علیرضا نوری، عضو مجمع کارآفرینان در گفتوگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با بیان اینکه صادرات کمتر از یک میلیارد دلاری کشورمان به روسیه بسیار حداقلی است، گفت: کشوری مانند ترکیه سالانه قریب به ۸ میلیارد دلار به روسیه صادرات دارد. صادراتی که عمدتا در کالاهای با ارزش افزوده و غیر خام اتفاق میافتد.
عضو مجمع کارآفرینان گفت: نیم نگاهی به سبد صادراتی ایران به روسیه گویای آن است که ما به این کشور بیشتر اقلام خوراکی و نهایتا توتون و حجم اندکی قطعات خودرو صادر میکنیم. این اقلام را روسیه از دیگر کشورها نیز میتواند وارد کند و هیچ وابستگی به اقتصاد ایران ندارد.
نوری ادامه داد: از سوی دیگر ظرفیت این اقلام پایین است و نمیتوان تقاضای مازاد بر این در روسیه به وجود آورد، اما ترکیه با صادرات محصولات نساجی و پوشاک در حال ایجاد نمایندگیهای متعدد و فروشگاههای بزرگ در روسیه است.
این فعال اقتصادی ادامه داد: اغلب کشورها برای صادرکنندگان امتیازات و جایزههای ویژهای در نظر گرفتهاند که تولیدکننده را به سمت صادرات هدایت میکند، اما در ایران با تفاوت بین قیمت دلار در مرکز مبادله و نیما با بازار آزاد شاهد تنبیه صادرکنندگان هستیم.
عضو انجمن صنایع نساجی ایران افزود: لازم است در راستای تقویت صادرات محصولات ایرانی به کشورهای هم سو سیاسی مانند روسیه یک نهاد واسط داخل دولت یا حاکمیت شکل گیرد که ورای اقدامات تبلیغاتی مانند برگزاری نمایشگاه و جشنوارههای خبری حل موانع پیش روی تجارت دو کشور را پیگیری و حل کند.
وی اضافه کرد: برای مثال اتفاقی که در رابطه اتصال پیامرسانهای ایرانی و روسی رخ داد بسیار خوب بود، اما باید دید این موضوع در عمل چه میزان برای تجار و بازرگانان ایران مفید واقع خواهد بود.
این فعال اقتصادی افزود: اتفاقات خوبی نیز در رابطه با تجارت آزاد کشورمان با اعضای اتحادیه اقتصادی اوراسیا به گوش میرسد. تجارت آزاد با کشورهای ارمنستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان و بلاروس را میتوان پل ایران به دروازه جهانی تعبیر کرد.
عضو مجمع کارآفرینان تصریح کرد: با وجود نفوذ بسیار بالای ترکیه در بازار پوشاک و نساجی روسیه، اما باز هم این بازار ظرفیتهای زیادی دارد و فعالان اقتصادی ایران به خصوص در حوزه نساجی و پارچه میتوانند در این کشور فعال شوند.