گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، مدتی است که قیمت تایر ناوگان سنگین و سواری در بازار چند نرخی شده و گاه و بیگاه با اصرار تولیدکنندگان، قیمت تایر افزایش مییابد. بسیاری از فعالان بازار لاستیک معتقدند که مشکل اصلی این بازار به عدم نظارت کافی بر عرضه تایر و همچنین عدم برنامهریزی مناسب برای تولیدکنندگان مربوط میشود.
به گفته عاملان فروش تایر، برخی از شرکتهای تولیدکننده، بیش از نیاز بازار لاستیک تولید کردهاند و این اقدام تأثیر مستقیمی بر عملکرد دیگر تولیدکنندگان لاستیک در کشور دارد؛ به طوریکه نرخ مصوب برای هر جفت تایر چرخهای عقب وانت نیسان ۲ میلیون و ۹۰۰ هزارتومان تعیین شده است که تا چندی پیش در بازار آزاد تا ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان هم به فروش میرسید، اما این روزها با قیمت ۲ میلیون و ۶۵۰هزار تومان خرید و فروش میشود.
متأسفانه برخی از شرکتها برخلاف توصیههای کارشناسان بازار تایر عمل کرده و با تولید بیش از حد تایر جلوی وانت نیسان، قیمت عجیبی برای این سایز لاستیک رقم زدهاند. محصولی که توسط انجمن صنفی صنعت تایر ۳ میلیون و۶۰۰هزار تومان قیمتگذاری شده بود حالا در بازار ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان به فروش میرسد! به نظر میرسد که تولیدکنندگان تایر و شبکههای توزیع سنتی این کالا، درک مناسبی از مسائل بازار این کالا و مدیریت عرضه ندارند.
این در حالی است که وزارت صمت در سال ۱۳۹۸ با ایجاد سامانه توزیع سیستمی تایر توانست نابسامانیهای بازار لاستیک ناوگان سنگین در آن زمان را تا حد زیادی کاهش دهد. بنابر اظهارات مجریان این طرح، استفاده از دادههای سامانه برای برنامهریزی تولید و توزیع لاستیک یکی از اهداف توزیع سیستمی تایر بود که به علت عدم همکاری مناسب برخی از تولیدکنندگان در ثبت اسناد خرید و فروش خود در سامانه جامع تجارت، تاکنون این امر محقق نشده است.
عرضه تایر خارج از سامانه وزارت صمت بازار را آشفته میکند
از همین رو، سید جواد حسینی کیا؛ نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه در بازار تایر سبک مشکلی وجود ندارد، گفت: گردش مالی بازار تایر حدود 20 هزار میلیارد تومان است و اکثر مشکلات در این بازار مربوط به تایرهای سنگین میشود.
وی افزود: در حال حاضر بر اساس مقررات، نظارت سختگیرانهای بر روی تولیدکنندگان وجود دارد تا آمار تولید مشخص و شفاف باشد و عرضه تایر دچار مشکل نشود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: برخی واحدهای تولیدی به کمک رسانهها در حال فشار برای خروج از عرضه سیستمی و شفاف تایر هستند. اگر این اتفاق رخ دهد قطعاً بازار تایر مجدداً دچار آشفتگی و نابسامانی خواهد شد.
حسینیکیا در پایان با اشاره به لزوم افزایش تولید تایر در کشور اظهار داشت: باید بررسیهای لازم صورت بگیرد تا در صورت نیاز تولیدات افزایش یابد و تایرها نیز به صورت نظاممند توزیع شود تا نیاز بازار تأمین شود.
به گزارش دانشجو، کارشناسان معتقدند که افزایش تولید تایر و نیز تعامل بخش خصوصی و دولت برای توزیع سیستمی و عادلانه لاستیک تنها راهحل سامان دادن به بازار تایر خودروهای سواری و ناوگان سنگین است. دولت باید موانع موجود برای تولیدکنندگان لاستیک را از سر راه بردارد و بخش خصوصی نیز با فرآیند سیستمی توزیع تایر همراه شده و با توزیع شفاف و عادلانه تایر اجازه ندهد تا دود این نابسامانیها به چشم مردم برود.