به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو به نقل از انجمن روانپزشکان ایران، محمدرضا خدایی اردکانی دبیر علمی سی و نهمین کنگره انجمن روانپزشکان ایران با اشاره به برگزاری این رویداد در روزهای ۱۹ الی ۲۲ مهرماه و همزمان با هفته سلامت روان در سالن همایشهای (دکتر غرضی) بیمارستان میلاد تهران، اظهار داشت: طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی، سلامتی فقط نداشتن بیماری یا معلولیت نیست، بلکه داشتن رفاه جسمی، روانی و اجتماعی از مهمترین مولفههای سلامت روان است و شعار کنگره امسال بر همین اساس" سلامت روان اجتماعی نیاز به همدلی و اقدام " انتخاب و توانبخشی وتوانمند سازی روانی اجتماعی از محورهای مهم همایش است.
این استاد دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با تاکید بر این مهم، که رسیدن به سلامت روانی اجتماعی فقط با بیان مسئله، شعار و جلسه میسر نمیشود ونیاز به بینش بهتر، نگاه عمیقتر و عقلانیتر، انگیزه بیشتر، همدلی و اقدام عملی احساس میشود، ادامه داد: امید، ادراک خودکار آمدی، کفایت، شایستگی، احساس رضایتمندی، اعتماد به نفس فردی و اجتماعی و شادمانی و عدم وجود درماندگی آمیخته شده، از لازمههای سلامت روان است و در کنار آن نبود فقر و خشونت، عدم وجود بیکاری، عدم وجود تبعیضهای قومی – نژادی و جنسیتی، برابری افراد بصورت یکسان در مقابل قانون، احساس امنیت اجتماعی، دسترسی یکسان به خدمات سلامت و امید به آینده بهتر از شاخصههای مهم سلامت اجتماعی به شمار میآیند.
وی به بهانه شروع سال تحصیلی، در رابطه با اهمیت سلامت روان دانش آموزان در شروع سال تحصیلی جدید به خصوص بعداز دو سال پاندمی کرونا، گفت: سنین دانش آموزی از حساسترین دوران زندگی است که پایههای اصلی رشد روانی و اجتماعی و هویت در آن شکل میگیرد که شامل نیازهای روانی اجتماعی دوران کودکی و نوجوانی و متاثر از عوامل مختلف فردی، خانوادگی، مدرسه و اجتماع میباشد.
این روانپزشک با اشاره به آموزشهای مجازی، مشکلات اجتماعی و اقتصادی وارده شده از دوران کرونا و پس از آن و سایر استرسورهای اجتماعی، که سلامت روان دانش آموزان را نیز تحت الشعاع قرار داده است، بیان داشت: امروزه امید، شادی، احساس رضایتمندی و نگاه به آینده کم رنگتر شده است، و متاسفانه افزایش افسردگی، اضطراب را در سنین مختلف بخصوص سنین دانش آموزی بیشتر شاهد هستیم.
خدایی اردکانی ادامه داد: برخی از دانش آموزان ترجیح ماندن در خانه و آموزش مجازی و برخی دیگر ترجیح رفتن به مدرسه و آموزش حضوری پیدا کرده اند که این دوراهی، خود به مشکلات روانی دانش آموزان افزوده است.
دبیر علمی سی و نهمین کنگره انجمن روانپزشکان ایران به عوامل مهم و موثر در بهداشت روان دانش آموزان توسط خانواده و مدرسه اشاره کرد و گفت: معلم یک الگوی موثر و کارا برای دانش آموز به حساب میآید و لازم است که این جایگاه حفظ شود و نکته مهم دیگر ایجاد فضای مناسب و مفرح در مدرسه برای دانش آموزان است.