عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: یکی از آسیبهای جدی لایحه بودجه ۱۴۰۰ توهمی و تورمی و غیرمردمی بودن آن بود، لذا تلاش شد تا اصلاحاتی که توسط مجلس صورت گرفته به دست خود دولت تکمیل شود.
گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو با تمام حاشیههایی که در زمان تقدیم لایحه بودجه ۱۴۰۰ توسط دولت به مجلس دیدیم و انتقادات فراوانی که از آخرین بودجهای که دولت تدبیر وامید تدوین کرده بود همچنان مشخص نبود که آیا علی رغم تصویب کلیات بودجه در کمیسیون تلفیق در صحن هم مورد تصویب قرار میگیرد یا خیر که در سه شنبه ۱۴ بهمن ماه لایحه بودجه ۱۴۰۰ رد شد. کارشناسان اقتصادی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی نظرات و دیدگاههای مختلفی اعم از مثبت یا منفی نسبت به رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ داشتند این گزارش با یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی است، اما در روزهای آتی نظرات سایر کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی را نیز درباره رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ اعم از موافق یا مخالف را با شما در میان خواهیم گذاشت.
اقبال شاکری؛ نماینده مردم تهران و عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در گفتگوبا خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو چرایی رد لایحه بودجه ۱۴۰۰ را در مجلس اینگونه تشریح کرد: یکی از مواردی که به عنوان آسیب بر لایحه بودجه ۱۴۰۰ مطرح بود توهمی و تورمی بودن بودجه بود که قطعا به نفع مردم نبود از این رو تلاش شد تا اصلاحاتی که توسط مجلس صورت گرفته به دست خود دولت تکمیل شود بنابراین نمایندگان مجلس بر آن شدند تا قاطعانه برای عدم تحمیل یک بودجه تورمی به مردم بایستند و اصلاحات اساسی را از دولت طلب کنند و بودجه را با این همه اشکال و ایراد به تصویب نرسانند.
وی با اشاره به زمان محدود اصلاح برای مجلس و کمیسیون تلفیق خاطر نشان کرد: یکی از مواردی که مجلس و کمیسیون تلفیق بر آن اجماع نظر داشتند اصلاحات واقعی در لایحه بودجه بود. به عبارت دیگر کمیسیون تلفیق قصد اصلاحات اساسی داشت، اما به صورت قانونی شاید این کار یعنی دست بردن در بودجه برای مجلس مقدور نبود، ضمن اینکه زمان محدودی برای صورت دادن اصلاحات جدی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ داشتیم.
شاکری ادامه داد: در یک روند طبیعی ممکن است در بین اصلاحات بودجهای گاهی اوقات چه در صحن چه در کمیسیون تلفیق برخی از پیشنهادات تفوق پیدا کند و رای بیاورد، اما این بار کمیسیون تلفیق با اجازهای که از مجلس برای اصلاحات گرفت به جرات میتوان گفت اصلاحاتی که مجلس یازدهم در بودجه صورت داد شاید در هیچ کدام از بودجههای سالهای گذشته صورت نگرفته است، اما به دلیل محدودیت زمان و مسائل قانونی مترتب براین موضوع به هر حال نمیتوان همه کارها را یک جا انجام داد، اما این موضوع آغاز خوبی برای اصلاحات جدی در کمیسیون تلفیق به نفع مردم است.
اقبال شاکری درخصوص عملکرد سازمان برنامه و بودجه درخصوص لایحه بودجه نیز گفت: به هر حال ما انتظار بیشتری از سازمان برنامه و بودجه داشتیم که باز هم شاهد بی عملی این سازمان بودیم به عبارت دیگر میتوان گفت آقای نوبخت در حق مردم جفا کرد چرا که لایحه بودجهای به مجلس تقدیم شد که ایرادات اساسی و اشکالات جدی بر آن وارد بود. علاوه بر ایرادات جدی بودجه اینکه آقای رئیس جمهور علیه هر گونه اصلاح مجلس نیز شمشیر را عملا از رو بسته و اجازه اصلاحات به مجلس را نمیداد خود نیز از موضوعاتی است که نشان میدهد مجلس در چه شرایط سختی بر روی اصلاحات بودجهای تمرکز کرده بود.
وی دراین باره تاکید کرد: هر چند آقای رئیس جمهور عنوان میکند که اصلاحات بودجهای مجلس را قبول ندارم، اما کشور قانون دارد و مجلس شورای اسلامی ناظر و قانونگذار کشور است که باید محکم بایستد و مانع هر گونه تخلفی از سوی حتی وزرا و شخص رئیس جمهور شود از این رو باید منتظر اصلاحات بودجهای باشیم و ببینیم تا چه میزان اصلاحات لازم در بودجه صورت گرفته است.
اقبال شاکری در پایان خاطر نشان کرد: به هر حال اگر دولت مایل است که حسن نیت خود را به مردم و مجلس نشان بدهد حتما باید اصلاحات لازم را در بودجه ۱۴۰۰ اعمال کند چرا که کمیسیون تلفیق در زمان محدود یکی دو ماه گذشته اشکالات بودجه را به صورت عریان به مردم نشان داد و مردم را به این موضوع آگاه کرد که قصد مجلس فقط اصلاحات اساسی به نفع اقتصاد و جامعه است، ضمن اینکه دولت باید به این موضوع آگاه باشد که در صورت عدم صورت دادن اصلاحات لازم مجلس میتواند برنامههای خاص خود را اعمال کند لذا ما نیز ابزارهایی در دست داریم، اما امیدواریم که دولت بودجه را به صورت اساسی مورد اصلاح و بازنگری قرار دهد تا به نفع اقتصاد و عموم مردم جامعه بسته و تنظیم شود.