به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از یزد، حجت الاسلام حقانی عصر روز گذشته در مراسم «رابطه حرفه ای استاد و دانشجو» در سالن نظارت و ارزیابی که با حضور اساتید دانشگاه یزد برگزار شد، گفت: فرآیند ارسال و دریافت پیام به صورت کلامی و غیرکلامی را ارتباط می نامیم که در این راستا می توان با استفاده از حدیثی از امام صادق (ع) با این مضمون که ریشه ارتباط ها دوستی با دیگران است، دریافت که استاد اگر الفت را با دانشجو برقرار نکند، هرگز این ارتباط شکل نخواهد گرفت.
وی بیان کرد: زمانی در ارتباطمان موفق خواهیم بود که هم کمیت و هم کیفیت را ارتقا بخشیم؛ زیرا که امروزه 75 درصد از وقت ما صرف ارتباط می شود و در این راستا نیز کسی موفق است که مهارت های ارتباطی را بخوبی برقرار کند.
استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: ارتباط تنها وسیله دریافت و انتقال اطلاعات می باشد که از این طریق نیز می توان عاطفه و احساسات را نیز به دیگران منتقل کرد و در این میان نیز حتی زن و شوهر می توانند با این وسیله با برقراری ارتباطی سازنده و خوب از بسیاری از مشکلات طرفین چشم پوشی کند و از هرگونه سوء تفاهم و سوء برداشت ها دوری جویند.
حقانی افزود: با توجه به اینکه هیجان در جوانان در اوج قرار دارد، بنابراین نباید از طریق های غیر متعارف آنها را مهار کرد؛ زیرا که ممکن است ضربه های جبران ناپذبری را به جوانان وارد کرده و در ارتباط استاد و دانشجو نیز استاد خوب کسی است که بتواند بخوبی این هیجان های جوانان را مهار کند.
وی افزود: بسیاری از مشاغل در دنیا لازمه ای به نام ارتباط دارند که ناتوانی در آن می تواند اختلالات اساسی و ناراحتی های روانی را بوجود آورد که برای برطرف کردن آنها باید اثربخشی و کارآمدی را افزایش داد.
این استاد حوزه با اشاره به پیامدهای فقدان مهارتهای ارتباطی تصریح کرد: سوء تفاهم، نارضایتی از روابط با دیگران، احساس تنهایی، آسیب پذیری و کاهش توانایی در مقابله با مشکلات، انزوا و طرد، استرس و فشار روانی از جمله موارد پیامد های این فقدان است که ما نیز باید برای جلوگیری از این اثرات با فراگیری و تمرین مهارت های ارتباطی از وجود چنین مشکلاتی در ارتباط با دانشجویان جلوگیری کنیم.
حقانی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم ارتباطی خوب با دانشجویان داشته باشیم باید به هر نحوی بدون تبعیض، پذیرش و اعتماد را در دانشجویان زنده کنیم و پس از این مرحله نیز با ابراز علاقه مندی و توجه نشان دادن به آنها و ابراز احساسات، مثبت اندیشی و همچنین تلاش برای درک نیازهای فرد مقابل و توضیح خواستن و در پایان نیز رفتارهای غیر کلامی را رعایت کرده تا بتوانیم به بهترین نحو با دانشجو تعامل برقرار کنیم.
وی ادامه داد: ما باید از همان ابتدای ارتباط به جزئیات آن توجه داشته باشیم به صورتی که در ابتدا با رفتاری مثبت انگارانه اصل پذیرش را رعایت، و از هرگونه پیش داوری های غلط دوری کنیم و باید دانست که اولین برخورد هرگز تکرار نمی شود و در صورتی که این اولین برخورد مناسب باشد حتما پیشرفت دانشجویان را در طول ارتباط و حتی پس از آن به دنبال خواهد داشت.
این استاد حوزه گفت: خوب گوش دادن یکی از اصول اساسی در ارتباط کلامی است که در این مورد حتی در درون خانواده ها و زن و شوهر نیز در برخی مواقع مورد غفلت واقع می شود و اگر این نکته را مورد توجه قرار دهیم از بسیاری از سوء ظن ها جلوگیری خواهد شد.
حقانی بیان کرد: یکی دیگر از نکات مورد تاکید در ارتباط کلامی گوش دادن فعال می باشد که در آن از فرد به اندازه حرف زدن از انسان انرژی دریافت می کند؛ اما در این خصوص نیز باید توجه داشت که گوش دادن فعال به معنای تایید نمی باشد، بلکه هدف نشان دادن تمایل با توجه به صحبت های طرف مقابل است، که در آن حل مشکلات و فهمیدن احساسات دیگران و حمایت عاطفی از آنها مورد توجه قرار می گیرد.
وی با اشاره به موانع ارتباط موثر گفت: قضاوت کردن، دستور دادن، تهدید کردن، برچسب های اخلاقی، بی توجهی به احساسات فرد مقابل، قطع کردن صحبت های طرف مقابل و پرسش های زیاد و متعدد از جمله موارد موانع بر سر ارتباط سازنده می باشد که باید به هر نحوی از آنها دوری جست.
این استاد حوزه در پایان بیان کرد: ارتباط موثر در جامعه بسیار اثر بخش است و در صورتی که در بین استاد و دانشجو، زن و شوهر، والدین و فرزندان این ارتباط بخوبی شکل گیرد بسیاری از مشکلات حل خواهد شد و به دور از هر گونه تنش و مشکلات افراد مشکلات خود را حل خواهند کرد.