به گزارش گروه استانها خبرگزاری دانشجو، با حضور محمد صادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی کارگروه استانی پیاده سازی آمایش آموزش عالی استان آذربایجان غربی به منظور بررسی طرح آمایش آموزش عالی استان برگزار شد.
استاندار آذربایجانغربی و رئیس کارگروه استانی پیاده سازی آمایش آموزش عالی استان در این جلسه گفت: آذربایجانغربی با توجه به توسعه دانشگاهی، برای ارتقای سطح علمی و کیفی آموزشی نیاز به آمایش عالی علمی دارد.
محمد صادق معتمدیان افزود: ارتقای سطح علمی و کیفی دانشگاههای آذربایجانغربی در قالب آمایش علمی، نیاز استان بوده و ضمن تبیین مهارت آموزی، باید به سمت توجه علمی به نیازهای جامعه حرکت شود.
وی همچنین با اشاره به انبوه فارغالتحصیلان استان، خاطرنشان کرد: متاسفانه حرکت به سمت مدرک گرایی، منجر به بیکاری در بازار کار از مدارج بالای دانشگاهی شده و با توجه اساسی به این موضوع در شورای آموزش و آمایش عالی، رشتههای علمی به درستی جاگذاری خواهد شد.
استاندار آذربایجان غربی به موضوع بومی گزینی دانشگاهها نیز اشاره کرده و افزود: رشتههای تحصیلی بر اساس نیاز روز جامعه و منطقه بومی، تعریف و دانشجو جذب کنند تا دیگر در آذربایجانغربی شاهد بیکاری فارغالتحصیلان رشتههای دانشگاهی نباشیم.
معتمدیان همچنین با تاکید بر مهارت آموزی از دوران دانش آموزی، اضافه کرد: هنرستانها فرصت مناسبی در راستای مهارت آموزی بوده و با ارتقای سطح آنها، میتوان به سمت توسعه اقتصاد استان حرکت کرد.
وی در ادامه با تاکید بر شناخت کامل و مستمر از جنبههای آموزش عالی استان، افزود: تمامی روسای دانشگاهها در شورای آموزش و آمایش عالی بر اساس شاخصهای وزارت علوم، تمامی نقاط ضعف، قوت، خلا رشته و دیگر شاخصها را مورد بررسی قرار دهند تا در مسیر توسعه و آمایش دانشگاهی حرکت شود.
استاندار آذربایجانغربی در پایان با اشاره به موضوع دانشگاههای شهرستانی، اظهار کرد: این شورا در شهرستانها، با تعریف الگوی مناسب در صدد ارتقای سطح علمی آکادمیک شهرستانها خواهد بود تا ضمن تبیین آمایش علمی، در مسیر ارتقای علمی تمامی مناطق استان گام بردارد.
رئیس دانشگاه ارومیه و نائب رئیس کارگروه استانی پیاده سازی آمایش آموزش عالی استان آذربایجان غربی نیز در این جلسه اهداف این طرح را تشریح کرد.
علیجانپور رئیس دانشگاه ارومیه و نائب رئیس کارگروه استانی پیاده سازی آمایش آموزش عالی استان آذربایجان غربی در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کنونی آموزش عالی در استان، گفت: بهبود ساختار مدیریت و تصمیم گیری در آمایش آموزش عالی، ساماندهی موسسات آموزش عالی با هدف پاسخگویی به نیازهای جامعه و کاهش هزینههای سربار دولت، بازتعریف و ساماندهی رشتههای دانشگاهی بر اساس اولویتهای توسعه صنعتی، اجتماعی و فرهنگی کشور با رویکرد عدالت محوری، آمایش سرزمینی منطبق با مشاغل و تحصصهای آینده در هر استان، ماموریت گرایی موسسات آموزش عالی استان به منظور پاسخگویی به نیازهای کشور در بخشهای مختلف، توجه ویژه به آموزشهای مهارتی در سطح استان و ایجاد تناسب میان تحصیل و نیازهای جامعه و تطبیق دروس با نیازهای شغلی با هدف ارتقای سطح اشتغالپذیری، از جمله اهداف مهم طرح آمایش آموزش عالی در استان است.