به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، شبکه خبری بلومبرگ به نقل از آنتونیو تاجانی، معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه ایتالیا، گزارش داد که دولت این کشور به طور رسمی تصمیم خود را برای خروج از طرح کمربند و جاده چین (BRI) اعلام کرده، زیرا این طرح نتایج "مطلوبی" را در پی نداشته است.
تاجانی طی اظهاراتی در روز چهارشنبه تصریح کرد که این معاهده جهانی زیرساخت و سرمایه گذاری به رهبری چین دیگر برای ایتالیا "یک اولویت" نیست.
وزیر خارجه ایتالیا در ادامه مدعی شد که کشورهایی که در طرح کمربند و جاده چین شرکت نکردهاند نتایج بهتری را تجربه کردهاند.
این در حالی است که مقامات ارشد ایتالیا از جمله جورجیا ملونی، نخست وزیر این کشور، چندین بار در چند ماه گذشته اظهارات مشابهی را مطرح کرده بودند.
ایتالیا در سال ۲۰۱۹ نام خود را وارد لیست کشورهای مشارکت کننده در طرح چین کرد و اولین کشور غربی بود که این کار را انجام میداد.
بر اساس این توافق، موانع تجاری بین چین و ایتالیا کاهش یافت، در حالی که پکن وعده داد در بنادر و زیرساختهای ریلی ایتالیا سرمایه گذاری کند.
به نوشته این نشریه، اعلام انصراف رم از این طرح در زمانی رخ میدهد که ایتالیا مانند بسیاری از کشورهای اتحادیه اروپا در برای ایجاد تعادل بین تعاملات خود با چین در زمینه تجارت و سرمایه گذاری از یک سو و حفظ روابط با واشنگتن از سوی دیگر دچار مشکل شده است.
بر اساس این گزارش، طرح موسوم به کمربند و جاده چین برای تقویت روابط اقتصادی و گسترش نفوذ دومین اقتصاد بزرگ جهان طراحی شده است. اجرای این طرح از زمانی که در سال ۲۰۱۳ شروع شد، حدود ۱ تریلیون دلار سرمایه گذاری جذب کرده است.
اوایل سال جاری میلادی، ملونی به فاکس نیوز گفت که مشارکت ایتالیا در "کمربند و جاده" یک "پارادوکس" بود، زیرا این کشور تنها عضوی از گروه ۷ است که به این پیمان تحت رهبری چین پیوسته است.
نخست وزیر ایتالیا افزود که ایتالیا تا دسامبر سال جاری میلادی در مورد تمدید عضویت خود تصمیم خواهد گرفت.