به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو؛ چند ماه است که بازار «کره» و «خامه» نا بهسامان بوده و توزیع اقلام از سوی برندهای تولیدکننده داخلی به شکل قطره چکانی انجام میشود. به عنوان مثال، فروشگاه داران عنوان میکنند ۴ بسته از هر محصول سفارش میشود، اما در نهایت یک بسته ارسال میگردد.
حال اگر نگاهی به جدول صادرات فرآوردههای لبنی در ۸ ماهه نخست سال انداخته شود و با آمار صادرات سال گذشته در مدت مشابه مقایسه شود، میبینیم که صادرات برخی اقلام مثل کره و شیرخشک صنعتی رشد مثبت و برخی دیگر مانند ماست و دوغ رشد منفی داشتهاند.
حجم صادرات کره در ۸ ماهه سال گذشته ۸ هزار و ۵۹۳ تن بوده که این عدد با رشد ۱۸۶ درصدی امسال به ۲۴ هزار و ۵۸۰ تن رسیده است. این عدد برای شیرخشک صنعتی رشد ۴۴ درصدی داشته که باید دید چرا محصولات لبنی با داشتن یارانه تبدیل به شیرخشک صنعتی و صادر میشود در حالی که باید تبدیل به فرآوردههای لبنی شده و در سفره مردم قرار گیرد.
در ادامه جدول صادرات فرآوردههای لبنی در ۸ ماهه سال جاری در مقایسه با سال گذشته میآید.