ارتداد و توهین به مقدسات دینی در يهوديت از جرایمي است که اجرای حکم آن در همین دنیا صورت میگیرد، اما يهوديان در مورد مرتدین دین اسلام صرفا مجازات اخروی را کافی میدانند و معتقدند...
گروه دين و انديشه «خبرگزاري دانشجو»- زهرا سالاری طرزقی؛ در عرصه پژوهشهای عینی، مطالعه احکام و مقررات پیشین دارای اهمیت بسزایی است؛ زیرا ادیان الهی دارای جوهر و حقیقت واحدی هستند. از این رو شناخت احکام و مقررات آیینهای مختلف ما را با سیر تغییر و تحولاتی که در احکام و ادیان الهی رخ داده است آشنا میسازد.
در این شماره بر آنیم تا مقررات دین یهود و مجازات اهانت به آنها را مورد تبیین و بررسی قرار دهیم. یهودیان بسته به دیدگاهشان در این مسئله رویکردی انحصار گرایانه همراه با تساهل و تسامح در برابر پیروان سایر ادیان در پیش گرفتهاند.
در يهوديت توهين به مقدسات جرم محسوب ميشود
تساهل و تسامح در مسئله دینی چیزی است که امروزه از طرف دنیای غرب، گوش مسلمین را پر کرده، این در حالی است که توهین به مقدسات دین یهود جرم است و مجازاتهای تعیین شده برای هر یک از آنها قابل تامل ميباشد، زیرا این نوع جرایم ناقض حرمت خداوندی است.
مجازاتهاي آسماني و زميني در دين يهود
در حقیقت، بر پایه آیات تورات موجود، فلسفه مجازات عمدتا «ارعاب» و «بازدارندگی عمومی» است، البته ناگفته نماند که مجازاتهای دین یهود هم آسمانی است، هم زمینی.
مجازاتهای آسمانی به مواردی اطلاق میشود که مجازات در مورد آن تعیین شده، ولی منع انجام آن در تورات ذکر نشده باشد، اما در مورد مجازاتهای زمینی هم مجازات مقرر شده و هم منع از عمل دارد، مثلا در تورات منع از قتل وجود دارد و ميگويد «قتل نکن»، مجازات آن نیز ذکر شده و گفته است كه «قاتل را بکشید»، در نتیجه مجازات آن در این دنیا قابل اجرا میباشد.
ارتداد در يهوديت مجازات دنيوي و اخروي دارد
ارتداد و توهین به مقدسات دینی نیز از جمله همین جرایم هستند که قضاوت و اجرای حکم در همین دنیا صورت میگیرد. این در حالی است که همین عده در مورد مرتدین دین اسلام صرفا مجازات اخروی را کافی میدانند و دلیل خود را عدم تعیین مجازات دنیوی در قرآن کریم برای مرتدین ذکر مينمايند.
منبع حقوقي اسلام تنها قرآن نيست
اما بر همه واضح و مبرهن است که منابع حقوقی اسلامی صرفا قرآن نيست، بلکه شامل کتاب، سنت، عقل، اجماع، سیره اهل شرع، مبانی عقلا و عرف نیز میشود. حدیثی که ذکر میگردد یکی از دلایل صدق مدعای ماست.
امام صادق (ع) در این باره فرمودهاند: «کسی که از اسلام برگردد و بر آنچه بر پیامبر نازل شده کفر ورزد توبهاش پذیرفته نیست، قتلش واجب و همسرش از او جدا و همچنین اموالش بین وراث تقسیم میگردد».
حكم ارتداد در تورات اعدام است
مجازات تعیین شده برای این قسم جرايم در دین یهود قابل تامل است. بر اساس تورات از جمله جرمهایی که مجازات آن سلب حیات (اعدام) است ارتداد میباشد.
