گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، اولین نشست خبری فرزانه صادق مالواجرد، وزیر راه و شهرسازی صبح امروز، ۱۴ اسفند ماه، برگزار شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: درتلاشیم اطلاعات حوزه مسکن را دقیقتر در اختیار عموم و بانک مرکزی قرار دهیم
وی با اشاره به انتشار میزان تورم حوزه ساختمان افزود: بانک مرکزی با توضیحات فرزین در دولت، میزان تورم نقطه به نقطه و سالانه در حوزه ساختمان را منتشر میکند. فقدان داشبورد مدیریتی وجود دارد، تلاش میکنیم آن را نیز قرار دهیم.
مالواجرد دلیل عدم تصویب وام ۸۰۰ میلیونی مسکن را ناترازی بانک اعلام کرد و گفت: وام ۸۰۰ میلیون تومانی مسکن را پیگیری کردیم که تصویب شود تا هزینهها کمتر شود اما به جهت ناترازی بانکها تصویب نشد. این وام توسط شورای عالی مسکن تصویب نشد و با تاکید رئیس جمهور به ۶۵۰ میلیون کاهش پیدا کرد.
وی با اشاره به افزایش قیمت بلیط هواپیما تصریح کرد: در خصوص قیمت بلیط هواپیما بعضاً ایرلاین های وجود دارد که قیمت را بنا بر نوع خدماتی که ارائه میدهند از جمله نحوه برخورد، لغو شدن و... با اصول انجام نمیدهند که حتما پیگیری میشود. سازمان هواپیمایی نیز بیانیهای داد که اگر ایرلاینی نرخ را بالاتر از قیمتی که باید باشد ببرد، برخوردهای انجام میشود. فارغ از برخوردهای قضایی، میتوانیم بر مجوزهای آنها نیز ورود کنیم.
مالواجرد ورود وزاتخانه به حوزه ناوگان ریلی را مهمترین اقدام شش ماه اخیر دانست و گفت: ناترازی در ناوگان ریلی مشهود است؛ بررسی راهی که بتوانیم لوکوموتیو را در حوزه بار و مسافر ارتقا دهیم و به خدمات رسانی شتاب دهیم، مهم تریم کاری است که در این شش ماه ورود کردیم.
وی ادامه داد: بخش خصوصی از جمله صنعت و معدن میتواند نقش اصلی ارتقا و تجهیز ناوگان را داشته باشد. بعضاً لولکومیتورهایی داریم که با تعمیر میتوانند استفاده شوند.
وزیر راه و شهرسازی درادامه نشست با اشاره به تزریق منابع به بانک مسکن جهت رفع مطالبات افزود: با توجه به اینکه افزایش تسهیلات مسکن، جدیدا اتفاق افتاده و ما از بهمن سال پیش ناترازی داشتیم و بانک مسکن نتوانست مطالبات را برطرف کند، تزریق منابعی نیز اتفاق افتاد. تزریق منابع به بانک مسکن نه تنها متوقف نشده بلکه شتاب نیز گرفته است. محدودیت در منابع وجود داشت اما با همکاری که ایجاد شد تزریق منابع به بانک مسکن شکل گرفت.
وی با اشاره به تکمیل کریدور شمال به جنوب ادامه داد: در شش ماه گذشته با جدیت به موضوع ترانزیت و دیپلماسی ورود کردیم. یکی از مسائل، تکمیل کریدور شمال جنوب به واسطه تکمیل رشت آستارا است. برای اینکه این موضوع به مرحله اجرایی نزدیک شود، در عرض یک ماه پنج جلسه با وزیر راه روسیه برگزار شد.
وزیر راه و شهرسازی گفت: ملاحظات حقوقی تکمیل کریدور شمال به جنوب برطرف شده است. بعضاً ملاحظات حقوقی در قرارداد تکمیل کریدور شمال به جنوب وجود داشت که بررسی و حل شد. خرید اراضی و تمکل نیز مورد بررسی بود؛ طرف روسی اصرار داشت که خرید اراضی تمام و بعد وارد فاز اجرایی شود. تا پایان سال بعد خرید اراضی انجام میشود روسیه هم پذیرفت که همزمان با تملک اراضی، مطالعات فنی را انجام دهند تا به محض اتمام، ریلگذاری شروع شود.
