19 آذر سال 91 تا 22 آذر همان سال ... که اتفاقا مصادف با نمایشگاهی شد که قرار بود یدک کش غرفهها، همایشها و حرفهایی تخصصی باشد.
گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»؛ 19 آذر سال 91 تا 22 آذر همان سال ... که اتفاقا مصادف با نمایشگاهی شد که قرار بود یدک کش غرفه ها، همایش ها و حرف های تخصصی باشد.
نمیدانم چه شد و چه اتفاقاتی در پشت و روی پرده رخ داد که نمایشگاه الکامپ قصه ما بیشتر به یک فروشگاه بزرگ عرضه رسانه های دیجیتال شبیه شده بود تا آن غرفه ها و حرف های تخصصی.
عدم حضور بخش دولتی در رویدادی که قرار بود بزرگترین گردهمایی الکامپی ها شود، خود نیز تاثیر لازم را بر جو و فضای نمایشگاه گذاشته بود. هر چند که برخی ها و شاید خود من به نوعی این عدم حضور را فرصتی برای عرض اندام شرکت های کوچک بخش خصوصی تلقی کردیم اما همانطور که گفته شد، عدم حضور شرکت های بزرگ دولتی، بهانه ای برای غیبت برخی شرکت های نامدار خصوصی گردید. دقیقا همان شرکت هایی که تا سال های پیش این رویداد را فرصتی برای کنار زدن رقیبان خود می دیدند، اما امسال چنان نمایشگاه ضعیف ظاهر شد که عطایش را به لقایش بخشیدند.
اما این عدم حضور بزرگان، به کام بخش خصوصی مزه کرد و فرصتی بود تا شرکت هایی که تا سال پیش توان رقابت و معرفی در این نمایشگاه را نداشتند، امسال جانی تازه بگیرند و خود را بالاتر بکشند. معرفی چندین اختراع، ارائه بازی های کاملا ایرانی و نمایش توانمندی های بومی شرکت ها را نمیتوان نقطه قوتی بر این نمایشگاه در نظر گرفت.
اما باز هم ضعف نمایشگاه به قدری بود که بر این مزیت، غلبه میکرد. جای برخی شرکت های توانمند و دولتی چنان خالی مینمود که اکثرا امسال با شرکت هایی که حرفی برای گرفتن نداشتند پر شده بود. به جرات میتوان گفت که فضای نمایشگاه پر از شرکت هایی بود که با هدف فروش مستقیم پا به آنجا گذاشته بودند نه زدن حرف های نو و تخصصی.
شرکت هایی که تمام هم و غمشان نه معرفی محصول بلکه فروش حداکثری ولو با تبلیغات غلو آمیز و ارائه هدایای ویژه و هزار ترفند برای فروش بیشتر بود. تا آنجا که وقتی از مسئول غرفه یکی از بزرگترین شرکت های ارائه دهنده اینترنت در ایران درباره خدمات و سرویس های ویژه آن شرکت در نمایشگاه سوال می پرسم، سرش را داخل کمد می کند و کیسه ای پر از هدایا و اشانتیون برای از سر باز کردن من از خودش، تحویلم می دهد و جواب م یدهد هیچ!!
حتی غرفه هایی هم بودند که لوح های فشرده آشپزی و یا خطاطی را در داخل سالن های اصلی، میفروختند.
هر چند که در این میان بسیاری از شرکت ها بودند که خیلی ساده و بدور از هیاهو خدمات و محصولات تخصصی خود را به نمایش گذارده بودند، اما تعداد و حجم آن ها به حدی نبود که بتواند رنگ و بوی الکامپ را به وضع سابقش برگرداند.
برایم خیلی جالب بود از نمایشگاهی سخن بگویم که نصف اسمش را کامپیوتر یدک می کشد (الکامپ= الکترونیک+ کامپیوتر) اما در آن هیچ غرفه ای که بطور مستقیم در رابطه با کامپیوتر باشد، وجود نداشته باشد.
با خیلی ها که صحبت می کردم وضع اقتصادی را توجیهی برای حضور کمرنگ و یا بعضا عدم حضورشان در نمایشگاه پیش می کشیدند. به هر حال امیدوارم چنان نشود که الکامپ ما در آیندهای نزدیک به فروشگاه بزرگ عرضه محصولات دیجیتال بدل گردد.
مطلب خوبي بود و خوشحاليم که بخش فناوري خبرگزاري دانشجو هم راه افتاده است