در ده فرمان نیز بر اين مسئله تاکید شده است: «برای خود خدایی جز من نگیرید». بر این اساس، مجازات ارتداد به معنی بازگشت از عبادت و پرستش خداوند متعال، اعدام است: «اگر در میان شما در یکی از دروازههایی که خداوند عطا نموده مردی یا زنی یافت شود که خدایان غیر را عبادت کرده و بر آنها سجده نماید یعنی آفتاب یا ماه یا هر یک از عساکر آسمان که من امر نفرمودهام، آن مرد و زن را از اندرون دروازههایت بیرون آر و سنگسارشان نما تا بمیرند. (تثنیه- 17: 2-5)
در جایی دیگر آمده است: «اگر کسی از اقوام تو (افراد خانوادهات) تو را اغوا کرده و بگوید که خدای دیگری را عبادت کن قبول نکن و او را به قتل برسان و با سنگ سنگسارش کن تا بمیرد؛ چرا که میخواسته تو را از بندگی خدا دور سازد، حتی اگر در شهری، افرادش چنین بودند همه ساکنان شهر را به دم شمشیر بکش و هر که در آن است با بهایمش هلاک و تمام منهوباتش را به آتش بکش. (تثنیه- 3: 6-16)
فلسفه حكم اعدام براي توهين به مقدسات بازدارندگي از آن عمل شنيع است
در باب فلسفه مجازات مرگ برای کسی که مردم را به ارتداد دعوت میکند آمده است: «تا تمامی اسرائیلیان بشنوند و بترسند و بار دیگر چنین امر شنیع را در میان شما مرتکب نشوند».
همچنین بر اساس شریعت یهود، فردی که مردم را به بدعت گروهی دعوت نماید مجازاتش مرگ است. (تثنیه-5:17)
«حتی اگر کسی خواب بدعت را ببیند و برای دیگران بازگو نماید سخنانش فتنهانگیز قلمداد شده و حکم اعدام در مورد او صادر میگردد» (تثنیه-5:17-1)، حتی این حکم در مورد پیامبری که مردم را منحرف کند نیز صدق میکند و حکم ارتداد تا آنجا تعمیم داده شده که اگر کسی حیوانی را برای غیر خدا ذبح نماید نیز مرتد بوده و باید هلاک شود (خروج- 20:3).
تمام این موارد در حالي است که پیروان چنین دینی به همراه برخی از پیروان دیگر ادیان معتقدند حکم ارتداد در اسلام با حقوق انسانی منافات دارد.
يكتاپرستي يهوديان دليل تمايز آنها از ديگر اقوام است!
از دیگر مواردی که جزء ارتداد محسوب شده و اشد مجازات برای آن در نظر گرفته شده، توهین به مقدسات قوم یهود میباشد؛ چرا که آنها خود را برگزیده و متمایز میدانند و معتقدند همین یکتا پرستی آنان را از دیگر اقوام متمایز میسازد. بنابراین، حکم قتل عام اقوام غیر یهودی که در سرزمین موعود سکونت دارند صادر میشود. (تثنیه -7:4 و خروج 11: 16-34).
این حکم در حالی است که پیروان دین اسلام از ابتدا در زمان حیات پیامبر نور و رحمت حضرت محمد(ص) در کنار سایر ادیان در حیطه ممالک اسلامی تعامل و همزیستی مسالمتآمیزی داشتهاند.
يهوديان خود را پسران خدا ميدانند
از دیگر ویژگیهایی که پیروان این دین را از سایر ادیان متمایز میکند این است که خود را پسران خدا میدانند که در قرآن نیز بدان اشاره شده است: «خود را پسران و دوست خدا میدانند» (مائده – آیه 18). در تورات نیز با این تعبیر بیان شده است: «بدرستی که تو پدر هستی» (شعیا- 26:63)
قوم برگزیده؛ مقدسات یهود
از آنجائیکه قوم یهود را جزء مقدساتشان میدانند آزار و اذیت دیگران خاصه همسایه را محکوم میکنند، به همین دلیل تمامی اعمالی که شأن انسانی فرد را به عنوان یکی از افراد قوم یهود زیر سوال ببرد از نظر آنها مردود و مستلزم عقوبت است.
نام مقدس خداوند؛ مقدسات یهود
از دیگر مقدسات دین یهود، نام مقدس خداوندی است که بدگویی به آن حتی اگر از سر ارتداد و کفر نباشد مستوجب مرگ است، چنانکه در تورات میخوانیم: «هر کسی که خدا را لعنت کند یا اسم خداوند را کفر بگوید البته باید کشته شود و تمامی جماعت باید او را بی تامل سنگسار نمایند(لویان – 24 15:16).
از آیات تورات استفاده میشود که واژه «یهوه» وصف خاص خداوند است که او را به عنوان خدا از سایر مخلوقاتش متمایز میسازد (تثنیه - 16:7) و بیان آن در صحبتهای روزمره، آن طور که نوشته میشود (یهوه) جزء گناهان کبیره قلمداد میشود (تثنیه- 6:7).
مجازات بياحترامي به تورات
تورات نیز از مهمترین مقدسات دین یهود است، زیرا این کتاب محور عبادات و منبع تعالیم، آداب و سنن و اعمال یهودیان است و چگونه زندگی کردن را به آنها می آموزد، در نتيجه هرگونه بی احترامی به آن مستوجب کیفر و عذاب میشود.