وزیر راه و شهرسازی در ادامه با ذکر این نکته که با در اختیار قراردادن زمین به انبوه سازان، نیاز تامین میشود گفت: یکی از موضوعات در احکامی که در بودجه ۱۴۰۴ مصوب شده، تهاتر زمین با پیمانکاران است که باعث افزایش سرعت میشود؛ اگر زمین در اختیار انبوهسازان قرار دهیم میتوانند نیاز را ما تامین کنند. مولدسازی نیز یکی از موضوعاتی است که پیگیر آن هستیم.
وی گفت: بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر واجد شرایط هستند که به هیچ نظام بانکی و زمینی وصل نشده اند؛ واگذاری زمین در شهر و روستا در حال انجام است و اگر زمین آماده باشد، تخصیص میدهیم.
مالواجرد تصریح کرد: بسته استیجار که در شورای عالی مسکن مطرح خواهد شد چند محور دارد؛ یک محور آن افزایش وام قرض الحسنه محرومیتی است برای افراد که تحت پوشش هستند. برای سایر اقشار نیز پیشنهاد دادیم که وام با درصد نرخ سود بیشتر از قرض الحسنه برای آنها افزایش داده شود.
وزیر راه و شهرسازی ادامه داد:برای پروژهها تخصیص ریالی تا به امروز انجام نگرفته است؛ صرفا اوراق را گرفتیم و تزریق کردیم. پیشنهاد دیوان محاسبات پایش برخط وزارتخانه ها بود که این اتفاق افتاد.
مالواجرد تصریح کرد: دیوان محاسبات به جهت وظیفه خود بر کنترل حساب همه وزارتخانه و ... بررسی میکند و اعداد و رقم میدهد که در هفته های مختلف متفاوت است. بنابراین اعدادی که دیوان محاسبات اعلام کرده، کاملا در جهت پایش و کنترل و وظیفه خود است و ربطی به بودجه عمومی ندارد.
وزیر راه و شهرسازی با عدم امکان کنترل قیمت مسکن گفت: قیمت مسکن به موضوعات زیادی بستگی دارد و با یک بخشنامه و تعدادی ساخت و ساز کنترل نمیشود. یکی از راهکارها این است که دولت مستقیم وارد شود و آن هم مسکن محرومین است.
وی ادامه داد: بخشی از این بسته متنوع به تسهیل گری مسکن ربط دارد؛ اینکه بازار سرمایه به سمت ملک برود یا خیر. این بسته متنوع شامل مسکن استیجار، مسکنی که انبوه سازان میسازند و.. میشود.
وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سوالی درباره تفکیک وزارت راه وشهرسازی و مسکن گفت: دغدغه ای که نمایندگان مجلس در حوزه مسکن و راه داشتند پیشنهاد تفکیک وزارت راه وشهرسازی بود که در مجلس رای آورد و تصویب نشد.
وی ادامه داد: سیاست من این است که وزارت راه و شهرسازی باید چابکتر شود و تغییراتی را در چارت سازمانی وزارت راه و شهرسازی انجام دهیم؛ ارتباط راه و شهرسازی جداناپذیر است.
صادق با اشاره به تعداد مورد نیاز اتوس در حمل و نقل جادهای گفت: در حوزه اتوبوس بین شهری ۶۰۰۰ اتوبوس نیاز داریم تا به تعادل حمل و نقل جادهای برسیم. این مشکل ناترازی، در نوروز و مراسم اربعین مشهود میشود؛ به دنبال این هستیم که وادارت در حوزه اتوبوس بین شهری انجام شود.
وی ادامه داد: تسهیلات درخصوص حمل و نقل شهری به صرفه نیست؛ به صرفه بودن را باید در تخصیص ارز و وام به سرانجام برسانیم و تعداد اتوبوس را بیشتر کنیم.