به گزارش گروه علمي و آموزشي «شبکه خبر دانشجو»، دانشگاه تهران در سال تحصيلي 88 - 87 تنها 25 دانشجو را از بين رتبه هاي زير 500 نفر کشوري در رشته «علوم مهندسي» پذيرش مي کند.
بر پايه اين گزارش، اين رشته که به عنوان هسته مركزي آموزش مهندسي در جهان طي 20 سال آينده تعريف شده و در دانشگاههاي معتبر و بزرگي چون برکلي، هاروارد، تورنتو و ... داير شده است، در حقيقت دورهاي «بين رشتهاي» است؛ که از ارتباط نزديك حوزههاي مختلفي از علوم مانند فيزيك، رياضيات و مهندسي تشکيل ميشود.اين رشته، محيطي را فراهم ميكند كه در آن دانشجويان ضمن فراگيري فنون مهندسي ميتوانند علايق خود را در حوزههاي مختلف علوم نيز دنبال كنند؛ چرا که گرايشهاي طراحي شده در اين رشته، دانشجويان را براي مطالعات پيشرفته و عميق در مهندسي و علوم آماده ميكند.
از ديگر اهداف اين رشته ميتوان به توسعه پايههاي نظري براي تحليل پديدههاي علمي و كاربردهاي مهندسي آنها، آينده پژوهي در فناوري و انتقال فناوريهاي نو به صنعت اشاره کرد.
مهندسان تربيت يافته اين رشته قادرند با برخورداري از دانش علوم پايه قوي و درك عميق از فنون و روشهاي مهندسي، امر هدايت و اجراي پژوهشهاي صنعتي بين رشتهاي را عهدهدار شوند؛ همچنين در كنار به كارگيري مهندسان اين رشته در بخش R&D صنايع، امكان ادامه تحصيل آنها در رشتههاي سنتي مهندسي به علت ماهيت چند رشتهاي بودن آن وجود دارد.
امكان كار در چند رشته مهندسي در بازار كار رقابتي امروز از تواناييهاي برتر دانشآموختگان اين رشته به شمار مي رود.
بدون ترديد آينده رشد و توسعه كشور در گرو رشد و توسعه فعاليتهاي صنعتي و مهندسي دانش ـ بنيان است؛ چرا که از يك سو با توجه به ضرورت توانمندسازي مهندسان در تحليل مسائل پيچيده بين رشتهاي مبتلابه صنعت و نقش فزاينده نحلههاي مختلف علوم و پيشبرد تحقيقات مهندسي، تربيت مهندساني كه بتوانند هدايت و اجراي پروژهها و تحقيقات بين رشتهاي را بر عهده گيرند، اجتناب ناپذير است و از سوي ديگر، يكي از واقعيتهاي جامعه علمي امروز ايران، آن است كه جمع بزرگي از علاقهمندان رشتههاي علوم پايه به علت فضاي عمومي جامعه كه رشتههاي مهندسي را برتر ميپندارند، هر ساله راهي رشتههاي مهندسي ميشوند و عمر و استعداد خود را در رشتههايي صرف ميكنند كه غالباً از علاقه اصلي آنها فاصلهاي طولاني دارند.
رشته «علوم مهندسي» اين امكان را براي اين افراد فراهم ميآورد كه با برخورداري از دانش علوم پايه قوي و پيوند زدن آن با فنون و روشهاي مهندسي از استعداد و علاقه خود به بهترين نحو، بهره گيرند و زمينه رشد و شكوفايي مهندسي نوين كه ماهيتي بين رشتهاي و چند رشتهاي دارد، را فراهم آورند.
دانشجويان اين رشته برعکس رشتههاي سنتي مهندسي در بدو ورود نياز به انتخاب رشته ندارند و پس از سه سال به خوشه تخصصي مهندسي مورد علاقه خود، وارد و از آن فارغالتحصيل ميشوند؛ همچنين ادامه تحصيل اين دانشجويان در دورههاي کارشناسي ارشد و دکتري در هر رشته مهندسي امکانپذير است./انتهاي پيام/