سر و پا بودند.
خامسان افزود: اکنون جذب دانشجو در دانشگاهها به حد سقوط آزاد رسیده و حتی رشتههای دکتری دانشگاه بیرجند نیز مورد استقبال قرار نمیگیرد.
صندلیهای خالی دانشگاهها
سلمان اسحاقی نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: متاسفانه در تمام سطح کشور، دانشکدهها و دانشگاهها و رشتههای متعدد، بدون آمایش مشخص و ماموریت گرایی درست ایجاد شده است. اما خیلی از دانشگاهها نتوانستند برنامه ریزیهای تعریف شده و ماموریت خود را انجام دهند و اکنون صندلی آنها خالی مانده و در خیلی از رشتهها با کمبود دانشجو روبرو هستیم.
وی بیان کرد: وقتی رشتههای معدن و کشاورزی در دانشگاه بیرجند وجود داشته باشد، دیگر کسی برای تحصیل به نهبندان و سربیشه نخواهد رفت. اما تنها راه نگهداشت این دانشگاهها این است که این رشتهها فقط مختص همین دانشگاهها بوده و در سایر دانشگاهها وجود نداشته باشد.
دانشگاههای خالی تبدیل به پژوهشگاه شود
نماینده مردم قاین و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین میتوان دانشگاههای بدون دانشجو مانند نهبندان و سربیشه را به پژوهشگاه تبدیل کرد، یا برای این شهرستانها که در نوار مرزی قرار گرفته اند، از دانشجوهای خارجی و افغانستانی استفاده کرد.
اسحاقی تاکید کرد: در اجرای طرح ساماندهی و مدیریت استانی آموزش عالی، دانشگاههایی مانند دانشگاه بزرگمهر قاین که استعداد و ظرفیت بالایی دارد، نهتنها نباید تنزل پیدا کند بلکه باید قویتر هم شده و در آینده به قطب علوم انسانی و صنعت تبدیل شود.
وی با تاکید بر اینکه قبل از اجرای این طرح باید موضوع در رسانهها مطرح شود تا چهره فرهنگ و دانش استان مخدوش نشود، افزود: با اجرای این طرح قدرت ما برای توسعه استان بهتر خواهد شد.
طرح ساماندهی آموزش عالی به رقابت بین شهرستانی دامن نزند
رئیس دفتر نماینده مردم فردوس، طبس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه تاکید کرد: این طرح باید طوری اجرا شود که تصور نشود مرکز استان همه امکانات را برای خودش میخواهد. در واقع اگر دانشگاههای شهرستانی تعطیل و ظرفیت آن به بیرجند منتقل شود، برای افکار عمومی قابل قبول نخواهد بود.
وی با تاکید بر حذف رقابتی بودن رشتهها و ایجاد رشته بر اساس ظرفیتهای منطقه ای، گفت: در این خصوص باید به سمت رشتههای جدید رفت که بستر خوبی برای سرمایه گذاری خواهد بود.
وی با بیان اینکه هدف از اجرای طرح ساماندهی آموزش عالی، تمرکز زدایی از تهران است، تاکید کرد: نگرانی از این است که این تمرکز زدایی از سطح ملی گرفته شود و باز در سطح استانی ایجاد شود. در این خصوص باید طوری طرح اجرا و شورا تشکیل شود که به رقابت بین شهرستانها دامن نزند.