به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، در بين رويدادهاي فرهنگي كشور، هيچ مراسمي به اندازه نمايشگاه بينالمللي تهران اقبال مردمي و حضور خانوادگي ندارد و از اين حيث در دنيا بينظير است. اين ويژگيها موجب شده تا مجدالدین معلمی، مدیرعامل و عضو هیأت مدیره بنیاد کتاب رویش، از نمایشگاه کتاب به عنوان «میعادگاه علاقهمندان حوزه فرهنگ و آبروی فرهنگی کل کشور» ياد كند. او نمایشگاه كتاب را مهمترین آوردگاهی ميداند که میتوان مستقیم با مردم در ارتباط بود و محصولات فرهنگي راعرضه كرد.
امسال نمایشگاه کتاب از ۲۰ تا ۳۰ اردیبهشت ماه با شعار «آینده خواندنی است» در محل مصلای تهران برگزار ميشود اما مانند هرسال يكي از مهمترين دغدغههاي بازديدكنندگان، يافتن كتابهاي مناسب است. معلمي درباره فعاليت بنياد كتاب در نمايشگاه اين دوره به اين موضوع اشاره ميكند؛ «بنا داریم به نحوی اقدام کنیم که کتابهای خوب نشرها بیشتر دیده شود، میخواهیم فضای تبلیغی مناسبی را رقم بزنیم که به مردم برای پیدا کردن کتاب خوب و کتابهای خوب ناشران مرتبط با سازمان، کمک كنیم. در طول برگزاری نمایشگاه در مبادی نمایشگاه، در۶ رشته و در هر رشته ۵۰ کتاب خوب را به مخاطبان معرفی میکنیم. به لحاظ مخاطب واستقبال مردم، نمایشگاه بینالمللی کتاب، نمایشگاه محبوبی است و مردم کتاب را دوست دارند و این نشان میدهد که مردم ما علاقهمند به فضای فرهنگی هستند، تصورم این است امسال هم اقبال عمومی خوب است چون خوشبختانه مردم همچنان کتاب میخرند.»
امسال مجموعه نشرهای بنیادكتاب سازمان تبلیغات اسلامی مجموعا با بيش از هزار عنوان کتاب در نمایشگاه حضور دارند معلمي ميگويد: «کتابهای چاپ اولمان سیصد تا سیصد و پنجاه عنوان كتاب است. امسال هدفگذاری بنیاد كتاب رویش این است که مجموع نسخههای منتشره به دو میلیون جلد کتاب برسد که این رقم، نسبت به سال قبل تقریباً یکسوم بیشتراست، ضمن اینکه هدفگذاری مهم امسال سازمان تبلیغات، توسعه ارتباط مجموعه نشرهای خصوصی و عمومی کشور است. انشاءالله بتوانیم خدماتی فراهم کنیم که هم به لحاظ تبلیغی و ترویجی و هم از لحاظ حمایتی، نشرهایی که به سازمان مرتبط میشوند به بیش از ۱۰۰ بنگاه انتشاراتي برسند.»
سوره مهر؛ پربارتر از هميشه
انتشارات سوره مهر در اين دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران با 1019 عنوان كتاب حضور خواهد داشت كه 118 عنوان کتاب، جدید و چاپ اولي هستند. درميان بيش از هزار عنوان كتاب سوره مهر كه به اين دوره از نمايشگاه رسيدهاند، نزديك به يك سوم عنوانها (27.7 درصد) با موضوع دفاع مقدس هستند كه شامل 282 عنوان ميشود. در رتبههاي بعدي بترتيب، رمان و داستان با 175 عنوان (17.2 درصد)، شعر با 143 عنوان (14 درصد)، هنر با 112 عنوان (11 درصد)، انقلاب اسلامي با 90 عنوان (8.8 درصد)، ادبيات با 84 عنوان (8.2 درصد)، انديشه با 63 عنوان (6.2 درصد)، موسيقي با 39 عنوان (3.8 درصد)، نوجوان با 24 عنوان (2.3 درصد) و كودك با 6 عنوان (0.6 درصد) قرار گرفتهاند.
این انتشارات در سال گذشته 118 عنوان کتاب در حوزه شعر، رمان، زندگینامه، سفرنامه، هنرهای نمایشی، هدایتگری فرهنگی و... منتشر کرده که «آواز پرواز»، «اثر نتفليكس»، «ادبيات ايران و آيين شبيهخوانى»، «از دزفول تا سرچشمه»، «استانبولچى»، «اشعار محمود»، «اگر برگشتم»، «امپراتورى توهم»، «باد و خاكستر»، «براى تو با عشق عزيزم»، «برف گرم»، «بلند بالا»، «بنيانهاى نظرى رويكردهاى سياست گذارى فرهنگى»، «به من نگو فرمانده»، «بوسيدن آفتاب»، «بوماران»، «پاورچين تا عشق و چند داستان ديگر»، «پروانهاى بر شانههاى زمين»، «پنجمين پنجره و خورشيد»، «جان من است او»، «حكمت و آداب معنوى در هنر اسلامى»، « حس خيابان2»، «داستان براى گشايش درهاى آسمان»، «دل بستگى»، «سكوت شب يلدا»، «زيبايىشناسى نگارگرى قديم ايران»، «شكارچيان ماه»، «قطب قطاب»، «گندم نشد سيب»، «سلمان ما»، و «يك زمستان با كولبرها» بخشی از اين كتابهاي تازه است.
