به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی پیرهادی رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر ته ران در بازدید از شرکت ایران خودرو دیزل و نخستین اتوبوس برقی تولید این شرکت، از تحول در مجموعه ایران خودرو تشکر کرد و گفت: گزارش مهندس جواد توسلی مهر، مدیرعامل ایران خودرو دیزل، حاکی از این بوده که اقدامات چشمگیری در ایران خودرو رخ داده است.
وی ابراز امیدواری کرد: با استفاده از تولید اتوبوسهای برقی، نسبت به نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری اقدام شود.
وی تاکید کرد: استفاده از این اتوبوسها هم در حوزه کاهش مشکلات محیط زیست و هم توسعه حمل و نقل عمومی، راهکار مناسبی است.
وی افزود: دنیا به سمت استفاده از اتوبوسهای برقی میرود و اگر ما به این سمت حرکت نکنیم، عقب ماندگی جدی خواهیم داشت.
وی تاکید کرد: هم شورای شهر و هم شهرداری تهران به دنبال استفاده از اتوبوسهای برقی هستند، اما برای مشکلات مالی خرید این اتوبوسها باید برنامه ریزی کرد.
وی افزود: بی تردید حملونقل یکی از بزرگترین عوامل تولید گازهای گلخانهای است و در این میان خودروها و اتوبوسهای گازوییلی و دیزلی که غالبا دچار فرسودگی و نقص فنی هستند در آلودگی هوا موثرند.
به گفته وی، بخش قابلتوجهی از این آلودگی در تهران و سایر کلانشهرها به دلیل بالا رفتن غلظت ذرات معلق زیر ۲.۵ میکرون است و این ذرات از سوخت و انتشار گاز خودروهای دیزلی منتشر میشوند.
پیرهادی تاکید کرد: هر دستگاه اتوبوس درون شهری به طور متوسط ۲۰۰ کیلومتر روزانه تردد دارد و این حجم از تردد گویای ظرفیت آلاینده گی سیستم حمل و نقل شهری خواهد بود.
رئیس کمیسیون سلامت محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: در این راستا برنامه ریزی و سیاستگذاری برای گسترش حملونقل عمومی پاک موضوعی است که در این دوره شورا بر آن تاکید شده و کمیسیون سلامت و محیط زیست به شدت پیگیری میکند.
پیرهادی ادامه داد: از مزایای استفاده از اتوبوس برقی ضمن کاهش تبعات استفاده از سوختهای فسیلی و جایگزینی آن با انرژی برق و حذف آلاینده ها، افزایش عمر مفید آنها به میزان تقریبا دو برابر است.
وی گفت: بومیسازی تولید اتوبوس برقی توسط صنایع و کارخانجات داخلی ضمن تامین نیاز کشور، جهش قابل توجهی برای به روز رسانی تکنولوژی و صنعت کشور محسوب میشود.
وی، با توجه به توانایی تولید هزار دستگاه اتوبوس برقی در ایران خودرو، امکان صرفه جویی ۴۵ میلیون لیتری سوخت وجود دارد.
وی گفت: با فرض تولید ۷ هزار دستگاه اتوبوس برقی طی هفت سال میتوان به کاهش ۱.۲ میلیارد لیتر سوخت طی ۷ سال، صرفه جویی ۶۶۲ میلیون دلار، صرفه جویی ۲۱ هزار میلیارد تومان اشاره کرد.
پیرهادی یادآور شد: با حمایت شورای شهر و انجام برخی اقدامات از سوی شهرداری تهران میتوان به توسعه خدمات اتوبوسهای برقی در شهر تهران امیدوار بود.