به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری دانشجو، چندی پیش بود که شورای صنفی نمایش خبر از افزایش احتمالی قیمت بلیطهای سینما را مطرح کرد. در ابتدا گفته شد این افزایش قیمت هر قطعه بلیط را به ۱۰۰ هزارتومان تغییر داده است، اما با محاسبه ارزش افزودهای که برای هر بلیط محاسبه میشود این قیمت به ۱۱۰ هزار تومان رسید و همین موضوع در زمان مطرح شدنش موج تازهای از انتقادها میان مخاطبان و فعالان این حوزه را برای سینما به همراه داشت.
در حالی که به طور معمول با افزایش نرخ ارز و به تبع آن گرانی اغلب کالاهای ضروری و غیرضروری، سفره خانوار ایرانی تا اندازهای کوچکتر از گذشته میشود، بدیهی است که بعضی از هزینههای غیرضروری از سبد مصرف خانوادههای ایرانی حذف شود و در این شرایط، یکی از اولین انتخابهای اغلب خانوادهها، مصارف فرهنگی و در صدر آنها سینماست.
همین اعلام نصفه و نیمه بابیت افزایش هزینه بلیطهای سینما، جنگی در حوزه سینما را شروع کرد؛ از طرفی دغدغهمندی بسیاری در خصوص کاهش آمار بینندگان سینما پس از افزایش قیمت و نیز حذف شدن احتمالی این کالای فرهنگی برای مردم و از طرفی دیگر حرفهای سینماداران و مدیران سینمایی بابت اینکه بسیاری از هزینههای پخش و حتی تولید فیلم در حال زیاد شدن است و برای احیای وضعیت مالی سینما راهی جز افزایش قیمت باقی نذاشته است، شکل گرفت.
با این حال گویی موج انتقادات از این تصمیم همگانی توانست کار خودش را بکند و به نوعی افزایش قیمت همه سینماها را در حالهای چالش فرو ببرد، با وجود اینکه تصمیم افزایش قیمت بلیطهای سینما به تصویب رسیده است، امروز مسعود نجفی، مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی در خصوص تصمیمهای جدید این سازمان بابت افزایش قیمت بلیطهای سینما گفت: تغییر قیمت بلیت در ساعتهای مختلف روز، به تصمیم مدیران سینماها بستگی دارد.
با این تعبیر بلیت های سینماها گران میشود، اما به صورت شناور خواهد بود و سینماهایی که از استاندار کافی برخوردار نیستند و یا سالنهای کوچک تری برای اکران فیلمها دارند، ارزانتر به سبد فرهنگی خانوادهها بر میگردند.
این روند شناور برای قیمت بلیط سینماها برای اولین بار نیست که به دست اجرا میرسد؛ دی ماه سال گذشته بود که هزینه هر قطعه بلیت برای سینماهای مدرن، ۸۰ هزار تومان شد، این عدد برای سینماهای عادی تا ۴۰ هزار تومان هم رسید. حال، اما پس از گذشت یک سال و دو ماه، بلیطهای سینما افزایش قیمت را تجربه کردند و قیمت هر قطعه بلیت به ۱۱۰ هزارتومان رسیده است که البته با تدبیر سینماها و با هماهنگی با شورای صنفی نمایش، قیمت بلیت فعلا به صورت شناور به فروش میرسد
اکنون در سامانههای فروش بلیت، قیمت هر قطعه بلیت ۱۱۰ هزارتومان است که البته با تدبیر سینماها و با هماهنگی با شورای صنفی نمایش، قیمت بلیتهای سینما فعلا به صورت شناور خواهد بود؛ به این معنا که سینماهای مدرن و پردیسهای درجه یک، بلیت ۱۱۰ هزار تومانی، سینماهای درجه۲، بلیت ۸۰ هزار تومانی و در بعضی سانسهای سینماهای مدرن و درجه۲، بلیت ۶۰ هزار تومانی در اختیار مخاطبان قرار میگیرد.
سالنهای کوچکتر بعضی پردیسها و در سینماهای درجه۲، بلیت با عدد ۸۸ هزار تومان به فروش میرسد. همچنین در برخی پردیسها، قیمت بلیت از سانس کممخاطب در میانه روز با عدد ۶۰ هزار تومان شروع و در سانسهای پیک و طلایی عصر یا شب، به عدد ۱۱۰ هزار تومان میرسد. با این اوصاف میتوان گفت میانگین قیمت بلیت سینما برای سال ۱۴۰۴، ۸۵ هزار تومان است.
رقم ۱۰۰ هزار تومانی بلیت سینما، زمانی بیشتر به چشم میآید که سینما را به عنوان یک تفریح خانوادگی ببینیم و هزینه یک خانوار ۴نفره معمولی را برای تماشای یک فیلم در سالن سینما بررسی کنیم. در چنین شرایطی، با احتساب ۱۰ هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده که قیمت بلیت را به ۱۱۰ هزار تومان میرساند، ۴ بلیت سینما ۴۴۰ هزار تومان برای این خانواده آب خواهد خورد که با احتساب یکی دو ظرف چیپس یا پاپکورن، به راحتی از ۷۰۰ هزار تومان عبور میکند و حتی در صورتی که هزینه حمل و نقل را نیز در نظر بگیریم این رقم تا یک میلیون تومان نیز میرسد.
