به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، محمد کاظمی فرد در مراسم رونمایی از فاز دوم سامانه خدمات الکترونیک قضایی دیوان عدالت اداری (سخا)، گفت: مرکز آمار و فناوری اطلاعات از ابتدای شروع مسیر هوشمند سازی قوه قضاییه اقدامات متعددی را انجام داده که یکی از اهداف آن دسترسی آسان مردم به خدمات قضایی و عدالت است.
محمد کاظمی فرد گفت: خدمتی را که امروز افتتاح می کنیم خدمت تجدید نظر خواهی است که قبلا فقط در دفاتر مرکزی دیوان عدالت اداری در استانها قابل انجام بود اما اکنون با همکاری دیوان عدالت اداری و توسط مرکز آمار و فناوری اطلاعات در کلیه دفاتر خدمات قضایی سراسر کشور فعال شده و به زودی این خدمت در خودکاربری وکلا و نمایندگان حقوقی دستگاه ها و همچنین عموم مردم به صورت خودکاربری نیز قابل استفاده خواهد بود.
وی افزود: تقریبا میتوان گفت که وکلا و نمایندگان حقوقی دستگاه های دولتی برای امورات قضایی خود نیاز به مراجعه حضوری ندارند و کلیه کارهایشان به صورت غیر حضوری و برخط انجام میشود.
رئیس مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه با اشاره به سامانه های متعددی مانند(عدالت همراه، درگاه ملی، سها، محکومیتهای مالی و ...) که جهت تسهیل دسترسی مردم به خدمات قضایی ایجاد شده است گفت: مردم می توانند قبل از مراجعه به محاکم قضایی، به صورت الکترونیکی اخذ نوبت نمایند که از این طریق مراجعه بیش از 8 میلیون نفر را سامان داده ایم و همچنین از خدماتی مانند دریافت ثنا به صورت برخط و دریافت گواهی عدم سوء پیشینه طی دو روز کاری بهره ببرند.
کاظمی فرد افزود: دیوان عدالت اداری با توجه به ماهیت رسیدگیها که غیرحضوری است و نیز نوع قوانین و آییننامههای موجود، ظرفیت بالایی جهت الکترونیکی شدن و ایجاد سامانههای متعدد را دارد که با همت ریاست محترم دیوان عدالت اداری و حمایت مرکز آمار و فناوری اطلاعات، ان شاءالله در آینده خبرهای متعددی مبنی بر الکترونیکی و غیر حضوری شدن خدمات را خواهید شنید.
امید است با همراهی همه بخش های قضایی، مردم و نخبگان علمی بتوانیم در آیندهای نزدیک گام های تکمیلی هوشمند سازی دستگاه قضایی برداشته شود و شاهد تحقق قوه قضاییه هوشمند در تراز انقلاب اسلامی باشیم.