به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، دکتر مهدی وجدانی همت مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه طباطبایی با برنامه «روزنه» در مورد اجرای موفق طرح پیشگیری از اُفت تحصیلی دانشجویان مصاحبه تلفنی کرد.
وجدانی همت اُفت تحصیلی را ویترینی برای نمایش اختلال در روند رشد فردی و اجتماعی دانست و گفت: تعداد بسیار زیادی از دانشجویانی که در تحصیل خود اُفت دارند در سایر مراحل زندگی نیز با اختلالاتی یا مواجه هستند یا مواجه خواهند شد.
وی افزود: از ۳ سال گذشته در دانشگاه علامه موضوع اُفت تحصیلی مورد بررسی قرار گرفت و طی یک برنامه جامع در نیم سال گذشته، دانشجویان دچار مشروطی و اُفت تحصیلی نشدند. این طرح در اسفند ۱۴۰۰ با گزارشی مفصل به وزارت علوم ارسال شد و هم اکنون دانشگاه علامه طباطبایی به عنوان دبیرخانه ملی این طرح از مرداد ماه شروع به فعالیت کرده و از مهر سال جاری در تمام دانشگاههای تحت نظر وزارت علوم در دستور کار قرار گرفته است.
مدیر مرکز مشاوره و بهداشت روان دانشگاه علامه در مورد شاخصهای منجر به اُفت تحصیلی اظهار کرد: گروهی از افراد مشکلات روان شناختی دارند که به گذشته مربوط است. گروهی نیز مسائل برههای دارند که با مشکلات عاطفی، ناسازگاری در محیط دانشجویی و شکست عشقی خود را نشان میدهد. گروه سوم مشکلات اقتصادی اجتماعی دارند که نیاز به حمایتهای بخشهای مددکاری دانشگاه دارند. گروه چهارم با ساختار و مسائل آموزشی مشکل دارند.
وجدانی همت ضمن تاکید بر توجه ویژه به ۳ گروه مشروطیها، معدلهای بین ۱۲ تا ۱۴ و کاهش ۲ نمرهای معدل خاطرنشان کرد: از سامانه آموزشی اطلاعات این ۳ گروه دریافت میشود و توسط مشاورانی که آموزش دیدهاند، مسیر حمایت از آنها آغاز میشود.
وی با بیان اینکه دانشجویان باید اطمینان خاطر داشته باشند که دانشگاه به دنبال کمک به آنهاست یادآور شد: دانشجو در مسیر مشاوره باید بداند که حمایت و اطلاع خانواده کمک کننده است.
این مدیر خاطرنشان کرد: این مشاوره در دانشگاه علامه کاملا رایگان است و همچنین در سایر دانشگاههای وزارت علوم نیز هزینهای ندارد و حتی سیاستهای تشویقی برای آن ایجاد شده است؛ لذا وزارت علوم در نظر دارد براساس گزارش دبیرخانه این طرح دانشگاه علامه، بودجهای را به دانشگاهها اختصاص دهد.
وجدانی همت پیرامون نحوه انتخاب مشاوران بیان کرد: در ابتدا یک ارزیابی اولیه صورت میگیرد. افراد باید حداقل فوق لیسانس مشاوره و روانشناسی داشته باشند و حتما دوره آموزشی در حوزه مداخلات، تشخیص و پیشگیری از مسائل تحصیلی را دیده باشند. یک مصاحبه اولیه، آموزشهای لازم و همچنین آموزشهای مداوم و مکرر در طول ترم در دستور کار به خدمت گرفتن مشاوران است.