با این اعداد و ارقام پیشبینی این که سینما از سبد مصرف خانوادههای ایرانی حذف شود، بعید نیست! سینما هم نوعی تفریح است و بسیاری از منتقدان و سینماداران همچنان سینما را پس از افزایش قیمت باز هم تفریح ارزانی می دانند، البته این موضوع که بلیط های سینما در مقایسه با کنسرت ها ، تئاتر ها و نمایش های خصوصی قیمت کمتری دارد بر کسی پوشیده نیست ولی سینما همیشه قابی از فرهنگ در کنار مردم بوده است و از همان قدیم الایام نیز جزو سرگرمی های هنری ای بود که حتی خانواده های متوسط و ضعیف هم می توانستند از آن بهره ببرند. از طرفی در دنیایی که پلتفرم های آنلاین عرض اندام می کنند و با قیمتی ثابت حجم بسیاری از فیلم ها و سریال ها را دراختیار مردم قرار می دهند، سینما نباید از تب و تاب خود بیفتد.
گویی موج انتقادات برای بلیط های سینما توانست خودی نشان دهد با وجود این که همایون اسعدیان، رئیس شورای صنفی نمایش در گفته های خود بر این باور بود که کم بودن قیمت بلیط های سینما باعث فروش بیشتر آن نشده است و به این موضوع اشاره کرد که در برخی مناطق حتی روزهایی که بلیط سینما نیمبهاست آمار فروش پایین تر می رود ؛ شناوری قیمت بلیط ها توانست کاری کند که نه سیخ بسوزد نه کباب!
البته اگر بخواهیم نقل قول واضحی از نجفی را بیان کنیم این است که وی در خصوص این موضوع بیان کرد:«در بسیاری از پردیسهای سینمایی اگر بلیت ۱۵۰ هزار تومانی بفروشید، کسی اعتراض نمیکند و حتی براساس آمار فروش مشخص است که مخاطب بعضی سینماهای شمال شهر تهران در روزهای نیمبها کاهش هم پیدا میکند، چون مخاطب آن منطقه نمیپسندد که با بلیت نیمبها به سینما برود.»
برای این که بخواهیم این گفته را بپذیریم باید از موضوع سهشنبههای شلوغ سینما آن هم به دلیل قیمت نیمبهای بلیت چشم پوشی کنیم!البته این که مردم برای قیمت کمتر بلیط های سینما مشتاق هستند، کافی است کمی به تجربیات گذشته سینما نگاهی بیاندازیم؛ اهالی سینما به خاطر دارند که در اوج اغتشاشات پاییز ۱۴۰۱ -که گیشه را به شدت زمین زده بود- مدیران وقت سازمان سینمایی، تصمیم گرفتند برای مدت دو هفته، بلیت سینماهای سراسر کشور را نیمبها عرضه کنند تا با تغییر در شمار تماشاگر و میزان فروش، وضعیت کمی بهتر از گذشته شود.
بنابر این تجربه، در آن زمان با وجود نصف شدن بهای بلیت، نهتنها سینمای ایران با کاهش فروش مواجه نشد، بلکه با افزایش چشمگیر یک و نیم برابری شمار مخاطبان سینما، رقم گیشه سینما به رقم بدون بلیت نیمبها نزدیک شد.
اسعدیان، رئیس شورای صنفی نمایش،حالا با افزایش شناور قیمت بلیط های سینما به 110 هزار تومان اخیرا اعلام کرده که همزمان با این افزایش، قیمت بلیت سینماها به جای یک روز، دو روز در هفته نیمبها خواهد بود. دی ماه ۱۴۰۲ و پس از افزایش قیمت بلیت سینماها به ۸۰ هزار تومان نیز اعلام شد که سینماها به موجب این افزایش، دو روز در هفته نیمبها خواهند بود، اما پس از مدتی بلیت نیمبها به همان یک روز بازگشت و در روزهای سهشنبه ثابت ماند و این تغییر در حالی بود که در سکوت خبری انجام شده و تغریبا اطلاع رسانی ای بابت حذف یکی از روزهای نیمبها شکل نگرفت.
امسال نیز باید دید که تصمیم نیمبهایی بلیط های سینما در دو روز ماندگار خواهد بود یا تنها برای خاموش شدن برخی از انتقادها در خصوص افزایش قیمت شکل گرفته است؟!
در این شرایط فعلی که هم فیلم های اکران نوروزی آغاز به اکران کرده اند هم این ایام با ماه رمضان تلاقی یافته است ؛ سینماداران و شورای صنفی نمایش می توانند در خصوص نتیجه افزایش قیمت بلیت بر اقبال مردم از سینماها خود را محک بزنند و هم تصمیمگیری دقیقی برای روزهای نیمبها اتخاذ شود.
خبرنگار مهلا رنجبران