به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، یوسف نوری عصر جمعه در نشست با جامعه فرهنگیان و معلمان در اردبیل اظهار کرد: حوزه فرهنگی و تربیتی را باید جدی بگیریم چرا که در این حوزه ما نیازمند تحولات اساسی هستیم تا بهترین نسل را تربیت کرده و تحویل جامعه دهیم.
وی ضرورت میدان دادن به دانشآموزان و برآورده کردن خواستههای آنها را در حوزههای مختلف یادآور شد و تصریح کرد: اگر دانشآموزی را میخواهیم به اردو ببریم، تنها این اردو رفتن به فندقلو و سرعین محدود نشود بلکه بهتر است در قالب اردوهای ساده دانشآموزان را با مشاغل مختلف نظیر نانوایی، بانکداری و سایر مشاغل آشنا کنیم تا آنها عالمانه و با نگاه واقعبینانه شغل و آینده خود را برگزینند.
وزیر آموزش و پرورش گفت: باید چنین اردوها و سفرهای تربیتی و آموزشی هدفمند و درست انجام شده و از خود دانشآموزان در اجرای برنامههای مختلف کمک گرفته و فرصت ظهور و بروز استعداد آنها را فراهم کنیم.
نوری افزود: در کنار دانشآموزان، باید از مجموعههای بیرونی و همچنین توانمندی اولیا بیشتر بهره گرفته تا در مسیر درست برنامههای آموزشی و تربیتی را اجرا کنیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: به شدت از کارهای نمایشی و مقطعی پرهیز میکنیم و به دنبال کارهای مبنایی و عقلانی هستیم تا آثار ماندگاری را در اجرای این طرحها و برنامهها مشاهده کنیم.
نوری اضافه کرد: آموزش و پرورش به نخ تسبیحی میماند که اگر پاره شود، دانههای آن همه جا پراکنده خواهد شد و ما نمیتوانیم نسبت به جمع کردن آنها اقدام کنیم بلکه بهتر است همچون دانههای تسبیح تمام اهداف آموزش و پرورش در کنار هم به درستی قرار گرفته و چینش واقعی را شاهد باشیم.
وی بیان کرد: ما روی کتب درسی کار عالمانه و عاقلانه را انجام میدهیم و به دور از روزمرگیها و تغییرات زودگذر، به دنبال برطرف کردن ضعفهای گذشته هستیم چرا که باید این ضعفها به شکل درست و صحیح برطرف شود.
نوری در ادامه سخنان خود اظهار کرد: حوزه پرورشی باید نسبت خود را با اولیای دانشآموزان، رسانه، فناوریهای جدید، مسجد، هیئتهای مذهبی و… به خوبی تعیین کند تا ما بتوانیم بر اساس نقشه ترسیم شده، تربیت دانشآموزان را انجام دهیم.
وی تصریح کرد: هر مدرسه باید بر اساس نقشه طراحی شده و با یک نسخه درست در تربیت دانشآموزان ورود پیدا کنند و ما در تقویت محتواهای آموزشی باید از ظرفیتهای همه محققان و پژوهشگران استفاده کنیم.
نوری ضرورت توجه به امر ارزشیابی و آزمون دانشآموزان را در مراحل مختلف یادآور شد و گفت: این ارزشیابی باید به شکل کیفی و درست انجام شده و به دور از نگاه مچگیری، فرصت خوبی را برای تعالی دانشآموزان فراهم کند.
وی از نمایندگان مجلس خواست تا کار آموزش و پرورش را به کنکور گره نزند چرا که کنکور به معنای واقعی در سالهای اخیر آموزش و پرورش را بیچاره کرده و نتوانسته در مسیر تعلیم و تربیت راهگشا باشد.
وزیر آموزش و پرورش در ادامه با قدردانی از زحمات مسئولان مناطق و نواحی آموزش و پرورش در اجرایی کردن رتبهبندی معلمان افزود: در این زمینه همکاران ما با تلاش شبانهروزی دچار اذیت شدند، ولی قطعاً در مرحله اول که ماه آینده به اتمام میرسد، همه معوقات پرداخت شده و مراحل بعدی رتبهبندی نیز در ماههای آینده و تا پایان سال اجرایی خواهد شد.
نوری به ایام سخت کرونا و تلاش معلمان و دانشآموزان اشاره کرد و ادامه داد: برخی از همکاران ما به دلیل شرایط تدریس غیرحضوری گرفتار مشکلات عصبی شدند در حالی که زیستبوم متفاوتی را امروز در حوزه تحصیل و تدریس شاهد هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در جریانات اخیر برخی بیریختیها و رفتارهای نامناسبی را شاهد بودیم که البته همکاران ما شایسته مدیریت کردند و سعی ما بر این است تا هیچ دانشآموزی را از خود نرانیم بلکه سعی کنیم تا آنها را با همراهی اولیا، با محیط مدرسه بیشتر انس و الفت دهیم.
وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: کار سختی را در حوزه آموزشی و تربیتی در پیش داریم و قطعاً معلمان و مدیران باید از ظرفیت عصرگاهی مدارس نیز استفاده کنند تا شرایط متفاوتی را شاهد باشیم.