تكريم روز شنبه از مقدسات يهوديان است
تکریم و گرامیداشت روز شنبه نیز از دیگر مقدساتی است که یکی از ده فرمان را به خود اختصاص داده، به طوري كه حتي کار کردن در آن روز جرم و مجازات آن مرگ بوده است: «روز سبت را به خاطر آر تا آنکه آن را تقدیس نمای.ی شش روز به کار مشغول شود و تمامی کار خود را به جا آور اما روز هفتمین سبب خداوند خدای توست هیچ کاری در آن روز تو و اهلت نکنند» (خروج 20 – 10-8). در همین فصل نیز آمده است: «پس روز سبت را نگه دار زیرا که برای شما مقدس است هرکس آن را پلید سازد، البته باید کشته شود» (همان 14-15).
به عنوان مثال هنگامی که بنی اسرائیل در بیابان بودند کسی را یافتند که در روز سبت مشغول جمعآوری هیزم بود، او را نزد موسی و هارون برده و محبوس نمودند تا دستور در موردش صادر شود، پس خداوند به موسی گفت که باید آن فرد را از جماعت بیرون برده و سنگسارش نماید و چنین کردند (اعداد- 15 : 36-32). احتمالا این مسئله از جمله مسائل تحریفی تورات بوده؛ زیرا انجام چنین عملی از سوی پیامبر الهی به دور بوده است.
تجلي يهوه به صورت آتش و نور
آتش یکی دیگر از مقدسات قابل ستایش قوم بنی اسرائیل است و شاید اهمیت آن بدان جهت است که در صحرای سینا، یهوه (خدای قوم یهود) به صورت آتش و نور تجلی کرده است، چنانکه در تورات میخوانیم: «یهوه در صحرای سینا روزها به صورت ابر و شبها به صورت آتش تجلی کرد» (اعداد 2:14 و عاموس -1: 2).
يهوديان با استناد به قانون «یهودستیزی»اهانت كنندگان به يهوديت را مجازات ميكنند
امروزه نیز هرگونه توهین و سوء تعبیری نسبت به قوم یهود به عنوان Anti Semitism (ضدیت با قوم سامی يا یهودستیزی) قلمداد شده و محکوم میگردد. بر مبنای این اصل اگر کسی به یهودیان و مقدسات آنها توهین کند، حقوقدانان و افراد با نفوذ یهودی در سراسر جهان وارد عمل شده و با استناد به این قانون، فرد یا سازمان اهانتکننده را به محاکمه میکشند و مقدمات مجازات او را فراهم میسازند.
منابع:
الف) کتابها:
1- قرآن 2- تورات 3- آشنایی با ادیان بزرگ: حسین توفیقی
ب) مقالات:
1- حسینی نژاد، فصلی جدید از کتاب جرایم و کیفرها، مجله کانون وکلا، خرداد و تیر 1345، شماره 10، ص 18 -42.
2- سلمانی، حسین، جرایم در حقوق کیفری یهود، مجله هفت آسمان، زمستان 1381، شماره 16، ص 141-176.
3- سلمانی، حسین، مجازات در حقوق کیفری یهود، مجله هفت آسمان، بهار و تابستان 1380، شماره 9 و 10، ص 203 – 242.
4- صفایی، عبدالحمید، اهل کتاب در قرآن، مجله بینات، بهار 1383، شماره 41، ص 136 -166.
5– کریمی نیا، محمد مهدی، ماهیت حقوقی و انسانی ارتداد، مجله معرفت، آبان 1380، شماره 47، ص 96- 106.
6- کرمی نیا، محمد مهدی، یهود در آئین و عملکرد، مجله معرفت، آذر و دی 1379، شماره 37، ص 88 – 99.
7- کنگری، رضا، اندیشه قوم برگزیده در یهودیت، مجله هفت آسمان، تابستان 1384، شماره 26، ص63-102.
8- مهدی زاده، علی، اسم اعظم در دین یهود، مجله مقالات و بررسیها، زمستان 1372، شماره 55-56.
9- نو بهار، رحیم، مقررات کیفری جرایم و مجازات در تورات، مجله نامه مفید، بهار 1378، شماره 17.
ج) مقالات اینترنتی:
www.et eghadat: بررسی تطبیقی مجازات اعدام – محمد ابراهیم شمس ناتری www.hoseini.org: قانون شکنی در اروپا- سید رضا حسینی نسب