سردبير سايت خبري - تحليلي رجانيوز تصريح كرد: در صورتي كه استراتژي و راهبرد اقناعي بر صداقت خبري مبتني باشد و مخاطب احساس نكند كه به او دورغ گفته ميشود، حتما جذب رسانه خواهد شد.
به گزارش خبرنگار فرهنگي «خبرگزاري دانشجو»، احسان صالحي در نشست هفته نقد تلويزيون كه عصر ديروز از سوي شوراي فرهنگي بسيج دانشجويي دانشگاه تهرن در تالار شهيد رجببيگي پرديس فني برگزار شد با اشاره به كاركردهاي رسانه اظهار داشت: سه اصل تاثيرگذاري، تعداد مخاطب و محبوبيت در مجموع يك محبوبيتي از رسانه را تشكيل ميدهند.
سردبير رجانيوز افزود: بعد از جريان فتنه تدابيري در صداوسيما براي جذب مخاطب آغاز شده ولي آن عقبماندن هاي سالهاي متوالي از مخاطب هنوز جبران نشده و تنها به يك سري كارهاي سطحي بسنده شده است.
وي در ادامه با طرح اين سوال گفت: آيا تاكنون در صداوسيما مانورهايي براي پوشش مناسب خبري حوادثي مانند زلزله و سيل و ديگر مسائل برگزار شده است با اين كه كشور ما يك سرزمين حادثهخيز است.
صالحي با بيان اينكه اگر با اين روندي كه پيش ميرويم در 10 سال آينده تمام مخاطبان خبري صداوسيما ميريزد، تصريح كرد: استراتژي و راهبرد اقناعي بايد بر صداقت مبتني باشد و مخاطب نبايد احساس كند كه به او دورغ گفته ميشود و از بخش عمدهاي از واقعيات بيخبر است.
سردبير رجانيوز اذعان داشت: استفاده از ظرفيتهاي مخاطب در توليد محتواي صداوسيما رويكرد غالب نيست در حالي كه اين تعامل با مشخص شدن و تعريف دوباره از خط قرمزها ممكن است.
وي همچنين با بيان اينكه بحث بين نقد اصولي و سياهنمايي سخت است، خاطرنشان كرد: باب اصول منطقي نقد در رسانه بسته شده است.
صالحي اضافه كرد: سرعت در پرداخت در جذب مخاطب بسيار مهم است و در بزنگاهها و اتفاقاتي كه داراي ارزش خبري بالا هستند اين مهم داراي اهميت چنداني مي شود.
سردبير رجانيوز افزود: تاكنون مسئولين در خصوص سرعت خبري استراتژي مشخصي ندارند در حالي كه تمام رسانههاي مطرح بينالمللي در چارت انعكاس خبرها يك چالاكي خاصي دارند.
وي در ادامه با اشاره به انحصاري بودن رسانه ملي برابر قانون اساسي اظهار داشت: اين قانون تا 10 سال پيش مناسب بود ولي با وضعيت جديد و هجوم سايتهاي خبري و ماهوارهاي اين انحصاري بودن كارآيي خود را از دست داده است.
صالحي همچنين آرشيوهاي خبري را در رسانه ملي خيلي كمتر عنوان كرد و گفت: رسانههاي مهم دنيا قبل از اينكه كار خود را آغاز كنند چندين سال در آرشيو خبري كار ميكنند.
سردبير رجانيوز با اشاره به راهاندازي شبكه مستند اذعان داشت: شبكه مستند ما بدون اينكه كارهاي آرشيوي در آن شود راهاندازي شده و اين براي جذب مخاطب در همان اول كار به شدت آسيب ميزند.
وي در ادامه تصريح كرد: رسانه ملي ما در سه موضوع مهم چند ماه اخير از جمله تغيير مجلس خبرگان، وضعيت سوريه و اتفاقات وزارت اطلاعات پوشش خبري مناسبي انجام نداد اما رسانههاي خارجي از اين موضوعات براي جذب مخاطب استفاده بسياري كردند.
صالحي سپس در خصوص ضعف برنامههاي مناظرهاي و گفتوگو در رسانه ملي تاكيد كرد: صداوسيما بايد در طول اين سال ها به مناظرهها ميپرداخت نه اينكه در شب انتخابات به اين مناظرات بها بدهد.
سردبير رجانيوز اضافه كرد: كارشناسهاي فرسوده و مجريهاي 30 سال پيش هرگز براي برنامههاي گفتوگو مناسب نيستند و اينها تنها گوينده هستند در حالي كه رسانههاي خارجي از افرادي براي مجريگري گفتوگوها استفاده ميكنند كه سابقه سردبيري داشته باشند.
وي همچنين با اشاره به اعزام خبرنگارهاي عمدتا غيرحرفهاي به كشورهاي خارجي گفت: رسانه ملي قبل از اعزام خبرنگار هيچ آموزشي به خبرنگار نميدهند و خبرنگار خيلي از وضعيت تاريخي، سياسي، فرهنگي و اجتماعي آن كشور اطلاعات چنداني ندارد.
صالحي در پايان گفت: برخي خبرنگاران ما هم كه در خارج ماموريت دارند افراد بيتحركي هستند كه با كيلومتر دورتر از اصل حادثه اقدام به پوشش خبري ميكنند ولي برخي خبرنگاران رسانههاي خارجي پاي به پاي مبارزين و حوادث حركت ميكنند./انتهاي پيام/