به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، احمد کریمی درباره آخرین وضعیت تأمین لاستیک کامیون در کشور اظهار داشت: در حال حاضر اصلاً لاستیک کامیون در سامانه تخصیص و توزیع کالا و تایر مربوط به وزارت صمت موجود نیست و کامیونداران لاستیک را با نرخ آزاد و گران خریداری میکنند.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور ادامه داد: همین شرکتهای تولید داخل هم اگر زمانی لاستیک را در سامانه میآورند، قیمتی ارائه میدهند که در بازار آزاد، با قیمت ارزانتر پیدا میشود.
وی درباره قیمت فعلی لاستیکها توضیح داد: امروز لاستیکهای باکیفیت خارجی از ۱۴ تا ۱۶ میلیون تومان و تولید داخل از ۸ تا ۹ میلیون تومان قیمتگذاری میشود، راننده در این شرایط اقتصادی مجبور است لاستیک بیکیفیت چینی را خریداری کند و برخی از همین لاستیکهای تولید داخل که قیمت آنها هم افزایش یافته است، هم عمر چندانی ندارند که این در کنار افزایش هزینههای کامیوندار، در ایمنی سیر هم تأثیر منفی دارد.
کریمی افزود: برای ما جای سوال است که چرا لاستیکهای وارداتی با برندهای معتبر در کشور ما بسیار گرانتر از نرخهای جهانی آن است.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور با تأکید بر اینکه کیفیت لاستیک بر ارتقای ایمنی حمل و نقل بسیار موثر است، اظهار کرد: لاستیک باکیفیت بسیار مهم است، در این بین برخی ناوگان حمل بار جادهای کشور نظیر نفت کشها و اتوبوسها خصوصا در محور جلو به لاستیکهای بسیار با کیفیت و استاندارد بالا نیاز دارند و این مورد موجب میشود ایمنی به خطر نیفتد، اما همانگونه که گفتم لاستیکهای با کیفیت خارجی امروز به قیمتهای ۱۵ و ۱۶ میلیون تومان رسیده اند.
وی اظهار داشت: با محاسبه نرخهای کرایه و هزینههای سنگین تأمین قطعات مصرفی خودرو نظیر لاستیک همچنین روغن خودرو که قیمت آن افزایش یافته است و با توجه به هزینههای سنگین تعمیر و نگهداری نظیر دستمزد تعمیرگاهها و گرانی بیش از حد قطعات ناوگان، واقعا کامیون داران که بخش اعظمی از آنها خودمالک هستند، امکان تأمین این ارقام برای خرید لاستیک را ندارند، به هر حال از محل فعالیت یک دستگاه کامیون یک یا چند خانواده باید نان بخورد.
کریمی اظهار کرد: همین امروز از استانهای مختلف به ما اعلام کردند که روغن موتور موجود نیست و یا بسیار گران است.
دبیر کانون انجمنهای صنفی کامیونداران کشور بیان کرد: وقتی ما به روغن موتور نیاز دارد چرا باید در این شرایط روغن موتور داخلی با چند برابر قیمت صادر شود، در حالی که باید اول مصرف داخل را تأمین کنند.
وی اضافه کرد: با وجود ابلاغ عرضه لاستیک با ارز دولتی ناهماهنگیهایی بین بانک مرکزی، گمرک و بانک عامل وجود دارد و آن ۱۲۰ هزار حلقه لاستیک که قرار بود تا ۳۰ خرداد از گمرک بیرون بیاید، به جایی نرسید، البته بانک مرکزی نامه را به بانک عامل داده است،، اما بانکهای عامل خصوصاً بانک صادرات همکاری مناسبی ندارند.
گفتنی است گله کامیون داران از قیمتهای بالای لاستیک و کیفیت پایین در حالی مطرح میشود به تازگی مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر کشور گفته است: در آینده افزایش قیمت لاستیک خواهیم داشت، با توجه به اینکه بسیاری از عوامل در افزایش قیمت هر کالایی تاثیرگذار است، اکنون افزایش قیمت برای لاستیک خارج از قاعده نیست، با توجه به اینکه هزینه بسیاری از عوامل مانند دستمزد، بیمه، هزینه آب، برق و ... افزایش داشته است، در قیمت نهایی یک کالا تاثیر گذار خواهد بود و در نتیجه در آینده قیمت لاستیک نیز افزایش خواهد یافت.
همچنین با وجود اعتراض کامیونداران مبنی بر نبود لاستیک در سامانه فروش لاستیک وزارت صمت، جمشیدی، مجری طرح توزیع سیستمی تایر با تازگی مدعی شده است: برای خودروهای سنگین این سامانه طوری طراحی شده که در آن هیچ مشکلی برای عرضه و تقاضا وجود ندارد و رانندگان میتوانند به آن مراجعه کرده و اقدام به خرید کنند.