به گزارش گروه استان ها خبرگزاری دانشجو، مهدی جمالینژاد در شورای سازمان قطار شهری با تاکید به اینکه پای عهد خود با مردم در راستای توسعه حملونقل عمومی هستیم، اظهار داشت: مترو اصفهان به عنوان یک پروژه حیاتی برای شهر است و نه تنها به تسهیل حمل و نقل عمومی کمک میکند، بلکه به کاهش ترافیک و آلودگی هوا نیز میانجامد.
وی همچنین بر لزوم تأمین منابع مالی برای پروژههای عمرانی مترو تأکید و بیان کرد: پروژه مترو اصفهان باید با سرعت بیشتری تکمیل و شاهینشهر به بهارستان متصل شود.
استاندار اصفهان به نقش مترو در بهبود کیفیت زندگی شهروندان و افزایش رضایت عمومی اشاره و آن را یکی از اولویتهای مدیریت شهری عنوان کرد.
وی خطاب به مدیران شهری گفت:برای تکمیل مترو اصفهان و اتصال خط شمال به جنوب به سمت واگذاریو خصوصیسازیها (مولدسازی) و تامین منابع مالی و تولید ثروت با استفاده از ظرفیتهای شهری عمل کنید.
معاون عمرانی استاندار اصفهان نیز در حاشیه شورای سازمان قطار شهری در مورد مصوبات جلسه اظهار داشت: مسائل شورای سازمان قطارشهری مواردی است که بهصورت دورهای در سالهای مختلف بررسی میشود و نهایتاً در مجموعه شورایعالی به ریاست استاندار و شورای سازمان بررسی ومصوب میشود.
علیرضا قاری قرآن افزود: مصوبات این نشست در دو بخش جاری و نیز درآمدها و بودجه سازمان و سیاستگذاری برای سازمان برنامهریزی شد که یکی از موارد مهم آن توسعه خط یک مترو در محدوده اصفهان تا شاهینشهر و همچنین هماهنگی بین مجموعه شهر اصفهان و این شهر بود.
وی تصریح کرد: به جهت اینکه اصفهان و شاهینشهر با هم نقطه مشترک دارند؛ بنابراین شهرداری اصفهان مصمم شد خط یک مترو اصفهان را از آخرین ایستگاه در شهرک قدس تا مرز مشترک بین شاهینشهر ادامه دهد.
معاون عمرانی استاندار اصفهان ادامه داد: همچنین این پروژه از سمت شاهینشهر ومرز مشترک اصفهان امتداد پیدا خواهد کرد که مقرر شد تجهیزات و امکانات آن توسط شهرداری تصمیمگیری و از مجموعه امکانات دولت دراینخصوص استفاده شود تا خط ریلی مجموعه شاهینشهر به شهر اصفهان متصل شود.
وی گفت: این نوید خوش را به مردم اصفهان میدهیم که اتصال مترو شهر اصفهان از آخرین خط به سمت شاهینشهر و همچنین از جنوب به بهارستان وصل و بخشی از نیازهای حمل و نقلی سه شهر اصفهان، بهارستان و شاهینشهر تأمین شود.
قاری قرآن اضافه کرد: در بخش خط ۲ نیز مصوباتی داده شد که بتوان در امتداد آن و بهرهبرداری از فاز نخست خط ۲ در بخش شمال از دپوی زینبیه تا ایستگاه شاهد را در چند ماه آینده و در سال پیش رو به تکمیل رسانده و بهرهبرداری شود.
وی بیان کرد: مصوبه دیگری در شورای سازمان تصویب شد که آغاز خط سه مترو از میدان آزادی در دستور کار قرارگرفت.
معاون عمرانی استاندار اصفهان تأکید کرد: یکی از نکات مهم دیگر در مورد قطار شهری موضوع تأمین منابع آن بود که توضیحاتی در این مورد اخذ شد و مصوبات لازم داده شد.
وی گفت: مصوب شد، بخشی از تأمین مالی قطار شهری که هزینههای بسیار سنگینی دارد از طریق مولدسازی و نیز امکاناتی که در درون شهر وجود دارد توسط شهرداری بر اساس روال تهاتری که در اجرای پروژههای خود دارد، انجام شود.
قاری قرآن بیان کرد: بر همین اساس رویکرد جدید دیگری پیشنهاد شد که شهرداری بخشی از املاک خود را در اختیار سازمان قطار شهری بگذارد و بهعنوان منابع پشتیبان و نیز از طرق دیگر از جمله اخذ اوراق مشارکت، منابع دولتی و سایر منابع مالی مترو را تأمین کند.
وی گفت: بهصورت ویژه مقرر شد که بخشی از املاک شهرداری در یَد مجموعه سازمان قطار شهری قرار بگیرد تا بتواند پروژههای خود را تکمیل و به نتیجه برساند.