به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط عمومی شبکه کتاب، محمد دهریزی، شاعر و نویسنده در حاشیۀ این برنامه دربارۀ برهۀ تاریخی جنگ و آثار دفاع مقدس، بیان کرد: ما اکنون از نظر تاریخی در جنگ حضور نداریم و از آن فاصلۀ زیادی گرفتهایم، البته اینگونه است که یک دهه بعد از جنگ آثار و تبعات آن بیشتر برای کودکان و نوجوانان محسوس است. با اینکه ما از آن برهه فاصله گرفتهایم، ولی به این معنا نیست که جنگ و دفاع مقدس نمیتواند موضوعی برای نوشتن آثاری از این قبیل باشد.
این نویسنده ادامه داد: ما اکنون در عصر رسانههای تصویری هستیم و گرایش کودکان و نوجوانان به این رسانهها بسیار زیاد است اگر بتوان کتابهای بیشتری را ترویج و معرفی کرد، به نظرم کار مؤثری انجام دادهایم. یکی از کارهایی که میتواند خیلی کمک کننده باشد، شناسایی کتابهای «اِسِنشیل بوک» یعنی «کتابهای ضروری» است.
وی افزود: شبکه کتاب اگر در برنامههایش به سراغ این کتابها برود، اعتماد مخاطب نسبت به این شبکه بیشتر میشود و برای دیدن برنامههای این شبکه انتظار میکشند. انتخاب کتابها نباید سلیقهای باشند و معمولاً چنین کارهایی با کارگروههایی اتفاق میافتند که همۀ سلیقهها و افراد متخصص در آن کارگروهها هستند به همین دلیل اعتماد مخاطبان به ویژه کودکان و نوجوانان نسبت به این رسانۀ تصویری بیشتر میشود.
طیبه شامانی، نویسنده و شاعر در خصوص میزان استقبال مخاطبان از کتابهای دفاع مقدس، بیان کرد: جواب به این سؤال نیاز به آمار دقیقی از فروش ناشران دارد و من قطعاً نمیتوانم جواب درستی بدهم، فقط در این حد میدانم که کتابهای حوزۀ دفاع مقدس مخاطبان خاص خودش را دارد. ناشرانی که تمایل به چاپ کتابهای این حوزه دارند بسیار محدود و انگشتشمار هستند به همین دلیل نویسنده وقتی میبیند کتابش ممکن است چاپ نشود با رغبت کمتری در این زمینه مینویسد.
این شاعر با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب در پرداختن به موضوعات دفاع مقدس، گفت: در زمینۀ آثار دفاع مقدس هم نویسندگان باید بیشتر برای این موضوع وقت بگذارند تا آثاری ناب و نو خلق کنند و هم ناشران در انتخاب و چاپ این آثار موشکافانهتر و سختگیرانهتر برخورد کنند، زیرا گاهی اوقات برخی از آثار تولید شده در این زمینه که ضعیف هستند باعث کمتر شدن مخاطبان این آثار میشوند.
او تأکید کرد: در بخش کتابسازی هم ناشران باید تلاش کنند که کتابها «مخاطبپسند» باشند. در زمینۀ دفاع مقدس کارهای زیادی انجام شده و اتفاقات خوبی رقم خورده است، اما برای شناساندن فرهنگ دفاع مقدس به نسل امروز نیاز به نگاه نو و مشوقهای فرهنگی است. حمایت متولیان این امر چه از نظر مادی و چه از نظر معنوی میتواند جان تازهای به ادبیات دفاع مقدس ببخشد.
هادی خورشاهیان، نویسنده و شاعر دربارۀ کمیت و کیفیت آثار دفاع مقدس، بیان کرد: این مورد سؤال اساسی است که همیشه با آن روبرو هستیم. شاید در روایت خاطرههای جنگ و شهدا بشود این توجیه را قبول کرد، اما همۀ وصیتنامههای شهدا قابلیت چاپ شدن، ندارند.
وی در ادامه، گفت: در حوزۀ روایت دفاع مقدس با کتابهای خوبی روبرو هستیم، اما بسیاری از روایتها خام هستند و مخاطبان پخته و حرفهای ندارند، به همین دلیل کیفیت این آثار چه از نظر محتوا و چه از نظر صفحه آرایی و طراحی جلد ضعیف هستند و به همین دلیل مخاطب عام برای صرف هزینه به سراغ کتابهایی میرود که از کیفیت خوبی برخوردار باشند. ما در بخش کمی آثار این حوزه، خوب هستیم، اما در بخش کیفی آن گونه که باید عمل نکرده ایم و کیفیت کارها پایین هستند.
گفتنی است، سلسله نشستهای «همسایه با کتاب» به مناسبت هفتۀ دفاع مقدس با مشارکت معاونت شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و ادبیات ایران تولید و با پوشش تصویری شبکه کتاب به صورت زنده پخش شده است. علاقهمندان میتوانند این برنامه را از آرشیو این تلویزیون مشاهده کنند.