به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، مهدی چمران پیش از آغاز جلسه امروز سه شنبه شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران و در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهایی حل معضل آلودگی هوا، گفت: سوال در خصوص موضوع آلودگی هوا سوال همه ماست و همه مردم این سوال را دارند که باید چه کرد و چگونه با مشکل آلودگی هوا دست به گریبان شویم و آن را از بین ببریم.
وی افزود: روز گذشته با دستور رئیس جمهور جلسهای در دفتر کار وزیر کشور برای بررسی راه حلهای معضل آلودگی هوا تشکیل شد که این جلسه تا حدود ساعت ۲۱:۳۰ به طول انجامید و تمام معاونین وزارتخانههای مرتبط در موضوع آلودگی هوا و قانون هوای پاک به همراه شهردار تهران و بنده با حضور وزیر کشور راه حلهای مختلف را مورد بررسی قرار دادیم.
چمران تاکید کرد: در این جلسه پیشنهاد دادم برنامهها را به دو دسته کوتاه مدت و بلند مدت تقسیم کنیم. مثلا موضوعاتی همانند خرید واگن که نیازمند تامین بودجه است و زمان میبرد جزو برنامههای زمان بر باشد و برخی برنامهها نیز که باید در کوتاه مدت و سریع اجرا شود در دسته برنامههای کوتاه مدت تقسیم شود.
رئیس شورای شهر تهران ادامه داد: برنامههای خوبی ارائه شد و تصور میکنم که به نتایج خوبی برسیم این جلسه به دستور رئیس جمهور تشکیل شد و برنامهها در آن مشخص و تکالیف دستگاههای مختلف معلوم شد. در همین راستا شهرداری تهران باید موضوع خرید واگن و اتوبوس را دنبال کند و مقرر شد منابع مالی آن نیز حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان در بودجه سال آینده کشور گنجانده شود. مواردی هم برای این موضوع از محل فروش اوراق در نظر گرفته خواهد شد.
مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک به صورت مقطعی فروخته نمیشود/ نرخ بلیت اتوبوس در بودجه ۱۴۰۲ نصف میشود
به گفته وی، همچنین مقرر شد که مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک به صورت مقطعی فروخته نشود که این کار در حال انجام است و پیشنهادی مطرح شد که بهای اتوبوس در تهران نصف شود که ما اعلام کردیم در حال حاضر اتوبوسی نیست که نرخ بلیت آن نصف شود، اما به هر ترتیب این موضوع مورد قبول واقع شد و مقرر شد موضوع در بودجه سال آینده کشور دیده شود. به شکلی که سهم دولت در این موضوع یعنی نرخ بلیت اتوبوس افزایش پیدا کند تا به این ترتیب نرخ بلیت اتوبوس برای شهروندان نصف شود. امیدواریم با این تدبیر و توسعه حمل و نقل عمومی مردم به سمت حمل و نقل عمومی بیایند و با تامین اتوبوس به حد کافی شهروندان از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. قطعا در این موضوع صرفه زمانی و وقت از صرفه مالی برای شهروندان از اهمیت بیشتری برخوردار است.
چمران تاکید کرد: این مسائل در حال دنبال شدن است، اما انباشته شدن موضوعات از سالهای قبل روند را به گونهای پیش برده که امروز شاهد نتایج آن هستیم و مشکلات خودش را نشان میدهد. در نمودار سطحی در خصوص تعداد اتوبوسهای تهران از سال ۹۲ تا ۹۶ میزان تامین اتوبوسها روند نرمالی را داشته، اما از سال ۹۶ به بعد مدام تعداد اتوبوسها کاهش پیدا کرده تا در سال ۱۴۰۰ که به پایینترین میزان خود رسیده، اما در سال ۱۴۰۱ دوباره رشد اندکی آغاز شده و امیدواریم تا پایان سال آینده بیش از ۱۰۰۰ دستگاه اتوبوس به تهران اضافه کنیم. این در شرایطی است که تعداد اتوبوسهای تهران در سال ۱۴۰۰ به ۱۸۰۰ دستگاه رسیده بود.
واگنهای مترو به این زودیها به دست ما نمیرسد
وی ادامه داد: در خصوص واگنهای مترو نیز این واگنها به این زودیها به دست ما نمیرسد. البته مقرر شد اقداماتی در این حوزه انجام شود و اورهال قسمتی از واگنها که انجام نشده محقق شود. باید اقدامات فرهنگی نیز در خصوص کاهش تولید سفر و همچنین بهره گیری از زیرساختهای الکترونیک انجام شود تا از این بحران خارج شویم.
پلیس پیشنهاد اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل را نپذیرفت
رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سوالی در خصوص تفویض اختیارات وزیر کشور به شهردار تهران در خصوص موضوع آلودگی هوا گفت: در این خصوص اگر صحبتی هم در گذشته شده بود به حکم نرسیده و ما حکمی را ندیدیم. امروز شهرهای اراک، تبریز و اصفهان نیز درگیر مشکل آلودگی هوا هستند. در جلسه روز گذشته پیشنهاد اجرای طرح زوج و فرد از درب منزل مطرح شد که فرمانده انتظامی تهران اعلام کردند اجرای این طرح امکانپذیر نیست.
وی ادامه داد: ۱۱۵ واگن ملی نیز در داخل کشور مقرر شده که ساخته شود و سازمانهای دانش بنیان قراردادهای این واگنها را نیز آماده کردهاند، ولی این واگنها در آینده نزدیک به دست ما نمیرسد و حدود یک سال و نیم آماده شدن آنها زمان میبرد.