به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو؛ تبدیل روشهای سنتی و از بین بردن چالشهای آن یکی از سیاستهای دستگاه قضا است که دوره تحول و تعالی به صورت جدی دنبال میشود و در سند تحول قضائی هم مورد تاکید قرار گرفته است
یکی از موضوعاتی که در گذشته با استفاده از روشهای دستی و سنتی انجام میشد استعلامات از سایر نهادهای حاکمیتی و دستگاههای اجرایی یا استعلامات آنها از قوه قضائیه بود که معمولا شامل مرور زمان و اطاله میشد.
دستگاه قضا برای رفع این چالش به سراغ فن اوریهای نوین رفته و با بهره گیری از هوشمندسازی توانسته است چالشهای روشهای دستی و سنتی را مرتفع کند.
در حال حاضر ۸۳ دستگاه اجرایی و نهاد حاکمیتی میتوانند به صورت برخط خدمات مربوط به استعلامات را از قوه قضاییه دریافت کنند که این موضوع نقش مهمی در تسریع امور مردم و حذف روشهای سنتی دارد
گفتنی است در سال ۱۴۰۰ تعداد وب سرویسهایی که به دستگاههای اجرایی ارائه شد ۳۶ مورد بود، اما با تلاشهای صورت گرفته در سال گذشته در مجموع ۱۱۳ وب سرویس به دستگاهها و سازمانهای دولتی ارائه شد که این موضوع با رشد ۳۱۵ درصدی در این زمینه همراه بوده است.
همچنین در سال گذشته بیش از ۱۶۷ میلیون استعلام الکترونیک میان قوهقضاییه و دستگاهها و سازمانها به ثبت رسیده است
به این ترتیب با استفاده از استعلامهای برخط علاوه بر سرعت دهی به امورات مردم و امکان پاسخگویی در لحظه، هزینهها به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. قطعا استفاده از شیوههای نوین، سرعت دهی در امور و تکریم ارباب رجوع و حفظ حقوق شهروندی را هم در پی خواهد داشت.
همچنین ما حصل ارتقای روابط با دستگاههای اجرایی، نهادهای حاکمیتی و سازمانهای دولتی به صورت برخط و هوشمند رضایتمندی مردم است که دستگاه قضایی با اهتمام جدی این مهم را دنبال میکند.