به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شورای اسلامی شهر تهران علیاصغر قائمی درباره اینکه آیا با رفتن دوچرخههای بیدود از شهر تهران، شهرداری به دنبال جایگزین کردن دوچرخههای دیگری خواهد بود یا خیر، گفت: «من از اینکه آیا دوچرخههای بیدود رفتهاند یا بهطور موقت برای تعمیر و بازسازی دوچرخهها جمعآوریشدهاند اطلاع دقیقی ندارم و این موضوع را پیگیری میکنم.»
وی ادامه داد: «اینکه جایگاههای دوچرخهها خالی از دوچرخه است میتواند دو دلیل داشته باشد. خوشبینانه میتوانیم بگوییم استقبال زیاد از دوچرخههای موجود است که بعید هم به نظر میرسد و دیگری اینکه صاحب دوچرخهها، پروژه را ترک کرده است و به همین دلیل دوچرخهها را دیگر در سطح شهر نمیبینیم.»
قائمی اضافه کرد: «نکته اساسی و مهمتر اینکه پروژه دوچرخهسواری در تهران به دلیل شکل توپوگرافی شهر، پروژه توجیهپذیری نیست و این را بارها و بارها کارشناسان حوزه حملونقل متذکر شدهاند، اما در ادوار مختلف این موضوع مورد توجه قرار گرفته و یک کارهای مقطعی و محدودی انجامشده است. من بهطور مطلق نفی نمیکنم. توسعه دوچرخهسواری در تهران و در محدودههای مسطح تهران بهخصوص محدودههای مرکزی مانند منطقه ۱۲ که بافت قدیمی شهر است بهشدت هم از آلودگی و ترافیک رنج میبرد کارکرد دارد، اما اگر بخواهیم در مقیاس شهر استفاده کنیم شاید خیلی کاربرد نداشته باشد.»
این عضو شورای شهر تهران تأکید کرد: «هندسه معابر شهر تهران هم پاسخگو نیست و دلایل زیادی وجود دارد که پروژه دوچرخهسواری در تهران شاید نتواند خیلی موفق باشد و آثار آن را هم میبینید؛ به این معنا که حرفهایی زده شده و کارهایی انجام شده و به سلیقه مدیران وقت به این پروژه بها داده شده و توسعه مقطعی صورت گرفته، اما از آنجا که ذات پروژه توجیهپذیر نیست به این سرنوشت دچار شده است.»