به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، دیوان محاسبات کل کشور در گزارش «عملکرد طرحهای مرتبط با توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور از سال 1396 الی 1399» که در آن ترک فعل مسئولین، عدم اجرای به موقع احکام مرتبط با حوزه حمل و نقل شهری و عدم پرداخت سهم حمل و نقل از منابع بودجهای و منابع حاصل از قانون هدفمند کردن یارانهها در سنوات اخیر، مورد تذکر قرار گرفت.
در گزارش دیوان محاسبات کشور آمده است که در طی سالهای 1396 الی 1399 بالغ بر 80 درصد اعتبارات مربوط به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور نسبت به اعتبارات اصلاحی، تخصیص داده شده است در حالی که سازمان حمل و نقل عمومی کشور فقط 6 درصد از آن را مصرف و 94 درصد دیگر را به شهرداریهای سراسر کشور حواله کرده تا صرف موافقت نامههای مبادلهای سازمان برنامه و بودجه شود.
این گزارش نشان میدهد که از 32 هزار میلیارد تومان اعتبار پیش بینی شده از محل هدفمندی یارانهها بین سالهای 1391 الی 1399 سهم حمل و نقل عمومی پرداخت نشده است. ضمن اینکه عملکرد این سازمان در اعطای تسهیلات به سرمایه گذاران بخشهای خصوصی و تعاونی و شهرداریها برای انواع مختلف حمل و نقل درون و برون شهری فاقد عملکرد است.
دیوان محاسبات کشور بیان میدارد که از محل پرداخت یارانه سود تسهیلات به نوسازی ناوگان مینی بوسرانی صرفاً 30 درصد اهداف نوسازی 1000 دستگاه مینی بوس پیش بینی شده محقق شده است.
همچنین مصوبه شورای اقتصاد در خصوص جایگزینی و نوسازی ناوگان تجاری و مسافری دیزلی با هدف نوسازی 1900 اتوبوس شهری و 64 درصد از اهداف پیش بینی شده برای خرید اتوبوس از محل فروش اوراق مشارکت اجرایی نشده است.
این گزارش حکایت از آن دارد که بهره مندی از منابع صندوق توسعه ملی برای بازسازی ناوگان اتوبوسرانی شهری از طریق دریافت تسهیلات کم بهره به تازگی شروع شده است.
گزارش دیوان محاسبات کشور نشان میدهد که در خصوص نوسازی 140 هزار دستگاه تاکسی پایه گازسوز، تنها 61 دستگاه وارد چرخه حمل و نقل شده یعنی حدود 0.04 درصد از اهداف مصوبه شورای اقتصاد محقق شده است.
نوسازی خطوط مترو نیز وضعیت مطلوبی ندارد و از سال 1396 الی 1399 حدود 11 درصد از کل خطوط مصوب احداث و 13 درصد از تعداد واگنهای پیش بینی شده وارد چرخه شده است.
گفتنی است ناوگان تاکسیرانی و اتوبوسرانی به ترتیب با 25 درصد و 16 درصد سهم قابل توجهی از حمل و نقل عمومی را دارند و گزارش دیوان محاسبات کشور حکایت از این دارد که 63 درصد ناوگان تاکسیرانی، 83 درصد ناوگان اتوبوسرانی و 85 درصد ناوگان مینی بوس رانی کشور فرسوده است. این در حالی است که تنها 37 درصد از طول خطوط مترویی مصوب قانونی، به مرحله بهره برداری رسیده است؛ بنابراین با توجه به افزایش قیمت خوردو و تمایل برای استفاده از حمل و نقل عمومی و ترک فعل مسئولان در نوسازی و بازسازی این ناوگان، اتخاذ تدابیر فوری و ارائه طرحهای تامین مالی ضروری است.