به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو، میرسامان پیشوائی با اشاره به هدررفت ۹ میلیارد متر مکعب آب در حوزه کشاورزی، گفت: با این میزان آب، میتوان آب شرب کشورهایی نظیر قطر و امارات را تأمین کرد. برای مثال، در فصل تابستان فقط اگر موتور کولرهای آبی تعویض شود، میتوان به اندازه پنج نیروگاه بوشهر صرفهجویی کرد.
وی افزود: طبق برنامه ششم توسعه باید ۲/۸ رشد اقتصادی از محل بهرهوری محقق میشد که متأسفانه از این سهم فقط ۰/۴ درصد تحقق یافته است. اینها دلایلی هستند که گمان میکنم هنوز صدای بهرهوری شنیده نشده است.
پیشوائی خاطرنشان کرد: حداقل از منظر نظام حکمرانی کشور برعکس آنچه همه میگویند که دولت یا نظام حکمرانی باید بهرهوری را ارتقاء دهند، معتقدم نظام حکمرانی فقط باید یک مداخله کلیدی در حوزه بهرهوری انجام دهد و آن این است که بهرهوری را بهصرفه کند. بهعنوان مثال، تا زمانی که هزینه گاز مصرفی پالایشگاهی از آب معدنی ارازنتر باشد، چطور میتوان توقع داشت که مدیر آن، برای ارتقای بهرهوری در کارخانه خود سرمایهگذاری کند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه تجربه برنامه ششم توسعه یک تجربه بسیار گرانقدر است، زیرا در آن مشخص شد که ما در چه حوزههایی خوب عمل کردیم و در چه حوزههای ضعیف، عنوان کرد: از بین دستگاههای مختلف، سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات از موفقترین دستگاهها بوده و بیش از هدف برنامه ششم توسعه رشد کرده است که از دلایل آن میتوان به وجود شدت رقابت و کم بودن قوانین دستوپاگیر اشاره کرد.
رئیس سازمان ملی بهرهوری ایران انحصارطلبی و ضعیفبودن نقشآفرینی دانشبنیانها و بخش خصوصی را از دلایل مهم نابهرهوری دستگاهها دانست و تأکید کرد: کلیدیترین اتفاقی که در برنامه هفتم توسعه باید در زمینه بهرهوری بیفتد این است که نظام حکمرانی تمام تلاش خود را کند که بهرهوری بهصرفه باشد، اگر این اتفاق بیفتد به چیز دیگری نیاز نیست، چراکه مردم و شرکتهای دانشبنیان خودشان بلد هستند ارتقای بهرهوری را محقق کنند.
میر سامان پیشوائی با اشاره به اینکه در ۹ ماهه اول سال ۱۴۰۱، ۳/۵ درصد رشد اقتصادی از محل بهرهوری محقق شد، اظهار کرد: شاخص بهرهوری کل عوامل تولید نیز به بالاترین سطح خود در ۱۰ سال اخیر رسیده است و این نشانه امیدبخشی است مبنی بر اینکه ما در مسیر درستی قرار گرفتیم. اما گر این موضوع بخواهد اثر خود را در شاخص درآمد سرانه منعکس کند باید ۳ سال دیگر این وضعیت ادامه پیدا کند.