به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، همایش بزرگداشت شخصیت علمی حجت الاسلام علی ابوالحسنی (منذر) تحت عنوان بیدارگر بصیرت در نخستین سالگرد ارتحال این پژوهشگر و مورخ جهان اسلام عصر امروز در دانشکده حقوق دانشگاه تهران برگزار شد و موسی نجفی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی به ارائه سخنانی در خصوص خط علمی آثار مرحوم منذر و سیر کتابهای ایشان پرداخت.
مرحوم لنکرانی به آقای ابوالحسنی عشق عجیبی داشت
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی ضمن بیان این مطلب که من به خصوصیاتی از مرحوم منذر اشاره می کنم، گفت: خصلت اول کارهای علمی ایشان تاثیری بود که وی از شیخ حسن لنکرانی گرفته بود.
نجفی تأکید کرد: مرحوم لنکرانی به آقای ابوالحسنی عشق عجیبی داشت و شاید ایشان را ادامه خود میدید.
وی افزود: در حوزههای علمیه در تاریخ معاصر هیچ کس به اندازه مرحوم ابوالحسنی در زمینه سندشناسی تبحر نداشت و آشنایی ایشان با مرحوم لنکرانی باعث شد ایشان این اسناد را با تاریخ شفاهی مخلوط کند.
مرحوم لنکرانی اعدام شیخ فضل الله نوری را دیده بود
نجفی ضمن بیان این مطلب که مرحوم لنکرانی خاطرات شفاهی بسیاری از تاریخ داشت، گفت: ایشان اعدام شیخ فضل الله نوری را دیده بود و حتی می گفت این مسئله که گفته میشد پسر شیخ فضل الله پای چوبهدار او شادی کرده است دروغ میباشد.
وی دومین خصلت علمی مرحوم منذر را ضد استعماری بودن وی دانست و تصریح کرد: نوشتههای آقای ابوالحسنی ضد استعماری و ضد انگلیسی بود و در نوشتههای ایشان مبارزه با انگلیس یک اصل جدی است.
وی افزود: جریان استعمار در کشور ما امروز آمریکا است و انگلیس قدرت چندانی ندارد ولی مطالعه آثار ایشان این نکته مثبت را دارد که نشان میدهد شناخت جریان استعمار در کشور ما باید خیلی عمیق باشد اما امروز تبدیل به نگاههای ژورنالیستی شده است، در حالی که نوشتههای ایشان هم شباهت استعمار آمریکا و انگلیس را نشان میدهد و هم تفاوت آنها را.
پیش بینی مرحوم منذر از جریان پروتستانتیزم بیست سال قبل، در فتنه سال 88 محقق شد
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به خصلت بعدی مرحوم منذر تصریح کرد: ما همیشه فکر میکنیم تاریخ پشت سر ماست اما اگر مورخ، مورخ خوبی باشد میتواند پیش رو را ببیند یعنی وقایعی که هنوز اتفاق نیفتاده را پیش بینی کند و مرحوم منذر این خصوصیت را داشت چرا که پیش بینی وی از جریان پروتستانتیزم در فتنه سال 88 یعنی بیست سال بعد محقق شد.
نجفی با اشاره به برداشت مرحوم ابوالحسنی از نهضت بیداری اسلامی گفت: ایشان برداشتی بسیار قوی از نهضت بیداری اسلامی داشتند و جریان بیداری اسلامی و خط اصیل آن در مرجعیت شیعه در آثار ایشان وجود دارد که این خط را مردمی نگاه می کنند نه حزبی و نه گروهی.
وی در ادامه گفت: ایشان خط بیداری اسلامی را به خوبی از خط روشن فکری دینی جدا کردهاند و این مسئله در آثار ایشان به وضوح دیده میشود.
وی خصوصیت بعدی مرحوم منذر را اعتقاد وی به نظام اسلامی عنوان کرد و یادآور شد: ایشان به صورت اعتقادی از اصل نظام دفاع میکردند و دفاع ایشان دولتی نبود و این استقلال وی را نشان میدهد در واقع خط امام و نظام اسلامی در آثار ایشان به خوبی دیده میشود و استقلال رای ایشان به معنی مقابله با نظام نیست.
استفاده مرحوم منذر از منابع دست اول تاریخی
نجفی خصوصیت بعدی آقای ابوالحسنی را استفاده از منابع دست اول تاریخی دانست و گفت: اگر کسی به کتابهای ایشان مراجعه کند میتواند صدها سند و متن تاریخی را در این کتابها مشاهده نماید.
وی افزود: نکته بعدی استقامت مرحوم منذر است که خط فکری خود را در طی این سی سال عوض نکردند.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در خاتمه عنوان داشت: نوشتههای ایشان توانسته یک جریان جدید تاریخنگاری را در ایران شکل دهد همچنین توجه به نوشتههای ایشان میتواند ما را از نیاز به نوشتههای شرقشناسان آزاد کند.