مهدی آذربایجانی معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجو درباره آخرین وضعیت تخصیص عوارض آلایندگی به شهر اهواز گفت: شهر اهواز و استان خوزستان یکسری درآمدهای خاصی دارد که بقیه استانها ممکن است همچین درآمدی نداشته باشند مثلا شهر اهواز خیلی از نظر پروانه ساخت و ساز درآمد زیادی ندارد و عمده درآمد شهر اهواز از عوارض آلایندگی مالیات ارزش افزوده و کمکهای دولتی است و به شدت هم شهر اهواز تحت تاثیر چاههای نفت و مشکلات ناشی از استخراج نفت است.
آذربایجانی ادامه داد: طبق ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده، عوارض آلایندگی نیم یک یا یک و نیم درصد از فروش محصولاتی که آلاینده به شهرداریها اختصاص پیدا میکند، ما در شهر اهواز سه شرکت کارون و مارون و اروندان را داریم که اینها فقط سال ۱۴۰۱ اگر تولیدشان دقیقا به اندازه سال ۱۴۰۰ باشد و افزایش هم نداشته باشد با هر بشکه نفت ۵۰ دلار ۲۳ هزار تومان فقط یک درصد آلایندگی حساب کنند باید ۲۰۰۰ میلیارد تومان و اگر یک و نیم درصد محاسبه کنند ۳۶۰۰ میلیارد تومان عوارض آلایندگی شهر اهواز است.
وی درباره سوابق پرداخت این عوارض بیان کرد: عوارض آلایندگی از سال ۹۸ تا الان به نرخ صحیح پرداخت نشده است و عوارض آلایندگی این سالها چیزی حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان است و عوارض ۱۰۰۰ میلیاردی که به تازگی پرداخت شده است معوقات سال ۹۲ تا ۹۶ است که جریمه آن حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان است و هنوز پرداخت نشده است.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز اظهار کرد: همان ۱۰۰۰ میلیارد تومان نیز به سختی به دست آمد و شرکتهای نفتی تمام تلاشش را انجام دادند تا این عوارض را پرداخت نکند و با رای دیوان عدالت اداری و شکایت سازمان بازرسی و از طریق واحد وصول امور مالیاتی این مبلغ را دریافت کردیم.
مهدی آذربایجانی درباره آخرین وضعیت تصویب دستور العمل ماده ۲۷ قانون مالیات بر ارزش افزوده بیان کرد: اکنون برای پرداخت عوارض آلایندگی امسال قانون جدیدی تصویب شده است و باید دستور العمل آن نیز به تصویب هیئت وزیران برسد تا مبلغ از طرف وزارت نفت به شهرداری اهواز پرداخت شود.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست ابتدای امسال این دستور العمل را به کمیسیون امور زیر بنایی دولت فرستاده است که متن آن در سایت دولت هست و هنوز تصویب نشده است و بیشتر آسیب از عدم تصویب این دستور العمل را استان خوزستان و شهر اهواز میبیند.
معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز تصریح کرد: برای درک بهتر اهمیت دریافت این پول از سوی شهرداری اهواز باید بدانیم که اگر بخواهیم شبکه دفع آبهای سطحی شهر اهواز را تکمیل کنیم به ۱۵ هزار میلیارد تومان پول احتیاج داریم؛ اگر بخواهیم پروژه خط ۲۳ کیلومتری قطار شهری را اجرا کنیم ۳۰ هزار میلیارد اعتبار نیاز داریم؛ عوارض آلایندگی مبالغی است که تا به حال از شهر اهواز و خوزستان دریغ کردند.
وی در پایان درباره تاثیر پرداخت این مبلغ به توسعه شهر اهواز عنوان کرد: به بهانه اینکه این دستور العمل هنوز تصویب نشده است و دولت سه ماه برای تصویب آن فرصت داشته است که پس از گذشت یک سال از ابلاغ قانون ماده ۲۷ مالیات بر ارزش افزوده هنوز تصویب نکرده اند و به دلیل عدم تصویب این دستور العمل یک عدد بسیار کمتری از عوارض آلایندگی وصول میشود که آسیب این را مستقیما شهرهای استان خوزستان میبینند و اینکه شما میبینید اهواز مشکلات عدیدهای دارد که به راحتی حل نمیشود، یکی از بزرگترین دلیلش اجحاف در خصوص عدم تصویب دستورالعمل قانون مالیات بر ارزش افزوده است.