دبیر علمی کنگره بین المللی حضرت سلمان فارسی گفت: با ظهور انقلاب فرهنگی دینی و غیردینی در مقابل فرهنگ سیاسی سرمایهداری وسوسیالیستی قرار گرفت.
به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از شیراز، علی بیات صبح امروز در دومین روز از کنگره بینالمللی سلمان فارسی در کازرون در سلسله نشستهای علمی این کنگره گفت: پس از اعلام فراخون مقاله 136 چکیده از سوی مولفهای داخلی به دبیرخانه رسید که پس از بررسی اولیه آنها 76 چکیده انتخاب گردید و امروز 11 مقاله از آنها ارائه میشود.
وی افزود: از سوی مولفان خارجی نیز 4 مقاله به عربی، 4 چکیده و مقاله به ترکی استنابولی یک مقاله از تاجیکستان و 4 چکیده از دانشجویان خارجی مقیم ایران رسید که از میان آنها 5 مقاله منتخب و امروز در دو نشست ارائه خواهد شد.
دبیر علمی کنگره حضرت سلمان فارسی بیان کرد: برای نشست امروز با هشت تن از اندیشمندان برتر از داخل و خارج کشور هماهنگی به عمل آمد تا به عنوان سخنران ویژه به بیان دیدگاههای خود در مورد حضرت سلمان بپردازند.
بیات خاطرنشان کرد: برای غنای علمی بیشتر کنگره و روزآمد شدن موضوع آن با 6 تن از شخصیتهای فریهخته خارجی مصاحبه صورت گرفت که در غالب مجموعه مصاحبات تدوین گردیده است و پس از برگزاری کنگره به چاپ خواهد رسید.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان فلسفه و هدف اصلی کنگره پرداخت و گفت: باظهور انقلاب اسلامی ایران و احیای تفکر دینی اسلام اندیشه دینی متروک و مهجور از فکر و زندگی بشر بار دیگر به صحنه درآمد و فرهنگ دینی و فرهنگ غیردینی به جای فرهنگ سیاسی سرمایهداری و فرهنگ سیاسی سوسیالیستی در چالش و تقابل قرار گرفت.
دبیر علمی کنگره حضرت سلمان فارسی اضافه کرد: در این میان فرهنگ سیاسی سرمایهداری برخوردار از انواع پشتوانهها و امکانات بالفعل سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژیکی و... بوده و هست و فرهنگ نوپای دینی با همه ذخایر بالقوه بیبهره از آن همه امکانات و پشتوانههای بالفعل است.
بیات گفت: اندیشهسازی بازآفرینی، معماری و طراحی الگوی فرهنگی و تمدنی اسلام طرز عینی و ضرورت انکار ناپذیر برای جوامع و کشورهای اسلامی است.
وی گفت: در این میان حق و فضل تقدم از آن شناسایی و شناساندن الگوهای فکر فرهنگی و انسانی گذشته اسلامی است که به شهادت تاریخ، خودشناسی، خودشکوفایی، آزاداندیشی، نواندیشی، سنتشکنی، حقیقت طلبی و... از الگوهای برجسته انسانی اسلامی حضرت سلمان است.
دبیر علمی کنگره حضرت سلمان فارسی در پایان گفت: در این روزگار که سلطه و سیطره فرهنگ دجالی غرب هویت روحی و انسانی انسان را مسخ و کتاب فطرت او را نسخ کرده و با شیوه لهو و لعب زندگی آدمی را به لبه پرتگاه کشانده و به فقر معنویت مبتلا ساخته است شناخت و شناسایی سلمان فارسی محمدی یک ضرورت است تا همگان به دینباوری او تأسی کنند.