به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، «حسن عباسی معروفان» درباره صفوف طولانی کامیونها در جنوب کشور و همچنان تاخیر دربارگیری و خروج بار از بنادر افزود: بارهای ورودی به گمرکات، توسط کامیونها و بخشی توسط شبکه ریلی وارد کشور میشود.
وی اضافه کرد: وقتی درباره کمبودها صحبت میشود قصد زیرسوال بردن هیچ شغل، ارگان و سازمانی را نداریم، بلکه به دنبال راهکاری برای حل مشکل بارگیری نهادههای دامی توسط کامیونها هستیم.
سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه باید از رانندگان کامیون برای تحمل فعالیت در شبکه حمل و نقل جادهای از بنادر به استانهای مختلف کشور در دمای بالای ۵۰ درجه تشکر کرد، اظهارداشت: اکنون برخی کامیون داران در صفهای طولانی بین هشت ساعت تا ۲۴ ساعت میمانند، اما برخی کامیونها درجا، بار میزنند و به سمت استانها حرکت میکنند که باید علت این صف ایستادنها مشخص شود.
عباسی معروفان اظهارداشت: طولانی بودن صف کامیونها در بنادر جنوبی به معنی تخلیه بار بخش دولتی نیست و بخشی از اینها برای بخش خصوصی فعالیت میکنند.
سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی تصریح کرد: طبق ورودی کالاها به گمرکات، روزانه دو هزارو ۵۰۰ کامیون باید از بنادر کشور خارج شود تا کالای کافی به دست تولیدکنندگان برسد.
وی با بیان اینکه برخی کامیون داران پشت بارنامه میخواهند، ولی برخی مشتاقانه، انتقال بار را میپذیرند گفت: برخی شرکتهای دولتی پشت بارنامه پرداخت نمیکنند، زیرا کرایه اضافی در قیمت تمام شده کالایی که باید به دست تولیدکنندگان برسد اثرگذار است و باید در خود بارنامه اضافه درخواست را بنویسند که البته برخی رانندگان این کرایه حمل اضافی را برای عدم پرداخت مالیات قبول نمیکنند.
عباسی معروفان افزود: برخی رانندگان کامیون نیز علاوه بر تعرفههای مصوب باید هزینهای به شرکت یا راننده بالادستی پرداخت کنند بنابراین پشت بارنامه دریافت میکنند.
وی افزود: البته برخی کامیونها نیز یا مسیرهای خوبی را برای حمل بار انتخاب میکنند یا برخی مسیری را میروند که دو سربار باشد هم از بندر بار حمل کنند و هم از شهرستان بار بیاورند که این کامیون داران، مشتریهای بیشتری دارند.
عباسی معروفان اظهارداشت: پشت بارنامه یک بحث تخصصی است و به معنی کم کاری رانندگان نیست، زیرا رانندگان نیز با مشکلاتی همچون افزایش ۴ برابری قیمت لاستیک، روغن، و دیگر هزینهها در یکسال گذشته روبرو بودند که باید برای کاهش مشکلات رانندگان چارهای اندیشیده شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه البته در یکسال گذشته قیمت کرایه حمل و نقل حدود ۸۰ درصد افزایش نرخ داشته است، گفت: شرکتهای دولتی هم محدودیتهایی دارند، زیرا قیمت کالای تمام شده نباید به اندازهای باشد که تولید نهایی را تحت تاثیر افزایش قیمت قراردهد بنابراین پرداخت پشت بارنامه توسط شرکتهای دولتی ممکن نیست.
گفتنی است، «پشت بارنامه» یا کرایه اضافی به شکل غیرقانونی توسط رانندگان کامیون برای حمل بار دریافت میشود که با نهادینه شدن این فرهنگ در بین رانندگان، تمایل فعالان این صنف را به سمت دریافت رقمهای بیشتر برای حمل محموله نهادههای دامی از بنادر کشور افزایش داده و این امر را به یک چالش تبدیل کرده است.
در واقع رانندگان از نرخ کرایه تعیین شده ناراضی هستند و تقاضای کرایه اضافی از صاحبان بار میکنند و در نتیجه بار مشتریهایی را حمل کامیون خود میکنند که پول بیشتری میپردازند.
سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اظهارداشت: بیش از ۹۰ درصد صنف کامیون داران کشور «خود راننده» یعنی خود صاحب کامیون هستند که این امر برای شرکتهایی که بار زیادی جابجا میکنند، یک مشکل جدی تلقی میشود یعنی ما به جای اینکه با یک شرکت با تعداد کامیونهای زیاد سرو کار داشته باشیم، با پنج هزار راننده کامیون روبرو هستیم.
وی یکی از مشکلات عمده این بخش را نبود شرکتهای بزرگ با تعداد کامیونهایی بین ۵۰۰ تا دو هزار دستگاه دانست و گفت: وقتی شما با یک شرکت روبرو هستید مسئولیت و وظایف آن مشخص است و یک کامیون میتواند با تعویض تعدادی راننده به صورت شبانه روزی فعالیت داشته باشد، اما اکنون رانندگان خودشان کامیون دارند و ممکن است یک راننده ۱۲ تا ۲۴ ساعت فعالیتی نداشته باشد.
به گفته وی، اکنون در کشور دو تا سه شرکت با تعدادی اندک کامیون فعالیت دارند که یک شیفت هم به سختی کار میکنند در حالی که شرکتهای بزرگ دارنده کامیون میتوانند با داشتن رانندگان متعدد، سه شیفت هم فعالیت داشته باشند.
عباسی معروفان پیشنهاد داد: کشور ما برای تخلیه به موقع بار و کالاهای اساسی از بنادر نیازمند حداقل بین ۱۰ تا ۲۰ شرکت بزرگ حمل و نقل جادهای است که هر شرکت دارای بیش از ۱۰۰۰ کامیون باشند.
وی اضافه کرد: تا زمانی که کشور دارای چنین شرکهای بزرگی نباشد همچنان با مشکل کمبود کامیون در بارگیری از بنادر روبرو خواهیم شد.
سرپرست دفتر خدمات بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طبق آمارها روز گذشته دو هزار و ۴۱۶ کامیون با ۵۳ هزارتن بار از ۱۲ بندر کشور توسط کامیونها از گمرکات خارج شده است، تصریح کرد: بیشترین میزان خروجی با یک هزارو ۴۵۴ کامیون از بندر امام خمینی (ره) با ۳۲ هزارتن بوده است.
وی با اشاره به اینکه در بندر امام خمینی (ره) در شرایط عادی باید بیش از دو هزار کامیون تخلیه بار داشته باشند، گفت: اگر هر کامیون به طور متوسط ۲۲ تن بار را از گمرکات خارج کند، دو هزار کامیون میتواند ۴۴ هزار تن و دو هزار و ۵۰۰ کامیون، ۵۷ هزارتن بار را خارج و به استانها ارسال کند تا مشکل بخش تولید و بازار برطرف شود.
عباسی معروفان اضافه کرد: بنابراین تعداد کامیونهای خروجی با ۳۲ هزارتن بار در بندر امام خمینی کمتر از نیاز واقعی است.
وی با بیان اینکه اکنون به دلیل کمبود کامیون با انباشت کالا در بنادر روبرو هستیم، افزود: طبق آمارها بیش از ۳۰ میلیون تن کالای اساسی وارد بنادر میشود که به عبارتی روزانه باید بار یک کشتی به میزان ۶۰ هزارتن تخلیه و بارگیری شود تا با مشکل انباشت کالا روبرو نشویم.
به گفته وی، اکنون به دلیل انباشت کالا در گمرکات میزان خروج بار باید روزانه به ۸۰ تا ۹۰ هزار تن برسد تا بارهای تازه رسیده نیز بتوانند تخلیه و بارگیری شوند.
این مقام مسئول در بخش بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: بنابراین با تخصیص ارز مورد نیاز توسط بانک مرکزی و حمایت دولت، نیازمند همکاری کامیون داران و شبکه حمل و نقل ریلی هستیم تا توزیع نهادههای دامی به خوبی انجام شود.
عباسی معروفان از کامیون داران خواست تا با بکارگیری کامیونهای دپو شده (نگهداری کامیونهایی برای روزهای مبادا) در جلوگیری از رسوب کالا در گمرکات و بنادر همکاری بیشتری داشته باشند.
به گزارش ایرنا، بر اساس گزارشهای رسیده، صفهای طولانی از کامیونها برای ترخیص نهادههای دامی در بنادر و گمرکات جنوبی کشور تشکیل شده است، اما همچنان دامداران نسبت به کمبود نهادههای دامی معترض هستند.