از آثار پرفروش سوره مهر هم ميتوان به «سلمان ما»، «مهاجر»، «آبنبات هلدار»، «روزهای پیام بری»، «پاییز آمد»، «به جرم خمینی»، «ارتداد»، «شكارچيان ماه»، «گریههای امپراتور»، «سرزمین آفتاب» و «دا» اشاره كرد كه همچنان مخاطبان زيادي دارند.
اميركبير؛ احياي آثار فاخر
كمتر كتابخوان ايراني را ميتوان سراغ گرفت كه با انتشارات اميركبير آشنايي نداشته يا كتابي از اين انتشارات نخوانده باشد و طبيعي است كه اميركبير در اين دوره از نمايشگاه كتاب هم حضوري قدرتمند يابد. مهران عباسی، مدیرعامل انتشارات امیرکبیر خبر داده كه اين انتشاراتي پرسابقه، در یکسال گذشته ۱۶۰ عنوان تجدید چاپ و ۴۰ عنوان چاپ اول با مجموع ۴۶۰ نوبت چاپ داشته و آن را اتفاقي مثبت ارزيابي ميكند.
از نگاه او مهمترین برنامه «اميركبير» احیای آثار فاخر و ارزنده اين انتشارات است؛ «طی یکسال گذشته برخی از كتابهاي نامدار انتشارات اميركبير كه سالها بود دیگر چاپ نمیشد در گونههای مختلف بازطراحی و احیا شدهاند که فرایند زمانبری بود.»
مدیرعامل انتشارات امیرکبیر به برخی از مجموعههایی که در این دوره احیا شدهاند هم اشاره ميكند؛ «بهصورت کلی کتابهای انتشارات امیرکبیر در پنج دسته کلیات، متون کهن فارسی، ادبیات ترجمه، تاریخ و سیاست معاصرقرار دارند و ما تلاشمان بر این است که کتابها در زیرمجموعههای مختلف بازطراحی و احیا شوند که از این دست میتوان به مجموعههای شاهکارهای ادبی، گزیده سخن پارسی، تاریخ ادبیات، ادبیات ژاپن، داستانهای خارجی و سیاست و فرهنگ معاصر اشاره کرد. مجموعه آثار استاد زرینکوب، کمدی الهی دانته، دستور زبان فارسی دکتر محمد معین، تاریخ شیعه در لبنان و ترجمه روحالقوانین مونتسکیو از جمله آثاری هستند که ما طی یک سال گذشته روی آنها زمان صرف کردیم. کتاب روز سقوط طهران هم از جمله آثاری است که در رده ادبیات عرب انتشارات برای نخستین بار به چاپ رسیده و در نمایشگاه عرضه میشود.»
با اين حال مهران عباسي توجه به رسالتهای فرهنگی را هم از دیگر راهبردهای مهم امیرکبیر ميداند؛ «با توجه به اهمیت موضوع خانواده، کتاب تالیفی «شاخه از گنجشک خسته نمیشود» که جلد اول از مجموعه تابآوری با تمرکز بر روایت خانواده است در انتشارات امیرکبیر متشر شده و در نمایشگاه کتاب امسال عرضه میشود.»
نشر بينالملل با 16 عنوان تازه
شرکت چاپ و نشر بینالملل وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی نيز براي اين دوره از نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران از 16 اثر جدید رونمایی خواهد کرد. عمده اين آثار در حوزه دين و سپس تاريخ انقلاب اسلامي محسوب ميشوند. برخي از اين عناوين را چنين ميتوان فهرست كرد؛ «استبدال (هفت گفتار درباره یک هشدار)» تألیف سعید جلیلی؛ «طعمه هتل هیلتون» تألیف محمد کفاش كه به سیر مذاکرات آمریکا و ایران در سال های مياني دهه 60 ميپردازد؛ «سقیفه و خلافت» تألیف محمدحسین خوانینزاده كه تحلیلی متفاوت از روایت ابوحیان توحیدی از سقیفه دارد؛ «ملداش» تألیف مهدی کردفیروزجایی كه داستان روحانی جوانی به نام هدایت را روايت ميكند و «دخترم چادر نمیپوشد» تألیف سیده زهرا موسوی و سمیه سادات موسوی كه تلاشی است برای کمک به والدین و دغدغهمندانی که میخواهند دختران نوجوان و جوانشان در زمینه حجاب و عفاف به پوشش چادر آراسته شوند.