به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو به نقل از وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی معتمد افزود: در سال ۹۹ به دلیل پایین بودن قیمت با ابلاغ وزیر جهاد کشاورزی اقدام به خرید زعفران با قیمتهای حمایتی از کشاورزان کردیم و تا زمانی که قیمت زعفران در بازار به تعادل رسید، خرید حمایتی را ادامه دادیم.
وی با بیان این که خرید حمایتی زعفران از سوی اتحادیههای سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور در سال ۹۸ حدود ۷۲ تن بوده است، اظهار داشت: این میزان خرید با هدف حمایت از کشاورزان و مصرف کننده صورت گرفت و تمام این زعفران در بازار بورس برای صادرات به فروش رسید.
معتمد، افزایش قیمت زعفران در چند روز اخیر را اندک و ناشی از واکنش بازار به سیگنالهای مثبت نشست برجام دانست و گفت: در بهمن و اسفند ماه گذشته، بازار زعفران دچار رکود بود، اما اکنون بازار در واکنش مثبت به مذاکرات و احتمال به نتیجه رسیدن نشست برجام و در پی آن گشایش بازارهای جهانی و امکان انتقال ارز، قیمت این محصول کمی رشد داشته است.
وی با بیان این که سالانه حدود ۵۰۰ تن زعفران در کشور تولید میشود، خاطرنشان کرد: از این میزان تولید، نزدیک به ۳۰ تن در داخل مصرف و مابقی با قیمت بسیار کم به اروپا، آسیا و چین صادر میشود.
معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران گفت: در حالی که حداقل ۹۰ درصد تولید زعفران جهان در انحصار ایران است، اما سود اصلی تجارت این محصول نصیب اروپاییها و شرکتهای خارجی میشود و آنان زعفران ایران را در بسته بندیهای کوچک و با برند خود به بازارهای جهانی عرضه میکنند.
وی در عین حال بر ایجاد ارزش افزوده زعفران تاکید کرد و اذعان داشت: ظرفیت صنایع تبدیلی زعفران در کشور حدود یک هزار تن در سال است، اما به دلیل عدم بازاریابی و معرفی برندهای ایرانی به مصرف کنندگان خارجی، بخش کوچکی از این محصول با بهترین کیفیت و در قالب بسته بندیهای چند گرمی به بازار عرضه میشود.
معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران خاطرنشان کرد: در ایران تکنولوژی و ظرفیتهای بسته بندی زعفران وجود دارد، اما باید در این حوزه برندسازی شود و به تدریج بازارهای جهانی را با برند ایرانی آشنا کنیم و آن را به دست بگیریم.