به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از یاسوج ، علی مهرابی دیروز در کرسی آزاداندیشی «بهار در زمستان، شادی و نشاط عاشورایی» که با حضور دانشجویان و اساتید گروه معارف دانشگاه یاسوج، در این دانشگاه برگزار شد، با ایراد این سوال که آیا به عنوان شیعه می توانیم ضمن داشتن حزن بر عزای امام حسین (ع) شادی هم داشته باشیم؛ بیان داشت: می توان در مقابل واقعه عاشورا هم شاد و هم غمناک بود اما این شادی با نگاه حسی نبوده و اگر با این نگاه به شادی بپردازیم دچار گناه هم شده ایم.
وی افزود: تعریف فعل صحیح این است که یا از شرعیت، یا عقلانیت و یا واقعیت تبعیت کند که فعل امام حسین (ع) در روز عاشورا از هر سه تبعیت می کرد و فعل ایشان با فطرت، قرآن و کتاب مطابقت دارد.
استاد معارف دانشگاه یاسوج بیان داشت: شادی برآمده از حس و عاطفه نیست و خنده پیامد و نماد ظاهری شادی است و چه بسا انسان هایی که با ظاهری غمناک در درون شاد باشند.
مهرابی افزود: زیبایی شادی آفرین است و زیبایی یعنی غلبه درونیات بر برونیات و به همین دلیل است که حضرت زینب(س) در پاسخ به یزید فرمودند جز زیبایی ندیدم و این شادی عاشورایی است.
وی با اشاره به داستان حضرت قاسم (ع) بیان داشت: هر کسی از فطرت و عقل سالمی برخوردار باشد رنج را می پذیرد، در حالی که تحمل رنج شاد است به گونه ای که امام علی (ع) فرمودند: مومن کسی است که ظاهرش شاد است اما در دل غم دارد.
استاد معارف دانشگاه یاسوج افزود: می توان در روز عاشورا شاد بود اما یک شادی خردمندانه به یاد انسان که عصاره انسانیت از وجود حسین تراوش می کند و در اوج نیاز اعلام بی نیازی می کند.
مهرابی در ادامه به گریه بر امام حسین اشاره کرد و گفت: به این دلیل غم ناک هستیم که بشریت چرا تن به رذالت می دهد و برترین فرزند خود را این گونه از دست می دهد و این حزن بر جهالت بشریت است و غم مردمی است که امام زمان خود را نشناختند، نه بر شهادت امام که افتخار بشریت است.
قوام ملتفت، استاد روانشناسی دانشگاه یاسوج نیز در این میزگرد به بیان شاخصه های روانشناسی یاران امام حسین (ع) در روز عاشورا پرداخت و گفت: انسان سالم از دیدگاه روانشناسی دارای چهار شاخصه رفتن دنبال اهداف درونی به جای بیرونی، خود مختاری در رفتار و استقلال در تصمیم گیری، ذهن آگاهی و زندگی در لحظه حال و ارضای نیازهای غیر حیوانی انسان می باشند که با نگاهی به تاریخ عاشورا و بررسی این شخصیت ها پی می بریم که یاران امام هر چهار شاخصه را به نحو احسن دارا بودند و نماد انسان های شاد و سالم هستند که در صحنه کربلا به شادی و با نشاط به استقبال شهادت رفتند.
قباد محمدی، استاد گروه معارف دانشگاه یاسوج نیز در ادامه با تقسیم قوای ادراکی انسان به هر قوه گفت: گاهی اوقات حواس مختلف با هم فعال هستند در حالی که ما در یک قوه مادون گریه می کنیم، در یک قوه بالاتر شاد هستیم و می توان جریان عاشورا را دردی لذیذ عنوان کرد.
وی افزود: عزت برای خدا و مومنان است و این عزت احساس شادی می آورد.
محمدی در ادامه بیان داشت: حقانیت نیز مستلزم شادی است و در عین مغلوب بودن و مظلوم بودن صوری، دارای اقتدار بوده و احساس شادی می کند.
در این میزگرد پس از بیان نظرات اساتید مختلف علوم انسانی دانشگاه، پرسش های دانشجویان در مورد موضوع بحث پاسخ داده شد.