به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری دانشجو، علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش ۲۳ دی ماه ۱۴۰۳ در گردهمایی معاونان پرورشی ادارات کل استانهای کشور با اشاره به اهمیت بررسی آسیبهای اجتماعی بین دانشآموزان گفت: هدف از این جلسه، تحلیل و بررسی مشترک اقدامات انجام شده است. به نظر میرسد که بین برنامه قصد شده و برنامه کسب شده تا به حال فاصله زیادی وجود دارد. برخی دوستان اصلاً در فضای آسیبهای اجتماعی نبودند با اینکه در اکثر جلسات حضور داشتند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره فاصله بین برنامه ریزی و عمل در سیاستهای آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی از مشکلات ما این است که سیاستهایی که در وزارت آموزش تدوین و ابلاغ میشود، تا اداره کل ۵۰ درصد افت میکند، به منطقه میرسد ۷۰ درصد افت میکند و به مدرسه که میرسد تقریباً اثربخشی کمی دارد. به عبارت دیگر، هرکس راه خود را میرود و کار خود را انجام میدهد و ما خوشحالیم که گویا اتفاقی میافتد، اما در واقع هیچ اتفاقی نمیافتد.
کاظمی افزود: در ساماندهی نیروی انسانی در اول مهر خودم ورود پیدا کردم، زنگ زدم به مناطق و با روسای مناطق صحبت کردم و وضعیتشان را بررسی کردم. این اقدام بسیار کمک کرد که متوجه شوم علت این افت در جریان دنبال نکردن موضوعات است. گزارشهای آماری که دریافت میکنیم اغلب به کار ما نمیآید و اغلب اشتباه هستند.
وی خاطرنشان شد: اگر قرار است اتفاقی بیفتد، باید به درک دقیق و عمیق نسبت به مأموریت و موضوع واقف باشیم و با انگیزه کار را دنبال کنیم. اگر انگیزهها کم شود، دوستان عزیز، بازهم اتفاقی نمیافتد. این جوشش باید تا آخر خط در یک جریان مستمر ادامه داشته باشد.
کاظمی همچنین تأکید کرد: باید دقت کنیم که برای یک عدم انجام تکلیف یا یک بیانضباطی که ذات طبیعی بچهها است، صبر و حوصله خود را افزایش دهیم. نسل جدید تابآوری پایینی دارد و باید برخورد خود را با آنان تنظیم کنیم تا بتوانیم بهترین عملکرد را داشته باشیم.
وزیرآموزش و پرورش از توجه ویژه مقام معظم رهبری درمورد آسیبهای اجتماعی گفت:موضوع آسیبهای اجتماعی آنقدر مهم است که مقام معظم رهبری شخصاً ۷ جلسه روی این موضوع برگزار کردند، سازوکار تعریف کردند، راهبرد تعریف کردند، سازمان تعریف کردند و خطوط کلی حرکت در این مسیر را تعیین کردند. ایشان تاکید داشتند که مهمترین خطری که کشور را تهدید میکند، آسیبهای اجتماعی است.