به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، به نقل از خبرگزاری رویترز، شرکت ویتول در چشمانداز بلندمدت خود برای تقاضای نفت در روز دوشنبه (۱۵ بهمن) اعلام کرد: احتمال میرود تقاضای جهانی نفت در سال ۲۰۴۰ میلادی به سطح کنونی نزدیک و افزایش مصرف در اواخر این دهه با کاهش تا اواخر دهه ۲۰۳۰ میلادی جبران خواهد شد.
بزرگترین شرکت مستقل تجارت نفت جهان انتظار دارد تقاضای نفت که آژانس بینالمللی انرژی آن را برای امسال روزانه ۱۰۴ میلیون بشکه پیشبینی کرده است تا پایان دهه ۲۰۲۰ میلادی به حدود روزانه ۱۱۰ میلیون بشکه برسد.
ویتول پیشبینی کرد که مصرف نفت تا اواسط دهه آینده و پیش از اینکه تا سال ۲۰۴۰ میلادی به حدود ۱۰۵ میلیون بشکه در روز برسد، افزایش مییابد.
چشمانداز ویتول کمتر از چشمانداز سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) است. این سازمان در سپتامبر سال گذشته میلادی برآورد کرده بود تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۴۰ به ۱۱۷ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه در روز میرسد.
این شرکت سوئیسی اعلام کرد: انتظار میرود تقاضا برای مصرف سوخت مورد نیاز در حملونقل جادهای کاهش یابد و به جای آن، تولید پلاستیک و مصرف سوخت در مسکن و هوانوردی افزایش خواهد یافت.
طبق این گزارش، تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۴۰ میلادی روزانه ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه کاهش و تقاضای برای نفت از سوی صنایع پتروشیمی روزانه ۶ میلیون بشکه افزایش مییابد.
بر اساس برآوردهای ویتول، انتظار میرود اهمیت استفاده از نفتا و گاز مایع (الپیجی) افزایشی خواهد بود و یکچهارم کل تقاضای نفت را تا سال ۲۰۴۰ میلادی شامل خواهند شد، در حالی اکنون این مقدار یکپنجم است.
ویتول اعلام کرد که گسترش جمعیت، رشد اقتصادی و شهرنشینی همچنان به افزایش تقاضا برای سوخت در بخش حملونقل، پلاستیک، مواد شیمیایی و انرژی ادامه میدهد و با وجود تلاشها برای کاهش تغییرات آبوهوایی، تقاضا برای نفت حفظ میشود.
بر اساس اعلام این شرکت سوئیسی، هیچ فناوری تازهای پیشبینی نشده است که انتظار داشت تا سال ۲۰۴۰ بر تقاضای نفت تأثیر بگذارد.
ویتول اعلام کرد: چنانچه پذیرش خودروهای الکتریکی متوقف شود و اهداف تنها پنج سال عقبنشینی داشته باشند، تقاضا برای سوخت مورد نیاز بخش حملونقل جادهای در سال ۲۰۴۰ میلادی روزانه ۲ تا ۳ میلیون بشکه بیشتر از برآوردهای کنونی خواهد بود.
راسل هاردی، مدیرعامل ویتول نوامبر ۲۰۲۴ گفته بود: انتظار میرود قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۲۵ در محدوده ۷۰ تا ۸۰ دلار برای هر بشکه و مشابه سال ۲۰۲۴، باقی بماند، در حالی که ریسکهای ژئوپلیتیک درباره عرضه تردید ایجاد میکند.