به گزارش گروه اقتصادی خبرگزای دانشجو، محمد محمدیبخش رئیس سازمان هواپیمایی امروز در جلسه پایان پروازهای حج اظهار داشت: شرایط تابآوری ناوگان هوایی با وجود افزایش تحریمها هر روز با تلاش متخصصان داخلی افزایش مییابد.
وی یادآور شد: با توجه به تنوع تایپهای مختلف هواپیما، توجه به نیاز کشور و با لحاظ انواع هواپیماهای باری، آمبولانس، اطفا حریق و ... و با لحاظ شرایط ثبات اقلیم و جمعیت ۵۵۰ فروند هواپیما در کشور نیاز داریم.
وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۳۰ فروند هواپیمای ثبت شده داریم که عمر زمینگیری ۱۳۹ فروند آنها از دو سال به بالا است و ۱۹۱ فروند هواپیمای فعال در این ۳۳۰ فروند وجود دارد.
محمدیبخش اضافه کرد: از این ۱۳۹ فروند هواپیما تعدادی به صرفه و صلاح نیست که به ناوگان برگردد برخی هم قابل برگشت است. کمیته کارشناسی شکل گرفته تا تعدادی هواپیمای زمینگیر از آمار قطعیت ملکی ناوگان خارج شود و مصوب شده است هواپیماهایی که عمرشان تمام میشود و برای برگشت به ناوگان به صرفه نیست، در آخرین پرواز به فرودگاه همدان بروند و آنجا برای پارک فناوری، آموزش و ... استفاده شود.
وی با بیان اینکه ما هیچ موتور هواپیمایی را برای تعمیر به خارج کشور نمیفرستیم گفت: ظرفیتسازی در حوزه تعمیر و نگهداری هواپیما به ما کمک میکند که بخشی از ناوگان زمینگیر را برگردانیم، اما هزینه برگشت آن نباید از هزینه تأمین یک فروند هواپیما بیشتر باشد. حال از عدد ۳۳۰ فروند که ۱۳۹ فروند آن زمینگیر است هر میزان از این زمینگیری به ناوگان برگشت اطلاعرسانی میکنیم.
* برگزاری جلسه با مسؤولان عراقی برای پروازهای اربعین
وی اظهار داشت: شهریور ۱۴۰۰ به دلیل شرایط خاص کرونا کمتر از ۴۰ هزار زائر اربعین جابه جا کردیم. سال ۱۴۰۱ از ترمینال سلام، حجاج بیتالله الحرام، زوار اربعین، زوار سفر عتبات و سوریه جابه جا شدند و سال ۱۴۰۱، تعداد ۵۷ هزار زائر با ۲۰۰۸ پرواز جابه جا شد که این عملیات از ۱۸ فرودگاه کشور انجام شد.
وی با اشاره به محدودیتها درباره پروازهای اربعین گفت: اینکه ما فقط به فرودگاههای بغداد و نجف پرواز داریم و زمانی که این دو فرودگاه برای پروازهای اربعین دراختیار ما قرار میدهد، مسئله است. درجه حرارت بالای ۵۰ درجه قطعا محدودیتهایی را برای ما ایجاد میکند، ضمن اینکه باید با طرف عراقی درباره میزان و تعداد پروازهای اربعین و هزینههای فرودگاههای بغداد و نجف صحبت کنیم تا هزینههای پروازهای عتبات احصاء شود. ضمن آنکه مجوزهای پروازها باید به عراق افزایش یابد.
* چرا صف انتظار برای خرید بلیت هواپیما طولانی شده است
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در سه ماهه اول ۱۴۰۲ تعداد هواپیماها و مسیرهای پروازی زیاد شده است. نوروز پارسال ما ۲.۴ میلیون مسافر جابه جا کردیم، نوروز امسال این عدد به ۲.۹ میلیون مسافر افزایش یافت.
وی با طرح این سؤال که پس چرا صف انتظار تهیه بلیت هواپیما طولانی شده است؟ گفت: ضریب اشغال صندلی ناوگان هوایی بالای ۹۵ درصد است که در ۷۵ سال گذشته بیسابقه بوده است. درخواست پرواز در سبد خانوار به هر دلیل مثلاً قیمت مناسب بخش هوایی یا ایمنی مدل حمل و نقلی افزایش یافته است و به همین دلیل مدت زمان انتظار برای تأمین بلیت هواپیما طولانیتر شده است.
* برخورد با متخلفان فروش بلیت هواپیما
محمدیبخش اظهار داشت: با افزایش ضریب اشغال صندلی هواپیما و رشد عرضه و تقاضا بازار سیاه واسطهگری رخ میدهد. ما ورود کردیم و با سایتهای غیرمجاز همچنین سایتهای مجاز و آژانسها و شرکتهای هواپیمایی که خارج از نرخ مصوب میفروشند برخورد داشتهایم، از جلب و احضار تا تفهیم اتهام و صدور حکم قضایی.
* افزایش قیمت قطعات هواپیما در بازارهای جهانی
محمدی بخش با بیان اینکه هزینه شرکتهای هواپیمایی افزایش یافته است، گفت: در بازارهای جهانی نرخ قطعات هواپیما به دلیل شرایط پساکرونا به صورت تصاعدی افزایش یافته است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: ترخیص قطعات هواپیما از گمرک که پیش از این مشکلاتی داشت روان شده است.
وی همچنین درباره نرخگذاری بلیت پروازهای داخلی گفت: پیش از این مصوب شد قیمت بلیت پروازهای داخلی به صورت متوسط ۲۹ درصد افزایش یابد که این موضوع با مصوبه ستاد تنظیم بازار انجام شد، اما استعلامی از ستاد تنظیم بازار داشتهایم که آیا این ۲۹ درصد غیر از مالیات بر ارزش افزوده است یا با احتساب مالیات بر ارزش افزوده است، که هنوز به ما پاسخی ندادهاند.