به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی _ مدرسه اولین محیطی است که کودک در بدو ورود به سن آموزش به آنجا پا میگذارد و با حضور معلمان و مدیران مختلف تحت تعلیم و تربیت قرار میگیرد.
علاوه بر آموزش و سوادآموزی به کودکان در مدرسه،موارد دیگری هم باید توسط معلمان، مدیر یا دیگر افراد مسئول در این نهاد آموزشی به دانش آموزان ارائه شود و در مجموع اطلاعات آنها را نسبت به مواردی که اهمیتشان فراتر از فراگیری فردی است،بیشتر از قبل افزایش دهد.
این معلمها هستند که معنای یک واژهای مثل مقاومت را باید به دانش آموزان بیاموزند و به آنها یادآوری کنند که آرامش و امنیت فعلی کشور با وجود همه مشکلات و کمبودهایی که در حال حاضر در کشور حاکم است را مدیون مقاومت و ایستادگی مردم و فداکاری شهدای گرانقدر در مقابل دشمنان این آب و خاک هستیم.
اثر پذیری دانش آموزان به دلیل سن و شرایطی که در آن قرار دارند
کشور ما قهرمانان به نام و پر آوازهای در حوزههای مختلف دارد که متاسفانه دانش آموزان نسل جدید با آنها غریبه هستند و اطلاعات چندانی درباره آنها و نحوه زندگی و علت شهرت این افراد ندارند.
دانشمندان، شهدا، ورزشکاران، هنرمندان و خلاصه افراد شاخص بسیاری هستند که موجب مباهات ایران و ایرانی به شمار میروند و عجیب است که در بین مطالب درسی و تعدد کتب مورد تدریس در م ضرورت آشنایی دانشآموزان با افتخارات کشور! دارس، هیچ رد و نام و نشانی از این قهرمانان به چشم نمیخورد.
رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان سراسر کشور با بیان چند نکته درباره آموزشوپرورش گفتند: دانشآموز باید دارای هویت ملی باشد و در کنار اهتزار پرچم علم، با اعتماد به نفس، پرچم «هویت ملی و پر افتخار اسلامی ایرانی» را هم به اهتزار در آورد.
ایشان با انتقاد از ناآشنایی دانشآموزان با افتخارات کشور از جمله عناصر پر تلاش بعد از انقلاب، بیاطلاعی آنان از افکار راهگشای امام خمینی (ره) و آرمانهای سرنوشتساز انقلاب و ناآگاهی آنان از حوادث انقلاب گفتند: معلمان علاوه بر آگاه کردن نسل نوجوان و جوان، باید اینگونه مسائل را با دل و جان آنان آمیخته سازند.
ایشان درک ارزش ایستادگی و مقاوم بودن را از دیگر نیازهای دانشآموزان دانستند و افزودند: در جهانی که هر کس، چه شرق چه غرب، زور میگوید نسل آینده باید ارزش و اهمیت ایستادگی را از هماکنون بیاموزد تا در پرتو این آموزهها تمدنساز شود و ملت و کشور را عزتمند سازد.
رهبر انقلاب، وزارت آموزشوپرورش را به تفکیک «علم نافع» از «علم غیرنافع» در برنامه درسی دانشآموزان توصیه کردند و گفتند: علم نافع علمی است که استعدادهای نوجوان و جوان را شکوفا میکند و با سرمایهسازی برای آینده او، موجب پیشرفت و تعالی کشور میشود.
ایشان در این زمینه افزودند: بعضی مطالب در برنامه درسی کنونی، صرفاً محفوظاتی است که بدون هیچ سودی برای حال یا آینده دانشآموزان به ذهن آنها سرازیر میشود که باید این موارد شناسایی و از آموزشها حذف شود.
به فرموده رهبر معظم انقلاب اسلامی، تدریس برخی از مطالب درسی در مدرسه برای دانش آموزان هیچ منفعتی برای آنها ندارد و بر اساس این فرمایشات بهتر است با حذف آنها و جایگزین کردنشان با مطالب مفید و سودمند تغییر کنند و اصلاح شوند.
تربیت و پرورش نسلی آگاه و دانا در درجه اول به عملکرد معلمانی دلسوز و وطنپرست بستگی دارد و این معلمها هستند که با شناسایی استعداد دانش آموزان به آنها در موفقیت شغلی و شخصیشان نخستین و مهمترین گامها را برمیدارند.
هر یک لز دانش آموزان توانایی منحصر به بردی دارند و اهمیت دادن به علائق آنها در زمینههای مختلف در نهایت به پیشرفت و توسعه کشور منجر خواهد شد.
مهارت آموزی به دانش آموزان طی دوران تحصیل در مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی، به استقلال هر چه بیشتر آنها و در نهایت تلاش برای خودکفایی این سرزمین منتهی میشود و معلمان نباید فراموش کنند که سرزنش و تحقیر دانش آموز در خصوص مطالب درسی که به آن علاقه ندارد تنها به کاهش عزت نفس و دست از تلاش کشیدن او میرسد.