به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، ۱۲ بهمنماه تقریبا همه تهرانیها برف زمستانی امسال را به چشم خودشان دیدند. جشنواره فیلم فجر در هوایی نزدیک به صفر درجه در برج میلاد آغاز شد. البته امیدواریم جشنواره برخلاف هوای سرد روز اول، گرم و پرحرارت باشد.
آغاز جشنواره با فیلم «دروغهای زیبا» بود؛ اثری که ما را سوار بر ریکشاهای هندی ما را با خودش به کوچه پس کوچههای بنگلادش برد.
جایا احسن از بازیگران شناخته شده سینمای هند و بنگلادش که در فیلم دروغهای زیبا ایفای نقش کرده و به ایران آمده جلوی دوربین ما از سینمای ایران گفت.
او به این نکته اشاره کرد: اگر ما در مورد فیلم ساخته شدن صحبت میکنیم ایران بهترین جاست فیلم میسازند و من هم امیدوارم باز بتوانم همکاریهای دیگری را با هم تجربه کنیم. چون فیلمهای ایران اغراق ندارند و داستانگو، باورپذیر و واقعگرا پیش میرود و مخاطب با آنها همذاتپنداری میکند.
اما موضوع روز اول جشنواره ما ساخت محصول مشترک و اکران بینالمللی است که در ایران یا درست پیش نمیرود یا ضعیف و یا اصلا اتفاق نمیافتد.
امیر قادری منتقد سینما در این باره گفت: تا اکران فیلم خارجی در ایران نباشد ما نمیتوانیم آرزوی همکاری درست و خوبی را با بقیه کشورها داشته باشیم. اما این چیزی که شما اشاره میکنید لازم است و گام بعدی گریزناپذیر سینمای ایران اگر آرزوی توسعه دارد، هست همین همکاریهای بینالمللی است؛ این (دروغهای زیبا) شوخی بود و مواردی شبیه به این هم در همین سطح باقی میمانند و آخر آن به تصمیم یک مدیر و سفر یک کارگردان میرسد و به صنعت تبدیل نمیشود.
مرتضی آتش زمزم که تهیهکنندگی و کارگردانی دروغهای زیبا که خود یک محصول مشترک میان ایران و بنگلادش به شمار میرود در این باره به خبرنگار تسنیم گفت: ما در سینمای ایران محصول مشترک نداریم معمولا کاری که انجام میدهیم این است که کارگردانی یک پولی را برمیدارد به کشوری میبرد و در کارهای دولتی هم به همین صورت است. اما دروغهای زیبا واقعا یک محصول مشترک است. هم از نظر تعداد هنرمندان و هم سرمایه نیمی ایرانی و نیمی بنگلادشی است؛ و هم نگاهمان در اکران هم به نمایش فیلم در بنگلادش است. ۱۷۰ میلیون بنگالی زبان و ۴۰۰ میلیون بنگالی زبان در هند داریم.
محسن جسور که به عنوان یکی از کارگردانان فیلم اولی جشنواره امسال شناخته میشود، با شکار حلزون خودش را به جشنواره فجر رساند؛ البته این فیلم در ابتدا عطر مینو نام داشته و بعداً نامش رو تغییر داده است.
نشست خبری این فیلم فرصت خوبی بود تا یاد و خاطره یک بازیگر تازه درگذشته گرامی داشته باشد، حسام محمودی که خودش به فجر امسال نرسید، اما نقشآفرینی بینظیرش چشم مخاطبان را به خود توجه کرد.
نام حسام محمودی در لابه لای مهمانان نشست خبری به چشم میخورد و جسور هم چند باری از او نام برد.
او در مقابل دوربین تسنیم درباره حسام محمودی اینگونه گفت: فقط میتوانم این را بگویم که آنقدر این رفتن را نتوانستم باور کنم که در تیتراژ زنده یاد نزدم، چون حسام هنوز زنده است.
فرناز زوفا بازیگر نقش مینو در فیلم شکار حلزون درباره واقعیت این کاراکتر گفت: واقعا چنین کاراکتری در جامعه ما به ازاهای واقعی دارد. زنهایی که در جامعه همسرانشان را به هر نحوی از دست دادند.
عباس کریمی عباسی شکار حلزون را یک کار انسانی که کمتر امروز در سینمای ایران کمتر شاهدش هستیم. فیلمی که داستانی ساده و یک خطی دارد، اما از مفاهیم بلند و ارزشمندی برخوردار است. فیلم شریف و محترمی است به خاطر اینکه یکسری چیزهایی را به یاد ما میآورد که آنها را گم کردهایم.
