به گزارش گروه فضای مجازی «خبرگزاری دانشجو»، در حالی که قیمت خودرو در بازار افزایشی قابل توجه را طی هفتههای اخیر تجربه کرده بودو قیمتهای مصوب تحویل کارخانه نیز رشدی قابل ملاحظه داشت، رئیس دولت دهم در گفتوگوی ویژه خود انتقاداتی را نسبت به عملکرد خودرو سازان مطرح کرد و سپس اشاره کرد: کم کم به این نتیجه میرسم که مسئولیت واردات خودرو را از وزارت صنایع بگیرم چرا که این وزارتخانه مانع تراشی میکند.
وزیر صنعت هم بلافاصله دست به کار شد و خبر از تجدید نظر در قیمتهای خودروهای داخلی داد تا مبادا این اختیار از وزارت صنعت گرفته شود چرا که تا کنون خبری از بررسی برای تجدید نظر در قیمت خودرو نبود!
مهدی غضنفری گفت: در روزهای آینده سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان نتایج این بررسی را اعلام خواهد کرد.
این عضو کابینه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا امکان کاهش قیمت خودرو وجود دارد، گفت: مدل قیمت گذاری این بار ما این طور بود که قیمت خودرو از عدد بالایی شروع شده و به سمت کاهش برود که در این راستا خودروسازان نیز این روش را پذیرفتهاند اما دستور جدید رئیس جمهور نیز باید اجرا شود.
به این ترتیب بود که در جلسه هفته گذشته رئیس جمهور با خودروسازان نیز فرصتی داده شد تا قیمت نهایی این کالاهای ایرانی اعلام شود و قرار بر کاهش آن شد.
هر چند خودروسازان باز هم حرفهای مبهمی میزدند که معلوم نبود سرنوشت قیمت خودرو چه خواهد شد. این حالت احتضار بر روی بازار تاثیر شدیدی گذاشت طوری که مردم دست از خرید برداشتند و در انتظار تعیین تکلیف قیمتها ماندند. این روند هم به نحوی در تغییر نظر خودروسازان تاثیر گذاشت تا به صرافت بیافتند که بازار از شرایط افت خرید خارج شود و با مخابره خبری مثبت، رونق به آن بازگردد.
این در حالی است که روز گذشته در رونمایی از چند خودرو شرکت سایپا از طرف معاون اول رئیس جمهور صحبتی مطرح شد که بارقههای امید برای کاهش قیمتها بود.
محمدرضا رحیمی در مراسم رونمایی از سه محصول جدید گروه خودروسازی سایپا گفت: براساس برنامه ریزیهای انجام شده، قیمت محصولات ایران خودرو و سایپا 500 هزار تومان تا 4 میلیون تومان کاهش خواهد یافت و خودروسازی با این کار به بنده، وزیر صنعت، معدن و تجارت و مردم عیدی بدهند.
باید برای صادرات 100 تا 200 هزار خودرو برای سال آینده برنامه ریزی شود وخودروسازان با این کار میتوانند نیازهای ارزیشان را خودشان تامین کنند و اضافه آن را نیز به بانک مرکزی بدهند.
به این ترتیب به نظر میرسد به زودی شاهد تغییراتی در بازار خودرو باشیم.
گفتنی است، در چندسال اخیر صنعت خودرو سازی مانند دیگر صنایع بعد از اجرایی شدن هدفمندی یارانهها با مشکل کمبود نقدینگی مواجه بود.
مشکلی هنوز هم حل نشده و صنعت خودرو سازی را با مشکل مواجه کرده است. از سوی دیگر عدم پرداخت تمام و کمال یارانه بخش صنعت، تحریمهای بین الملی و کمبود ارز نیز باعث شده تا همه و همه دست به دست هم بدهند و بر قیمت خودروهای تولید داخل تاثیر بگذارند. با این وجود، هرچند معاون رئیس جمهور وعده ارزان شدن خودرو را میدهد اما این مشکلات همچنان به قوت خود باقی است.
منبع: جوانآنلاین