به گزارش خبرنگار دین و اندیشه «خبرگزاری دانشجو»، نشست تمدن اسلامی عصر سه شنبه در دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد و دکتر محمد هادی همایون عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) در این نشست به ایراد سخنرانی پرداخت.
همایون با اشاره به این که اگر ما بررسی تاریخی را ملاک قرار دهیم 3 قرائت از تمدن اسلامی ما وجود دارد، گفت: یکی از این قرائتها این است که تمدن اسلامی از بعث پیامبر (ص) و تشکیل حکومت ایشان آغاز شده و سپس به خلفای راشدین و بنیامیه و بنیعباس رسیده و با حمله مغول به پایان رسیده است و اگر پس از آن حکومت هایی در عالم اسلام وجود دارند تمدن اسلامی نیستند.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) قرائت دوم را قرائت شیعی دانست و اظهار داشت: نگاه شیعی آغاز تمدن اسلامی را از بعثت پیامبر و تشکیل حکومت ایشان و پس از آن ماجراهای امامت میبیند. پس از آن ماجراهای بنیامیه و عاشورا و قیامهای شیعی مانند قیام مختار اتفاق افتاد و قیامهای شیعی حکومت طلبانه چنان در سرزمینهای شیعی جا افتادند که جنس حکومتهای آن دوره شیعی بود. سپس این حکومتها با حکومت عثمانی و صفویه و گورکانیان در هند رسید.
وی افزود: در میان این حکومتها، حکومت صفویه برای ما اهمیت دارد که پس از سقوط صفویه تمدن اسلامی هم از بین رفت و اکنون با انقلاب اسلامی ما میخواهیم میراث گذشته را احیا نماییم.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) قرائت سوم از تمدن اسلامی را قرائتی دانست که آغاز تمدن اسلامی را از زمان هبوط انسان به زمین میداند و گفت: نقاط شاخص این جریان انبیاء اولولعزم هستند تا این که این جریان به قله عاشورا میرسد و پس از عاشورا جریانهای اسلامی تا امروز ادامه پیدا کرده است.
از زمان بعثت پیامبر وارد دوره آخرالزمان شدهایم
همایون با اشاره به اینکه از زمان بعثت پیامبر وارد دوره آخرالزمان شدهایم تصریح کرد: پیامبر (ص) حکومت تشکیل دادند و حضرت علی (ع) هم 5 سال حکومت کردند و اوج این ماجرا هم در عاشورا اتفاق افتاد. در زمان امام سجاد (ع) هم بنیانهای اخلاقی حکومت پایهگذاری شد و در دوره ائمه دیگر نیز این اتفاق به شکلهای مختلف ادامه پیدا کرد.
با مهاجرت امام رضا (ع) به ایران علم اهل بیت وارد ایران شد تا اینکه تا آخرالزمان در ایران بماند و در آخرالزمان سر باز کند
وی در ادامه گفت: در زمان چند معصوم جامعه اسلامی از لحاظ علمی به اوج تمدن سازی خود رسیده بود. با مهاجرت امام رضا (ع) به ایران هم این علم وارد ایران شد که تا آخرالزمان در ایران بماند و در آخرالزمان سر باز کند. به تدریج امامزادهها هم وارد ایران شدند تا این که قم مرکز شکوفایی علم شد.
انقلاب اسلامی میخواهد تمدن خود را وارد غرب کند، اما ترکیه سد بین ایران و غرب شده است
همایون خاطرنشان کرد: در همسایگی کشور ما هم امپراتوری عثمانی شکل گرفت که مانند یک سد عمل کرد و اجازه نداد غرب وارد سرزمینهای اسلامی شود که این زمان، دوران شکوفایی شرق و افول غرب بود. اکنون انقلاب اسلامی میخواهد تمدنسازی کند و تمدن خود را وارد غرب کند اما ترکیه سد بین ایران و غرب شده است.
عضو هیات علمی دانشگاه امام صادق (ع) تصریح کرد: چیزی که به عنوان تمدن در زمان صفویه میشناسیم مربوطه به حاکمان صفویه نیست بلکه به علمای عصر صفوی باز میگردد اما لایههای تمدنی که در این دورهها و دورههای بعد به وجود آمد در وجود امام خمینی (ره) جمع شد و منجر به انقلاب اسلامی گشت.
وی با اشاره به این که انقلاب اسلامی مجمعی از همه تمدنهایی است که باید شکل میگرفت یادآور شد: در انقلاب اسلامی تحولاتی در حال شکلگیری است که از علوم تجربی شروع شده و الان دارد به سمت علوم انسانی میرود و در حوزه سبک زندگی و دیگر حوزههای تمدن سازی این تمدن اسلامی در حال شکلگیری است.