البته غیبت حسین پاکدل هم در نشست خبری احساس میشد که طبق اطلاع کسب شده، گردن او بر اثر تصادف آسیب دیده و چند ماهی نمیتونه در چنین محافلی حضور داشته باشه برای این بازیگر پیشکسوت آرزوی سلامتی داریم.
عقربههای ساعت حوالی ساعت ۲۲ را نشان میداد که اصغر نعیمی و محسن شیرازی به عنوان کارگردان و تهیهکننده «دو روز دیرتر» مقابل اهالی رسانه نشستند.
شاید خود عوامل فیلم هم فکر نمیکردند که نشست خبری فیلمشان تا این حد جنجالی شود، اما اتفاقات به گونه دیگری پیش رفت.
عمده سوالات به مضمون فیلم و تهیهکنندگی روایت فتح مربوط میشد و به گفته اهالی رسانه این اثر پر از شوخیهای جنسی بوده است. موضوعی که اصغر نعیمی به شدت آن را رد کرد.
پردیس احمدیه و سینا مهراد در نشست خبری نبودند و همین موضوع شائبه قهر آنان را به همراه داشت. اصغر نعیمی دلیل عدم حضور آنان را مقابل دوربین تسنیم توضیح داد.
او گفت: دو بازیگر اصلی ما در خارج از کشورند و ایران نبودند. ما با آنها تماس گرفتیم و به مخاطبان فیلم و اهالی رسانه سلام رساندند و واقعا امکان حضور نداشتند.
البته فرهاد آییش ساعاتی پیش از اکران به برج میلاد آمده به سوالات تسنیم پاسخ داده بود.
او کمدی را یک مقوله مقدس دانست و گفت: کمدیای کمدی درست است که باج ندهد. کمدی واقعا مقوله مقدسی است. باید به کمدی احترام گذاشت و نباید با هر ترفندی هدف فقط خنداندن باشد و زیباییشناسی کمدی خیلی اهمیت دارد.
آخرین سانس در روز اول جشنواره، اختصاص به فیلمی داشت که شاید بتوان گفت به نوعی ادای دین به شهدا است، اگر چه عدهای از اهالی رسانه به آن نقدهای جدی داشتند.
حسین عامری کارگردان فیلم سینمایی ظاهر در ابتدای نشست از خبرنگاران خواست تا به احترام شهدای گمنام این کشور روی پا بایستند.
او ظاهر را در یک جمله اینگونه توصیف کرد: ظاهر یک آدم بدون ادعا و بدون محاسبه و بیحساب و کتاب و اهل دل.
کریمی صارمی که او را به مسئولیت در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میشناسیم تهیهکنندگی این فیلم را برعهده داشت و گفت: باید از این سینما و چنین فیلمهایی حمایت شود. سینمای امروز ما نیاز به این سینما و ادبیات دارد. مطمئن باشید حمایت این سینماگرها که آینده سینمای ما هستند ما ضرر نخواهیم کرد.
اگر چه امسال، مجید مجیدی به صورت مستقیم در جشنواره فیلم فجر حضور ندارد، اما هم ردپایی از او در فیلم ظاهر دیده میشود و هم یکی از کشفهای بازیگری او خوش درخشید.
روحالله زمانی که با فیلم سینمایی خورشید مجید مجیدی به سینمای ایران معرفی شد، در ظاهر هم خوش درخشید تا شانس دریافت جایزه باشد، اگرچه در نشست خبری حضور پیدا نکرد.
کارگردان فیلم درباره غیبت روحالله زمانی در نشست خبری به این نکته اشاره کرد: روحالله سر کار جدید خودش بود و گرچه دوست داشت در نشست خبری حاضر شود، اما نتوانست.
روز اول جشنواره خالی از حاشیههای ریز و درشت نبود از مراسم بزرگداشت برای بزرگان تازه درگذشته سینما تا تاخیر چند ساعته در سانسهای نمایش فیلم؛ روز اول به ایرج تقیپور اختصاص پیدا کرد و از خانواده او تقدیر شد. اما برخی بیبرنامگیها در ساعت نمایش فیلم صدای اعتراض اهالی رسانه را درآورد. اتفاقات روز اول را به فال نیک میگیریم و امیدواریم در ادامه روزهای گرمتر و منظمتری را شاهد باشیم.