به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از زنجان، شب گذشته محمدجعفر غفرانی در جمع صمیمی دانشجویان دانشگاه زنجان گفت: جوانان محال است که بدون خودشناسی موفق به همسرشناسی شوند و دلیل این امر آن است که جوان هنوز «چرایی ازدواج» را نمیداند.
این مدرس دانشگاه تهران، روشن نبودن شأن و کرامت زن را از دیگر دلایل بروز اشتباه در زندگی برشمرد و افزود: وقتی حاجیان از حج برمیگردند به شرطی حج آنها قبول است که طوافی را در شأن و مقام زن انجام داده باشند که «طواف نساء» نام دارد که این طواف حتی بر پیامبر(ص) و امام زمان(عج) نیز واجب است.
وی در ادامه این نشست، به مبهم بودن ویژگیهای «ازدواج اسلامی» در بین جوانان اشاره کرد و افزود: متآسفانه در حال حاضر در یک روز کاری که حدود هشت ساعت است پانصد طلاق توافقی داریم؛ و آمار نشانگر این است که هرچه سطح سواد کمتر و افراد سادهتر باشند دوام و استحکام زندگی بیشتر است در حالی که هرچه افراد تحصیل کردهتر باشند دوام زندگی کمتر است.
این پژوهشگر قرآنی با بیان اینکه رعایت نکردن «کفویت» از جمله دیگر دلایل آمار بالای طلاق در کشور است، عنوان کرد: پیدا کردن فردی که در سطح خود و هم شأن خود باشد، میتواند به پایداری زندگی مشترک دامن زند.
غفرانی با ابراز تآسف از آداب و رسوم غلط و بعضی خرافههای والدین و خانوادهها در امر ازدواج فرزندشان، یادآور شد: تحمیل اجباری عقاید غلط پدر و مادرها به فرزندانشان آداب و رسوم نیست، بلکه عادت غلطی است که در عرف جاافتاده است.
وی خطاب به همه دانشجویان توصیه کرد: به عنوان یک دانشجو همواره در مورد ازدواج اسلامی و معیارهای آن و مبانی و اصول زندگی تحقیق کنید.
این استاد دانشگاه با بیان این مطلب که بیش از 80 درصد از دانشجویان از رشته مورد نطر خود ناراضی هستند، اظهار کرد: با ابراز تآسف فراوان، یک هفته قبل از انتخاب رشته دانشگاهها، مسئول سازمان سنجش با کمال تعجب در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد؛ پدر و مادرها اجازه دهند تا فرزندانشان رشتهای را که علاقه دارند انتخاب کنند! لازم به ذکر است که علاقه انسان تا سه ماه بیشتر دوام ندارد، لذا علاقه مبنای خوبی برای انتخاب نیست.
غفرانی در ادامه با تآکید بر اینکه دوران نامزدی معنایی ندارد، یادآور شد: در اسلام چیزی به نام «دوران عقد» وجود ندارد، و این مطلب از سوی اجانب بر ما تحمیل شده است.
این پژوهشگر مسائل قرآنی گفت: حیوان دیوانه دارای مغز بوده و کار هدایت و مدیریت اندام او را انجام میدهد ولی انسان علاوه بر مغز ،ذهن نیز دارد که وظیفه آن پردازش خاطرات و آگاهیها، اوهام، هوسها و شهوات است، و همین ویژگی ما را از بقیه موجودات جدا میکند، انسان به دلیل داشتن ذهنیت، منیت و نفسانیت موجودی غیر قابل پیشبینی است؛ مثلا جن دو حالت بیشتر ندارد یا مسلمان است یا کافر اما انسان می تواند چیزی بین این دو نیز باشد.
وی سلامت سعادت و عزت انسان را در مدیریت عاقلانه ذهن دانست و ابراز کرد: طبق آیات نورانی قرآن کریم انسان به صورت فطری «بصیر» است چون عقلانیت و انسانیت فطرتا بر نفسش احاطه دارد، و دو نوع حاکمیت بر انسان وجود دارد، یکی حاکمیت نفس و دیگری حاکمیت عقل؛اگر نفس بر عقل غلبه کند انسان طغیان میکند و جایگاهش جهنم است ولی اگر عقل بر نفس غلبه کند انسان به خوف از خدا میرسد و از هوای نفس خود جلوگیری میکند.
غفرانی همچنین در قسمت دیگری از صحبتهای خود خوف را اوج رغبت انسان به خدا دانست و معنی آن را داشتن نگرانی و مراقبت از هوای نفس دانست.