به گزارش خبرنگار «خبرگزاری دانشجو» از رشت، محمد مهدی زاهدی صبح امروز در جلسه هم اندیشی دانشگاهیان که با موضوع بررسی مسائل آموزش عالی کشور و استان گیلان در دانشگاه آزاد رشت برگزار شد، گفت: رسیدن به جایگاه درست اقتصادی در چشم انداز 1404 بدون حضور کارگران تلاشگر غیرممکن خواهد بود.
وی به سند چشم انداز 1404 جمهوری اسلامی ایران اشاره کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در این سند کشوری توسعه یافته با جایگاه اول اقتصادی، علمی و فناوری در سطح منطقه و با هویت اسلامی، انقلابی با تعامل سازنده و موثر در روابط بین المللی است.
رئیس کمیسیون آموزش عالی مجلس برخورداری از دانش پیشرفت، توانایی در تولید علم و فناوری، متکی به سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در بخش تولید را از جمله برخی از ویژگی چشم انداز 1404 در بخش آموزش عالی عنوان کرد و گفت: برای تحقق حماسه اقتصادی، متکی به سهم برتر منابع انسانی و سرمایه اجتماعی در بخش تولید هستیم.
زاهدی با بیان اینکه در افق 1404 ایران باید به عنوان کشور اول در منطقه باشند، یادآور شد: برای رسیدن به این هدف باید با تاکید بر جنبش نرم افزاری و رشد پرشتاب و مستمر اقتصادی حرکت کنیم.
وی پیشتازی در منابع دانش با مرجعیت علمی جمهوری اسلامی ایران و توانایی در توسعه و تولید علم و فناوری را از دیگر ویژگی چشم انداز 1404 در بخش آموزش عالی برشمرد و گفت: استقرار جامعه دانش بنیان، عدالت محور و با برخورداری از انسانهای شایسته و نخبه و نیز افزایش سهم محصولات و خدمات مبتنی بر دانش و فناوری به بیش از 50 درصد تولید ناخالص کشور، از دیگر این ویژگی هاست.
رئیس کمیسیون آموزش عالی مجلس بیان اینکه هنوز آموزش عالی کشور ما به صورت جدی وارد بحث اقتصاد دانش بنیان نشده است، خاطرنشان ساخت: روش آموزش ما به ویژه در دوره کارشناسی به گونه ای است که به محفوضات دانشجو بیش از ابتکارات، خلاقیت و نوآوری توجه می شود .
زاهدی فقدان یا کمبود در هم تنیدگی بین صنعت و دانشگاه را از دیگر چالش های آموزش عالی کشور عنوان و بیان کرد: دانشگاه و صنعت هر کدام راه خودشان را می روند؛ در حالیکه تعامل بین صنعت و دانشگاه مهم و حائز اهمیت است.
وی گسترش روز افزون آموزش عالی بدون توجه به آمایش سرزمین در حوزه آموزش عالی را به عنوان دیگر چالش های آموزش عالی نام برد و گفت: گسترش آموزش عالی باید بر اساس نیاز، تقاضا محوری، مقتضیات و شرایط منطقه باشد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عرضه و تقاضا را موضوع مهم در توسعه آموزش عالی در ایجاد رشته ها و تربیت دانشجو دانست و خاطر نشان کرد: باید هر چه سریعتر موضوع آمایش سرزمین در آموزش عالی با توجه به تقاضا، استعداد و مقتضیات محلی معرفی و مورد حمایت قرار گیرد.