به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، «سید میعاد صالحی» در جلسه مشترک با سرگئی پاولف قائم مقام راه آهن روسیه اظهارداشت: امروز در ایران بر اساس اعلام دولت تعطیل سراسری بود، اما ما به جهت احترام به شما و اهمیت موضوع و با اخذ مجوز لازم، این جلسه را تغییر ندادیم و برگزار کردیم.
وی گفت: ضمن همکاری با روسیه برای راه اندازی راهآهن رشت_ آستارا پیشنهاد میکنیم از ظرفیت موجود در سرخس برای ترانزیت بار استفاده کنیم تا زمانی که راه آهن رشت_ آستارا راهاندازی شود.
مدیرعامل راه آهن ایران بیان کرد: حمل بار ترانزیت در ایران باید با کمترین زمان ممکن صورت گیرد و هرگونه معطلی برای واگن باعث میشود که مسیر دریایی نسبت به ریلی مزیت پیدا کند.
وی افزود: ما در این رقابت باید با روسیه دست در دست هم بدهیم تا هم هزینه و هم زمان سیر را کاهش دهیم. بخشی از هدف با تلاش طرف روسی محقق میشود و بخشی از آن را باید در ایران پیگیری کنیم.
مدیرعامل راه آهن ایران در ادامه پیشنهاد کرد برای اینکه معطلیها در ایران کاهش یابد، قبل از ارسال محموله از روسیه مشخصات را اعلام کنید تا ما مجوزهای لازم را بگیریم. شاید این وظیفه راه آهن ایران نباشد، اما بخاطر این که حسن نیت خودمان را نشان دهیم و همکاریها را گسترش دهیم، این موضوعات را پیگیری خواهیم کرد.
صالحی ادامه داد: پیشنهاد میکنم که پنج کالای مورد نیاز برای حمل ترانزیت از سوی روسیه را هدفگذاری کنیم و پیش از حرکت برای آنها نامه نگاری کنیم که موانع تشریفاتی آن برطرف شود و در کمترین زمان سیر کرده و ترانزیت صورت گیرد. با این کار اعتماد فرواردرها بیش از پیش جلب خواهد شد.
وی افزود: انتظار داریم روسیه هم بیش از وظیفه حمل و نقل راهآهن روسیه، برای تبلیغ این مسیر و تخفیف دادن به ارسالکنندگان و تسهیل برای آنها جهت استفاده از این مسیر در روسیه اقدام کنید.
سرگئی پاولوف نیز در این جلسه اظهارداشت: رقم ۷۰ درصدی ترانزیت برای تعامل ما کوچک است و طبق گفتوگویی که قبل از این سفر با وزیر اقتصاد روسیه داشتم، افزایش ۷۰۰ درصدی ترانزیت یعنی همان رقمی که شما در نظر دارید، انتظار میرود.
جعفری معاون بهره برداری راه آهن نیز در این جلسه اظهار کرد: با برنامهریزیهای صورت گرفته میزان معطلی گمرک و قرنطینه برای ترانزیت بار روسیه به حداقل ممکن در سرخس رسیده و در بندرعباس هم در حال پیگیری برای رفع موانع هستیم.