به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، سحر خیز در خصوص انتقاد رئیس سازمان سنجش از عدم وجود هدایت تحصیلی در نظام آموزشی کشور، اظهار داشت: رویکرد ما در بحث هدایت تحصیلی، توسعه آموزشهای فنی و حرفهای و مهارتی است و امسال هم توانستیم حدود 45 درصد دانشآموزان در پایه دوم متوسطه را به سمت رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش هدایت کنیم.
وی ادامه داد: در نظر داریم بر اساس برنامه پنجم توسعه، حضور دانشآموزان را در رشتههای فنی و حرفهای و کاردانش به عدد 50 درصد برسانیم.
سحرخیز با بیان اینکه در هرم شغلی کشورها به ازای هر 3 تا 5 کاردان یا تکنسین، یک کارشناس تربیت میشود، گفت: در نظام آموزش عالی و سنجش کشور مشکلاتی داشتیم که هدایت تحصیلی را در آموزش و پرورش تحت تأثیر قرار داده است؛ توسعه بیرویه کارشناسی در علوم انسانی بدون توجه به نیاز کشور و آیندهنگری، یکی از آن موارد است.
وی افزود: تعداد دانشجویان کارشناسی گاهی 5 برابر دانشجویان دوره کاردانی است؛ البته در یک زمانی شاید لازم بوده است ولی گسترش کمی دانشجو بدون توجه به هرم شغلی و نیاز شغلی کشور آفتی بوده است که آموزش و پرورش را تحت تأثیر قرار داده است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به بحث مدرکگرایی در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: 80 درصد مشاغل کشور را باید بتوانیم در زمینههای کاردانی، تربیت تکنسین و کارگر ماهر تأمین کنیم؛ این در حالیست که در کشور برای استخدامها، مدرک لیسانس عنوان میشود.
وی به فارغالتحصیلان بیکار دانشگاهها اشاره کرد و افزود: نظام هدایت تحصیلی متأثر از چند عامل است که بخشی از آن بیرون آموزش و پرورش است؛ به عنوان مثال برخی رشتهها مثل فنی و حرفهای و کاردانش از وجهه انداخته شده است و وزارت علوم رشتههای کاردانی را کسر شأن میداند و رویکرد به سمت تحصیلات تکمیلی آمده است.
منبع: فارس