به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، بر اساس دستورالعمل درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها که از ۲۷ آذرماه به صورت ناقص اجرایی شده است، قرار شده تا تولیدکنندگان حوزههای پوشک بچه و دستمال کاغذی، پودر لباسشویی، انواع آب میوه و آب معدنی، نوشابه گازدار ماءالشعیر و نوشیدنی مالت، انواع لوزم خانگی کوچک و بزرگ قیمت تولیدکننده را با لحاظ سود بر روی محصولات خود درج کنند.
هر چند این دستورالعمل هنوز نیازمند چکشکاریهای بسیاری است، ولی در برخی از کالاها از اول دی ماه اجرایی شده و در برخی کالاها نیز وعده اجرایی شدن از سوی تولیدکنندگان مطرح شده، اما به این شرط که مجوز افزایش قیمت را بر روی محصولات خود درج کنند.
درحال حاضر درج قیمت تولیدکننده بر روی کالاها عاملی شده تا برخی از واحدهای تولیدی به صورت خودسرانه نسبت به افزایش قیمت محصولات خود اقدام کنند؛ به عنوان نمونه بازار امروز شاهد افزایش قیمت نوشیدنیها از ۱۰ تا ۲۵ درصد است، در بخش پوشک بچه نیز اعلام قیمتها از سوی تولیدکنندگان سلیقهای شده و هرکس متناسب با قیمت تمام شده خود قیمتی را بر روی کالا درج میکند از آن طرف بنکدار و خرده فروش نیز مجبور است کالاها را با قیمت بالا خریداری و با حداقل سود به فروش برساند.
امروز گله عمده مصرف کنندگان افزایش قیمت کالاها با درج قیمت تولیدکننده است که این موضوع باید مورد بررسی جدی وزارت صنعت قرار گیرد.
علاوه براین در بخش لوازم خانگی نیز تولیدکنندگان درج قیمت تولیدکننده را به شرط افزایش قیمتها مطرح کرده اند و میگویند با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه نمیتوانیم بدون افزایش قیمت این دستورالعمل را اجرایی کنیم. در حال حاضر بازار قیمت کالاهایی که مشمول درج قیمت تولیدکننده هستند با افزایش قیمتها روبروست به نوعی تولیدکننده چراغ خاموش قیمت کالاها را افزایش داده است.