به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در برنامه «صبح و گفتگو» رادیو گفتگو با بیان اینکه امروز جشن شکوفهها در سراسر کشور برگزار میشود، اظهار کرد: کلاس اولیها امروز یکی از مهمترین مراحل زندگی خود را تجربه میکنند؛ لباس مدرسه میپوشند و با والدین به مدرسه میروند.
وی افزود: از آنجایی که معلم رکن اصلی تعلیم و تربیت است لذا مهمترین تلاش ما هم معطوف به این حوزه بوده که معلم را آماده کنیم؛ در این راستا آموزشهای مختلفی را به معلمها ارائه کردیم و همچنین دورههای آموزشی سواد دیجیتال و سواد فناوری را هم در تابستان داشتیم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۱۲۰ هزار معلم به صورت حلقههای ۱۰ نفره در کل کشور شبکهسازی میشوند، گفت: هدف از این شبکهسازی، شکلگیری گفتمان آموزشی مستمر در کل سال است تا معلمان تجارب خود را با سایر همکاران به اشتراک گذاشته و شاهد تحول جدی در امر آموزش باشیم.
نجفی پازوکی، افزایش کیفیت آموزشی در مدارس دولتی را نیازمند تغییر رویکرد دانست و اظهار کرد: تغییر رویکرد در مدارس دولتی به اقدامات گستردهای از جمله همین شبکهسازیها احتیاج دارد؛ برای مثال همانطور که کرسیهای نظریه پرداری را در دانشگاهها داریم باید در مدارس هم این کرسیها را ایجاد کنیم تا معلمان به گفتوگوی آموزشی و انتقال تجارب آموزشی خود بپردازند.
وی با بیان اینکه تمهیدات لازم برای تولید منابع و محتوای آموزشی در کلاس درس فراهم است، افزود: یکی از موضوعات مهم، بحث کتابخانه کلاسی در گوشه کلاس درس است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از طبقهبندی کتابها ذیل ۶ ساحت سند تحول بنیادین و متناسب با پایهها خبرداد و گفت: ما این فهرست را در اختیار معلمان و والدین قرار میدهیم و کلاسها را نیز حتی الامکان به کتابخانهها مجهز خواهیم کرد به طوری که بخش مهمی از طراحی آموزش معلم به کتابخوانی اختصاص پیدا کند و معلم سه بار در هفته از کتابخانه کلاس به شکلهای مختلف استفاده کند.
نجفی با اشاره به اینکه تمرکز کتابخوانی در دانشآموزان پایین است، اظهار کرد: زمان تمرکز خواندن دانش آموز باید از کلاس اول ابتدایی و با شیب مشخصی افزایش پیدا کند تا به استانداردها نزدیک شویم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: معلم قبل از کلاس باید طراحی آموزشی قوی داشته باشد و موقعیتهای یادگیری را طوری شکل دهد که دانشآموز در فضای یادگیری، تجربهای نزدیک به زندگی واقعی داشته باشد و به سمت کسب شایستگی پایه حرکت کند وگرنه محفوظات دانشی برای دانشآموز ابتدایی هیچ فایدهای ندارد.
نجفی، نظام دوری با یک معلم از پایه اول تا پایه سوم را یکی از اقدامات مثبت آموزش و پرورش و فرصت مناسبی برای شناسایی و پرورش استعدادهای دانش آموزان دانست و افزود: امسال با موافقت سازمان امور استخدامی کشور، ۲۸ ظرفیت برای آموزگاران دوره ابتدایی گرفتیم و گزینش و مصاحبه معلم را مفصلتر کردیم و با وسواس بیشتری انجام دادیم؛ به طوریکه ۶۰ درصد نمره قبولی داوطلب مربوط به قسمت مصاحبه است؛ ضمن اینکه دورههای پودمانی آخر هفتهها نیز از سوی دانشگاه فرهنگیان برگزار خواهد شد.